سال 91 رفت؛
اعتلای صنعت چاپ در سال تازه آرزوی ماست


اخبار چاپ ضمن تبریک سال نو و آرزوی موفقیت برای همه دست اندرکاران صنعت چاپ در سالی که می آید، از خدای متعال می خواهد که درون همه ما را به نیکی و خوب اندیشی لبریز کند و دل های مان را از شوق زندگی و کار و تلاش در راستای اعتلای صنعت چاپ سرشار کند.

سال 91 نفس های آخر می کشد و می رود تا دست به دست سالی دیگر بدهد. سالی که پر از بیم است و امید. بیم از مشکلاتی که حالا دیگر پنهان کردنی هم نیست و امید که –همیشه باید وجود داشته باشد- به این که وضعیت از وضعیت کنونی بهبود یافته و بهتر شود.

سال 91 برای صنعت چاپ، همچون همه فعالیت های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... سالی پر از فراز وفرود بود. از سویی تنگناهای مالی به این صنعت فشار زیادی وارد آورد و از سوی دیگر مدیریت نادرست این عرصه در مجموعه حاکمیتی- وزارت ارشاد- بخشی از انرژی و توان این مجموعه را هدر داد.

مشکلات ارزی که از ابتدای سال سرناسازگاری گذاشت فعالان صنعت چاپ را با مشکلات متعددی مواجه کرد. گرانی ماشین آلات و مواد واولیه که به دلیل افزایش سرسام آور نرخ ارز در بازار داخلی پدید آمد نفس صنعت را تنگ کرد، اما فعالان اگرچه با مشکلاتی مواجه شدند دست از کار نکشیدند و با همه ناملایمات راه را ادمه دادند.

مشکل کاغذ که بیشترین مصرف را در حوزه چاپ و نشر دارد از نیمه دوم سال به بحران رسید و تلاش های مدیران وزارت ارشاد هم راه به جایی نبرد. از سوی دیگر و در بخش چاپ های غیر کاغذی همچون فلکسو و هلیو هم مشکل واردات فیلم دردسرساز شد و قیمت ها را تا حد زیادی بالا کشید.

البته مساعی مدیران وزارت ارشاد و تشکیل نشست های متعدد به این دلیل به نتیجه نرسید که هم همه تولیت امر به عهده دیگران – بخوانید وزارت صنعت ، معدن و تجارت- بود و همه متولیان کارگروه مربوطه چندان به کار آشنا نبودند و مدیریت چنین کار طاقت فرسایی از توان آنان خارج بود.

از سوی دیگر سوء مدیریت در بخش حاکمیتی حوزه چاپ- دفتر امور چاپ- و کاستی های متعددی که در این دفتر وجود داشت و در نهایت منجر به برکناری سرپرست سه ساله و انتصاب مدیر کل تازه بعد از این مدت شد هم باری به بارهای موجود بر صنعت چاپ افزود.

انتصاب مدیر کل برای دفتر امور چاپ البته تا حدودی بر زخم ها مرهم گذاشت؛ چرا که فردی تصدی این دفتر را به عهده گرفت که ذهنی پویا و برنامه ریز دارد و می کوشد تا از دریچه برنامه های ممکن به رفع مشکلات این صنعت خسته از بی تدبیری و ناکارآمدی اقدام کند.

سال 91 از سویی دیگر هم برای صنعت چاپ سالی مهم بود. سال پایانی دولت دهم و در آستانه انتخابات مهم ریاست جمهوری بودن این سال از سویی برگ برنده ای به فعالیت های حوزه چاپ داد و از سوی دیگر به کندی فعالیت ها در این حوزه منجر شد.

انتشار حجم گسترده ای از اقلام تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری وشورای شهرتا حدودی به رونق صنعت چاپ و کمک به حل مشکلات اقتصادی این واحدها- تا حدودی- کمک خواهد کرد، اما انتخابات یک سویه منفی هم دارد . سال پایانی دولت ها  در تاریخ سی و چند ساله جمهوری  اسلامی سال رکود فعالیت ها، حمایت ها، برنامه ریزی ها بوده و صنعت چاپ هم از این امر هرگز دور نبوده است. هرچند که مدیر کل تازه دفتر امور چاپ با انگیزه و بدون توجه به این امر به کار خود می پردازد و از ایده ها و حرف های تازه سخن می راند.

برپایی نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران با همه مشکلات خود برای نوزدهمین دوره یکی دیگر از رخدادهای حوزه چاپ وبسته بندی بود که برگزار شد. این نمایشگاه باز هم از مشکلات مهم خود از جمله کاهش حضور شرکت های بزرگ داخلی و خارجی، ضعف اطلاع رسانی و تبلیغات و نداشتن برنامه منسجم و اثرگذار رنج برد و با همین کاستی ها به کار خود پایان داد.

صنعت چاپ در سال 1391 باز هم از مشکل نبود نگاه متمرکز و یکدل و پرداختن به حاشیه های دردآور وبی اساس رنج بسیار برد. سازهای بسیاری که از هر گوشه نواخته شدند و هر کدام صدای خود داشتند ، بی آنکه دردی از دردهای صنعت چاپ درمان شود یا دست کم برایش تدبیری اندیشیده شود یکی از مهم ترین نمادهای منفی این صنعت در این سال بود.

در این سال جمعی از پیشکسوتان و فعالان این صنعت از میان ما رفتند و روی به دیار باقی کشیدند. انسان هایی که با همه مشکلات ، سال های بسیار دراین صنعت زحمت کشیدند و برای این صنعت ارزش آفرینی کردند.

به هر حال این سال هم با همه  دشواری ها و مرارت ها و خوبی و بدی ها به پایان رسید و نوبت به سالی دیگر رسید. همه ما بی آنکه بخواهیم سالی دیگر از عمرمان را صرف دهها فعالیت مثبت و اثرگذار و یا منفی و مخرب کردیم. خوب است که درآستانه سال نو، تکانی به دل های مان بدهیم و به فکر سالی نیکو برای خودمان و صنعت فعال پیش روی مان باشیم.

اخبار چاپ ضمن تبریک سال نو و آرزوی موفقیت برای همه دست اندرکاران صنعت چاپ در سالی که می آید، از خدای متعال می خواهد که درون همه ما را به نیکی و خوب اندیشی لبریز کند و دل های مان را از شوق زندگی و کار و تلاش در راستای اعتلای صنعت چاپ سرشار کند.

 

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۱ دوشنبه ۲۸ اسفند


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: