گزارش مهر از وضعیت کاغذ گلاسه و حرف و حدیث های موجود
محموله ها در گمرک و بازار در التهاب


بهای کاغذ گلاسه در بازار از ابتدای امسال با یک جهش روبرو شده و هر روز هم نرخ جدیدی برای آن اعلام می‌شود. این در حالی است که از اواسط فروردین ماه، چند محموله کاغذ گلاسه وارداتی به سواحل ایران رسیده اما هنوز دستور ترخیص آنها در گمرک داده نشده است.
 
بهای کاغذ گلاسه از ابتدای امسال با یک جهش روبرو بوده و این در حالی است که از اواسط فروردین ماه، چند محموله این نوع کاغذ وارد سواحل ایران شده، اما هنوز اجازه ترخیص از گمرک نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهای کاغذ گلاسه در بازار از ابتدای امسال با یک جهش روبرو شده و هر روز هم نرخ جدیدی برای آن اعلام می‌شود. این در حالی است که از اواسط فروردین ماه، چند محموله کاغذ گلاسه وارداتی به سواحل ایران رسیده اما هنوز دستور ترخیص آنها در گمرک داده نشده است.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار مهر که در گفتگو با تعدادی از کاغذفروشان راسته لاله‌زار در تهران تهیه شده، قیمت برخی از انواع گلاسه که قبل از عید کیلویی 4500 تومان بود، الان به قیمت 9000 تومان نزدیک شده است؛ یعنی حدود دو برابر قیمت اواخر پارسال.

در حال حاضر بهای هر کیلوگرم کاغذ گلاسه براق 70×100 با گراماژ 80 و نیز هر کیلوگرم کاغذ گلاسه براق 60×90 با گراماژ 90 حدود 6100 تومان، هر کیلوگرم کاغذ گلاسه براق 60×90 با گراماژ 200 حدود 8250 تومان، هر کیلوگرم کاغذ گلاسه براق 70×100 با گراماژ 250 حدود 8000 تومان، هر کیلوگرم کاغذ گلاسه براق 60×90 با گراماژ 250 حدود 8250 تومان و هر کیلوگرم کاغذ گلاسه براق 70×100 با گراماژ 200 حدود 8000 تومان در بازار فروخته می‌شود.

همچنین بر اساس این گزارش هر کیلوگرم کاغذ گلاسه مات 60×90 با گراماژ 200 حدود 6100 تومان، هر کیلوگرم کاغذ گلاسه مات 60×90 با گرماژ 250 حدود 6300 تومان، هر کیلوگرم کاغذ گلاسه مات 70×100 با گراماژ 300 حدود 8900 تومان و هر کیلوگرم کاغذ گلاسه مات 60×90 با گراماژ 300 حدد 8600 تومان در بازا معامله می‌شود.

منصور حاجی‌آخوندیان، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوای تهران هم در گفتگو با خبرنگار مهر، این رقم‌ها را تائید می‌کند اما می‌گوید: با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در این رابطه و با هدف کنترل بازار، صحبت‌هایی داشته‌ایم اما هنوز نتیجه‌ای به دست نیامده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اطلاعی از تعداد محموله‌های کاغذ گلاسه که اجازه ترخیص آن در گمرک بندرعباس داده نمی‌شود، دارد؟ می‌افزاید: این محموله‌ها همگی متعلق به ارگان‌های دولتی و شرکت‌های اقماری آنها است و چندین بار هم خواسته‌ایم که در این رابطه به ما گزارش بدهند، اما گزارشی دریافت نکرده‌ایم.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوای تهران اطلاعات بیشتری از دلایل افزایش لحظه‌ای کاغذ گلاسه نداد و آن را منوط به ارائه اطلاعات دقیق از سوی مراجع مسئول در دولت دانست.

در همین رابطه همایون امیرزاده، مسئول کارگروه کاغذ وزارت ارشاد در مورد علت ترخیص نشدن محموله‌های کاغذ گلاسه در بندرعباس، به خبرنگار مهر می‌گوید: من مسئول گمرک نیستم و اختیار آن دست من نیست و اطلاعات مربوط به این مسئله را هم از رسانه‌ها دریافت کرده‌ام. البته از این موضوع که آیا کشتی یا کشتی‌هایی در نوبت تخلیه بار باشد و اجازه این کار را پیدا نکند، اطلاعی ندارم اما باید پذیرفت که بر اساس قوانین گمرک، کالاها باید مدتی در گمرک بماند و بعد ترخیص شوند.

وی در پاسخ به این سئوال که نظرتان درباره این گمانه‌زنی که گفته می‌شود محموله‌های مذکور کاغذ گلاسه تا زمان آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و به دلیل نیازی که در آن مقطع ایجاد خواهد شد، ترخیص نمی‌شوند، چیست؟ می‌افزاید: حوزه کار من فرهنگی است و چندان با سیاست ارتباطی ندارم و علاقه‌ای هم ندارم وارد این حوزه شوم و واقعیت این است که گزارشی هم در این خصوص ندارم.

وی در ادامه با بیان اینکه مسئله کاغذ یک مسئله فرابخشی است، یادآور می‌شود: تا عزم جدی برای حل این مشکل وجود نداشته باشد، اتفاقی نخواهد افتاد. وزارت ارشاد نه در واردات کاغذ، نه در قیمت‌گذاری و نه در توزیع کاغذ، نقشی ندارد و از این نظر مطالبه برای حل مشکل کاغذ از وزارت ارشاد، یک مطالبه خارج از عُرف است.

امیرزاده می‌گوید: در سال 1385 به بحث کاغذ اختصاص می‌یافت، از وزارت ارشاد گرفته شد و به وزارتخانه دیگری داده شد اما وزارت ارشاد تا الان نجیبانه پیگیر امور کاغذ بوده است در حالی که همانطور که گفتم در هیچ یک از سه چرخه اصلی آن، مسئولیت ندارد البته همینجا این را بگویم که ما بابت این مسئله منتی بر کسی نداریم اما باید با واقعیت‌های منطقی جامعه بتوانیم حرف بزنیم، عمل کنیم و آمار بدهیم.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد می‌افزاید: ما معتقدیم تا زمانی که وابستگی داخل به کاغذ برطرف نشود، این مشکلات باقی است. بحث کاغذ مثل سایر کالاهای عمومی دستخوش نوسانات ارز بوده است. البته تلاش‌های ما تا حدی نتیجه داده و تعرفه کاغذ با پیگیری‌های کارگروه کاغذ بود که به صفر رسید و یا اینکه ما با بانک مرکزی هماهنگیهایی صورت دادیم و بخش مهمی از ارز مبادله‌ای کاغذ تخصیص یافت.

مسئول کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: ما مدافع جدی بحث نظارت بر قیمت کاغذ هستیم و همواره خواستار نظارت جدی سازمان حمایت از مصرف کننده و تعزیرات در این خصوص بوده‌ایم.

امیرزاده ادامه می‌دهد: اعتقاد ما این است که مجلس و دولت و واردکنندگان و صنوف مرتبط با کاغذ، همگی باید در این جهت حرکت کنند که اولاً نیاز کشور را به آن برطرف کنیم؛ زیبنده نیست که بحث تولید کاغذ در داخل تا این میزان مورد مطالبه مقام معظم رهبری باشد.

وی در عین حال می‌گوید: خوشحالیم که امروز با کمبود کاغذ در کشور مواجه نیستیم و یا اینکه کاغذ دچار احتکار نشده است. اگر شرایط به گونه‌ای پیش می‌رفت که کشور دچار کمبود کاغذ می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ خوشبختانه واردکنندگان از این موضوع شانه خالی نکردند و تلاش خود را برای ورود کاغذ انجام دادند.

مسئول کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌افزاید: ما معتقدیم همان شیوه‌ای که برای چاپ کتب درسی در وزارت آموزش و پرورش اتخاذ شد، می‌تواند مدل مناسبی برای حل مشکل کاغذ ناشران در کشور باشد؛ اگر نبود یک عزم ملی آیا بودجه وزارت آموزش و پرورش جوابگوی این هست که کتاب‌های درسی را تا اول مهر چاپ کند؟

از سوی دیگر عباس معمارنژاد رئیس کل گمرک ایران در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید: ممکن است چنین محموله‌هایی وارد بندر شهید رجایی شده باشد، اما مجوزهایش صادر نشده باشد.

وی در توضیح بیشتر می‌افزاید: با توجه به اینکه بندر شهید رجایی، منطقه ویژه است و لذا طبق قانون از شمول قوانین گمرک ایران خارج است، تا زمانی که کالا به گمرک، اظهار نشود، گمرک نه می‌تواند درباره آن کاری بکند و نه می‌تواند اطلاعی از کم و کیف آن بدهد.

معمارنژاد ادامه می‌دهد: طبق قانون مناطق ویژه اقتصادی، این مناطق خارج از قلمرو گمرکی کشور است و اگر کالایی بخواهد وارد کشور شود، باید به گمرک اظهار شده باشد.

رئیس کل گمرک ایران می‌گوید: کالایی که وارد منطقه ویژه اقتصادی شده باشد، الزاماً به معنی این نیست که باید وارد کشور شود ممکن است در آنجا ری - اکسپورت (re-export) شود برای یک کشور دیگر.

در همین حال بسیاری از فروشندگان کاغذ گلاسه، تقاضا برای این محصول را همانند گذشته، طبیعی می‌دانند اما از کمبود این نوع کاغذ و نیز افزایش یکباره آن در دو ماه اخیر گلایه‌مند‌ند.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از این است که با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین موارد کاربرد کاغذ گلاسه، در چاپ محصولات تبلیغاتی مانند کارت ویزیت و بروشور است، محموله‌های مورد اشاره کاغذ گلاسه که از قرار است قبل از شروع تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، ترخیص شوند.

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۲ سه شنبه ۳۱ ارديبهشت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: