کامل//اخبار چاپ در گفت و گو با صاحبنظران بررسی کرد
بایدها و نبایدهای نشریات حوزه چاپ


اخبار چاپ:در سال های گذشته نشریات حوزه چاپ و بسته بندی یکی پس از دیگری منتشر شده اند.در این میان برخی از این نشریات حتی به روی کیوسک های مطبوعاتی نیز نمی رسند و علت آن را مدیرانشان مشکلات مالی می دانند.به سراغ برخی از مدیران این رسانه ها رفته ایم و درباره وضعیت نشریات این حوزه با آن ها به گفت و گو نشسته ایم.

چاپخانه داران برای نشریات پول نمی دهند
بیشتر نشریات تخصصی صنعت چاپ در مراحل الفبایی هستند.
ابراهیم احمدزاده مدیر مسوول و سردبیر مجله چاپ و نشر با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: به جز ماهنامه صنعت چاپ كه نزدیك به سه دهه است در این حوزه فعالیت می كند و باعث افتخار صنف است، بیشتر نشریات این حوزه هنوز حرفی برای گفتن ندارند.
وی درباره شمارگان و به فروش رفتن این نشریات نیز گفت: متاسفانه معضلی كه نشریات حوزه چاپ با آن روبرو هستند این است كه چاپخانه داران و متولیان موسسات مرتبط با صنعت چاپ هزینه ای را برای خرید نشریات تخصصی این حوزه تعریف نمی كنند. در نتیجه نشریات تخصصی صنعت چاپ هزینه كار خود را از طریق آگهی و تبلیغات تامین می كنند، نه از راه فروش تك شماره ای نشریات. خوشبختانه در میان فعالان صنف، دیدگاه روشنی درباره تبلیغ و تاثیرگذاری آن وجود دارد و می توان روی تبلیغات حساب كرد.
وی افزود: بخشی از مخاطبان، چاپخانه داران و فعالان صنف و مصرف كنندگان محصولات چاپ هستند كه از طریق تبلیغات می توانند با خدماتی كه توسط بخش های مختلف این صنعت ارائه می شود، آشنا شوند.
احمدزاده در پاسخ به این سوال كه در نشریات تخصصی صنعت چاپ چه موضوعاتی مغفول مانده است، گفت: نشریات این حوزه، باید حرف تازه ای برای گفتن داشته باشند و كار مطبوعات پیشروی صنعت چاپ را تكرار نكنند. مثلا در زمینه بسته بندی و انواع چاپ زیاد كار نشده است. نشریاتی مثل دو هفته نامه چاپ و نشر در زمینه اطلاع رسانی فعالیت می كنند اما جای تجزیه و تحلیل این اطلاعات و اخبار و گزارش های تحقیقی و دامنه دار در این زمینه بسیار خالی است و خوب است كه به آن پرداخته شود.
وی در پایان گفت: به چالش كشیدن فعالان صنف و مسوولان و دست اندركاران این حوزه در بخش دولتی از اهدافی است كه می تواند به رشد نشریات در حوزه صنعت چاپ كمك كند.

خبرنگاران حوزه چاپ متخصص نیستند
نشریات تخصصی صنعت چاپ از لحاظ شناخت و دیدگاه قوی عمل نکرده اند.
ابوالفضل ایمنی قائم مقام مدیر مسوول نشریه «صنعت سوم» نیز با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: مطبوعات رکن سوم یک جامعه هستند و می توانند با انتشار دیدگاه ها و نقدها، موجبات پیشرفت را در هر زمینه ای فراهم کنند. صنعت چاپ هم از این مساله مستثنی نیست و مطبوعات تخصصی این حوزه می توانند با معرفی و نقد فعالیت های صنعت چاپ، موجبات معرفی این صنعت به جامعه و رشد بیشتر آن را فراهم کنند.
وی با اشاره به اینکه برخی مدیران فعال در حوزه صنعت چاپ با نشریات گمنام تر این حوزه همکاری نمی کنند، افزود: این مدیران بیشتر به سمت معدود نشریات تخصصی پرقدمت تمایل دارند و نشریات دیگر را در راه معرفی فعالیت های حوزه صنعت چاپ کمتر یاری می کنند. این نشریات به دلیل چنین بی توجهی هایی باید برای بقای خود زحمات زیادی متحمل شوند. چون مدیران این حوزه به آنها توجهی نمی کنند و حمایت از آنها را به زمان  شناخته شدن این نشریات در حوزه صنعت چاپ موکول می کنند.
ایمنی یکی دیگر از مشکلات حوزه نشریات صنعت چاپ را کمبود خبرنگاران تخصصی در این حوزه دانست و گفت: در این حوزه تعداد خبرنگارانی که هم به دانش روزنامه نگاری مجهز باشند و هم حوزه صنعت چاپ را به خوبی بشناسند، کم است و کمتر خبرنگاری به طور ثابت در این زمینه فعالیت می کند.
وی افزود: تاریخ نشان داده است که هر چه مطبوعات در بازتاب فعالیت های یک صنف قوی تر عمل کرده باشند، آن صنف هم به همان مقدار قوی تر شده است. حضور مطبوعات در هر صنف شاخص خوبی برای تشخیص این امر است که آن صنف چقدر قوی عمل می کند.
ایمنی در پایان ابراز امیدواری کرد که حضور خبرنگاران متخصص در نشریات صنعت چاپ، به رشد مطبوعات و در نهایت خود این صنف بینجامد.

برخی نشریات حوزه چاپ فقط به آگهی فکر می کنند
برخی از کسانی که وارد عرصه تولید نشریات تخصصی صنعت چاپ می شوند، فقط به دنبال جذب آگهی هستند.
رضا نورائی مدیر مسوول و سردبیر ماهنامه صنعت بسته بندی هم با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: فکر می کنم تعدد نشریات صنعت چاپ ما از کشور آلمان هم بیشتر باشد! این مساله بدنه صنعت چاپ را دچار سردرگمی می کند. نتیجه این تعدد این است که هر ماه تعداد زیادی نشریه صنعت چاپ به طور رایگان به واحدهای چاپی ارسال می شود که همه آنها آگهی های مشترک و یکسانی دارند! این مساله سبب می شود که هزینه های تبلیغات در نشریات مختلف خرد شود و نتیجه درستی هم از تبلیغات حاصل نشود.
این کارشناس ارشد ارتباط تصویری افزود: تکثر این نشریات، آگهی های تکراری و گاه حتی اخبار تکراری سبب می شود این نشریات در میان اعضای صنف آن طور که باید برد نداشته باشد. به جز یکی دو نشریه قدیمی این حوزه، این وضعیت بر باقی نشریات حاکم است. در صورتی که آنچه سبب رشد این نشریات می شود، مطالب و مصاحبه های اختصاصی آنهاست. نشریات تخصصی با داشتن مطالب اختصاصی می توانند برای خود اعتبار کسب کنند.
نورائی گفت: بسیاری از نشریات این حوزه به دنبال رسالت اصلی خود که همان اطلاع رسانی و کمک به مطرح شدن و حل مشکلات صنعت چاپ است نیستند و بیشتر به بنگاه آگهی تبدلی شده اند.
وی درباره ماهنامه صنعت بسته بندی نیز گفت: از حدود 13 سال پیش که به جمع نشریات تخصصی این حوزه پیوسته ایم، تلاش کرده ایم به رسالت اصلی خود یعنی اطلاع رسانی بپردازیم. حال اینکه چقدر موفق بوده ایم را دیگران باید بگویند. 

نشریات حوزه چاپ رقابت ناسالم دارند
تعدد نشریات صنعت چاپ باعث ایجاد نوعی رقابت ناسالم شده است.
قباد نظری مدیر مسوول و سردبیر ماهنامه دنیای چاپ با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: صاحبان برخی نشریات برای دریافت بیشترین میزان آگهی، ارزان ترین قیمت را برای درج آگهی در نظر می گیرند که برای کسانی که به کار حرفه ای با قیمت معمول انجام می دهند، مشکلاتی ایجاد می کند.
وی افزود: فعالان مطبوعات حوزه چاپ مخالف صدور مجوز برای نشریات جدید نیستند اما انتظار دارند که مجوز تنها به کسانی داده شود که هم صنعت چاپ را می شناسند و هم با کار حرفه ای مطبوعاتی آشنا هستند.
نظری گفت: جز یکی دو نشریه پرقدمت در حوزه صنعت چاپ، دیگر نشریات مشکلات فراوانی دارند. با توجه به رشد روزافزون چاپ و نشر در ایران، شاهد تعدد نشریات این حوزه هستیم. اما وضعیت این نشریات نیز  متاثر از شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی حاکم بر کل جامعه است. در این شرایط تولد هر نشریه جدیدی در حوزه صنعت چاپ، حکایت از عدم شناخت مسوولان این حوزه دارد.
وی افزود: فقدان مخاطبان صاحب اشتراک نیز برای این نشریات مشکلاتی به وجود آورده است. فعالان این صنعت به این مساله عادت کرده اند که نشریات صنعت چاپ و بسته بندی به صورت مجانی برای انها ارسال شود. این امر مشکلاتی جدی ای را برای اقتصاد این نشریات به وجود آورده است. در چنین شرایطی برخی نشریات ناچار می شوند از کیفیت پایین تری برای کاغد و چاپ استفاده کنند یا خبرنگارانی را به کار بگیرند که دستمزد کمتری می گیرند و کار بی کیفیت تری ارائه می دهند.
نظری مشکل دیگر نشریات این حوزه را تخصصی نبودن ذکر کرد و گفت: به جز چند نشریه تخصصی باسابقه، دیگر نشریات از نظر پاسخگویی به نیازهای تخصصی صنف چاپ و بسته بندی ضعف دارند. هر صنفی از زیرگروههای صنعت چاپ به نشریه تخصصی مخصوص خود نیاز دارد. اما متاسفانه بیشتر نشریات به صورت یکسویه عمل و در چینش مطالب و صفحه آرایی از یگدیگر تقلید می کنند.
او در پاسخ به این سوال که آیا این نشریات می توانند بر ارتقاء کیفی صنعت چاپ اثر بگذارند، گفت: از دیدگاه علمی نشریات تخصصی می توانند بر کیفیت در صنعت چاپ اثر بگذارند و بار علمی دست اندرکاران را بالا ببرند. اما در حال حاضر با توحه به اینکه بیشتر اهالی صنف چاپ و بسته بندی اهل مطالعه نیستند، نشریات نمی توانند کاری از پیش ببرند. این اعلام نیاز صنف است که خط مشی نشریات را مشخص می کند. زمانی که صنف از نشریات فقط تبلیغ بخواهد، مطبوعات هم به همان سمت پیش خواهند رفت.

 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ يکشنبه ۸ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ هشتم شهريورکلیدها : نشریات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: