مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران استان گیلان عنوان کرد
بسیاری از چاپخانه های استان به روزمرگی افتاده اند


ارسال سفارشات چاپی استان گیلان به دلیل همجواری با تهران و امکانات و تجهیزات به روز و جدید در پایتخت چاپخانه‌داران گیلانی را با مشکل مواجه کرده است.-

 

حسن قانع‌صفت، مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران استان گیلان با اشاره به مشکلات فعالان چاپی این استان، عنوان کرد: ارسال سفارشات چاپی استان گیلان به دلیل همجواری با تهران و امکانات و تجهیزات به روز و جدید در پایتخت چاپخانه‌داران گیلانی را با مشکل مواجه کرده است.-

 

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبر گزاری ایبنا، قانع‌صفت ، با بیان این مطلب اظهار کرد: بسیاری از ناشران و مشتریان حوزه‌های مختلف این صنعت با وجود بهره‌مندی استان از چاپخانه‌های مجهز و مناسب ترجیح می‌دهند کارهای چاپی خود را به تهران بسپارند.

 

مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران استان گیلان با اشاره به فعالیت واحدهای چاپی مختلف در استان گیلان، ادامه داد: اکنون حدود 64 چاپخانه در استان گیلان مجوز فعالیت دارند که 30 ناشر از میان آن‌ها فعالند.

 

قانع‌صفت با بیان این‌که فقط پنج ناشر به صورت مستمر فعالیت‌های چاپی انجام می‌دهند، در پاسخ به علت محدودیت فعالیت این چاپخانه‌ها، توضیح داد: بسیاری از چاپخانه‌های استان به دلیل رکود کاری و نبود سفارشات چاپی به روز‌مر‌گی افتاده‌اند و وضعیت خوب و مناسبی ندارند.

 

وی کوتاهی مسیر رفت و آمد به تهران را یکی از دلایل خروج کارهای چاپی در گیلان دانست و گفت: این موضوع موجب شده است که برخی ناشران ترجیح دهند کار خود را به خارج از استان ببرند و این موضوع به بی‌رونقی کسب و کار در میان چاپخانه‌داران منجر شده است.

 

مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران استان گیلان در پاسخ به این سوال که آیا امکانات و تجهیزات به روز چاپی در این استان وجود دارد، گفت: در برخی چاپخانه‌ها این امکانات وجود دارند اما تامین ماشین‌های رنگی و به روز که از استانداردهای لازم و مناسب برخوردار باشند، به نقدینگی و پول بالا نیاز دارد، حتی دستگاه‌های دست دوم نیز نیازمند هزینه‌های بالایی است اما به دلیل اختصاص وثیقه ملکی برای بانک هیچ چاپخانه‌ای در استان نمی‌تواند از تسهیلات اعتباری و مالی بانک‌ها استفاده کند.

 

وی با بیان این‌که باید قانونی تصویب شود تا سند مالکیت دستگاه‌های چاپ به عنوان وثیقه در اختیار بانک‌ها قرار گیرد، افزود: قیمت بسیاری از دستگاه‌های چاپ از قیمت یک ملک تجاری یا مسکونی بالاتر است و مسوولان بانکی اغلب از این موضوع بی‌اطلاعند و خواهان قرار دادن وثیقه ملکی در بانک خود هستند.

 

قانع‌صفت با اشاره به قیمت بالای ماشین‌ها و تجهیزات دست دوم چاپی در کشور نیز عنوان کرد: ماشین شرکت‌های آلمانی اگر چه در طول زمان مستهلک می‌شوند اما از قیمت اصلی آن‌ها کم نمی‌شود و بهای دستگاه‌های دست دوم آن‌ها برابر با بهای دستگاه‌های نو و جدید است.

 

وی همچنین درباره راهکار اتحادیه برای چاپخانه‌داران استانی که نمی‌توانند با این شرایط ماشین جدید خریداری کنند، گفت:‌ چاپخانه‌داران استانی به دلیل بی‌میلی ناشران و مشتریان خود اغلب تمایلی به خرید دستگاه‌های نو و جدید ندارند و از سوی دیگر چون زیرساخت‌های لازم برای اعطای تسهیلات مالی و اعتباری اندیشیده نشده است، چاپخانه‌داران نیز دستگاه‌های جدید خریداری نمی‌کنند.

 

قانع‌صفت همچنین درباره محدودیت‌های گردش مالی سرمایه چاپخانه‌داران توضیح داد: به دلیل حجم پایین سفارش‌های کارهای چاپی، نقدینگی زیادی در حوزه صنعت چاپ وجود ندارد، به همین دلیل نمی‌توانند با تهران رقابت کنند.

 

به گفته وی، یکی دیگر از مشکلاتی که گریبانگیر چاپخانه‌داران استان گیلان است، نحوه پرداخت وجه از سوی مشتریان است، به گونه‌ای که مشتری گیلانی ترجیح می‌دهد سفارش خود را به یک چاپخانه تهرانی بدهد و پول او را چند ماه بعد پرداخت کند تا این‌که به یک چاپخانه‌دار استانی بدهد و مجبور باشد در فرصتی کمتر از یک ماه پول آن را پرداخت کند، زیرا چاپخانه‌داران تهران اغلب به صورت مدت‌دار کار انجام می‌دهند.

 

قانع‌صفت سرمایه‌گذاری در حوزه ورود ماشین‌آلات صنعت چاپ را ریسک بزرگی برای چاپخانه‌داران دانست و یادآور شد: چاپخانه‌‌هایی در استان وجود داشتند که با دریافت تسهیلات بانکی، ماشین‌های جدیدی به مجموعه خود افزوده‌اند اما پس از چند ماه به دلیل این‌که نتوانستند به تعهدات مالی خود عمل کنند با مشکلات مالی و اعتباری روبه‌رو شده‌اند.

 

وی همچنین از اختصاص بودجه‌ای فرهنگی برای چاپخانه‌داران به عنوان یکی از پیشنهادهای خود برای رفع مشکلات صنعت چاپ نام برد و گفت: همان‌گونه که دولت از روزنامه‌ها و ناشران به شیوه‌های مختلف حمایت می‌کند، چاپخانه‌داران نیز باید مشمول حمایت‌هایی از این قبیل شوند تا زمینه برای فعالیت گسترده آن‌ها فراهم شود.

 

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: صنعت چاپ نیازمند برنامه‌ای کلی و زیربنایی برای تغییر و تحول در بخش‌های مختلف است، بخش‌هایی که سال‌های زیادی است به دلیل بی‌توجهی به علم روز و تغییرات دنیای مدرن، دچار رکود و بی‌حرکتی شده‌ و به همین دلیل از بسیاری از کشورهای منطقه عقب افتاده است.

 

شرکت تعاونی چاپخانه‌داران استان گیلان از سال 1375 فعالیت خود را آغاز کرده است، اکنون حدود 45 چاپخانه‌دار در این تعاونی عضویت دارند.

 

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۲ چهارشنبه ۲۸ فروردين
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۲ بيست و هشتم فروردينکلیدها : تعاونی چاپخانه داران گیلان قانع صفت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: