علمشاهی در نخستین روز از گردهمایی کارشناسان چاپ کشور خبر داد
اجرای برنامه های گسترده برای حل مشکلات صنعت چاپ کشور


مدیر کل دفتر امور چاپ از برنامه ریزی گسترده از جمله امضای تفاهم نامه با وزارت صنعت ، معدن و تجارت و تفویض برخی اختیارات به استان ها برای حل مشکلات این صنعت خبر داد

مدیر کل دفتر امور چاپ از امضای تفاهم نامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزرات صنعت ، معدن و تجارت خبر داد و گفت: براساس این تفاهم نامه صدور پروانه‌‌های صنعتی برای دستگاه‌های چاپ و معافیت گمرکی دستگاه‌های چاپ پیش‌بینی شده است.

  به گزارش اخبار چاپ ،احمد علمشاهی در نخستین روز از گردهمایی کارشناسان چاپ ادارت کل ارشاد سراسر کشور که در سرای اهل قلم برگزار شد با بیان این‌که صنعت چاپ کشور باید با علم روز هماهنگ باشد، گفت: چاپخانه‌ها نیز باید متناسب با نیاز جامعه رشد کنند.

وی با تقدیر از دست‌اندرکاران پیشین دفتر امور چاپ این وزارتخانه به دلیل انجام فعالیت‌های موثر در این حوزه اظهار کرد: دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کوشد در راستای پشتیبانی از استان‌ها، فعالیت‌های مربوط به صنعت چاپ را برنامه‌ریزی و اجرا کند. به همین دلیل کار تفویض امور مربوط به این صنعت در استان‌ها را انجام داده است و تلاش می‌کند تا تفویض‌ امور مربوطه در استان تهران را نیز پیگیری کند.

مدیر کل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش گفت: همچنین این دفتر تصمیم دارد تا آغاز کار گمرک‌ها را به استان‌ها واگذار کند. در این راستا انتظار داریم اگر كارشناس‌های چاپ ادارات ارشاد استان‌های سراسر كشور احساس می‌کنند فعالیتی لازم است تا در استان‌ها یا مرکز (تهران) انجام شود، نظرات خود را در این زمینه ارایه کنند.

وی با اشاره به ضرورت فراهم کردن زمینه‌های تعامل بیشتر دستگاه‌های موثر ذیربط در حوزه صنعت چاپ برای معرفی مناسب صنعت چاپ و ایجاد حمایت‌های لازم در این حوزه عنوان کرد: خوشبختانه در این راستا میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم نامه‌ای امضا شده است که در این تفاهمنامه صدور پروانه‌‌های صنعتی دستگاه‌های چاپ و معافیت گمرکی دستگاه‌های چاپ پیش‌بینی شده است.

علمشاهی با بیان این‌که اگر توسعه فرهنگی در جامعه رشد پیدا نکند نمی‌توان شاهد توسعه سیاسی و اقتصادی جامعه باشیم، عنوان کرد: پایداری توسعه فرهنگی در یک کشور نیازمند نشر آن کشور است و بخش عظیمی از نشر کشور نیز به رشد چاپ آن کشور مربوط می‌شود.

وی با بیان این‌که صادرات غیرنفتی هر کشوری در گرو صنعت چاپ آن کشور است، افزود: معتقدم صنعت چاپ یک فرا صنعت است. بنابراین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌‌تواند به تنهایی متولی رشد و توسعه این صنعت باشد. از این رو در دفتر امور چاپ این وزارتخانه می‌کوشیم تا رابطه‌مان را با سایر دستگاه‌ها بیشتر کنیم.

مدیر کل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در نظر داریم در تصمیم‌گیری‌های مربوط به صنعت چاپ از نظرها و پیشنهادهای نهادها و دستگاه‌های غیردولتی صنعت چاپ و صنایع وابسته نیز استفاده کنیم. همچنین تصمیم داریم تا در ترکیب شورای سیاستگذاری صنعت چاپ علاوه بر حضور نهادهای صنفی این صنعت از حضور نهادها و دستگاه‌های غیردولتی صنعت چاپ و صنایع وابسته نیز به صورت یکپارچه بهره‌مند شویم.

علمشاهی عنوان کرد: به‌یقین صنعت چاپ باید از یک برنامه راهبردی برخوردار باشد. البته پیش از این، فعالیت‌هایی در این حوزه صورت گرفته است اما می‌کوشیم این برنامه را تکمیل کنیم تا آن را مبنای حرکت خود در صنعت چاپ قرار دهیم.

وی اظهار کرد: آیین‌نامه‌های صنعت چاپ به دهه 70 مربوط می‌شوند. بنابراین تغییر آیین‌نامه‌ها و ضوابط صنعت چاپ ضرورت دارد. از كارشناس‌های چاپ ادارات كل ارشاد استان‌های سراسر كشور می‌خواهم تا در این راستا با دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری لازم را به عمل آورند.

مدیر کل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش گفت: در بازبینی آیین‌نامه‌ها و ضوابط صنعت چاپ باید سه رویکرد به روز‌‌ رسانی، کارآمدی و شفاف‌سازی قوانین را به صورت جدی مد نظر داشته باشیم.

علمشاهی با اشاره به ضرورت اعمال مدیریت دانش در صنعت چاپ افزود: امروز در صنعت چاپ تحقیقات خوبی انجام شده است که باید مستند شوند. همچنین بسیاری از اطلاعات موجود در صنعت چاپ در سینه پیران این حوزه مستتر است که باید استخراج شوند تا در راستای ارتقای صنعت چاپ از آن‌ها بهره‌مند شد.

وی به برگزاری برخی جشنواره‌ها و مسابقه‌های صنعت چاپ در استان‌های سراسر کشور تاکید کرد و گفت: با توافقی که با علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد، تصمیم داریم برای اسفند ماه سال جاری و فروردین سال آینده بودجه‌ای را برای برگزاری جشنواره‌های صنعت چاپ و همچنین بحث آموزش در این صنعت به استان‌ها اختصاص دهیم چرا که معتقدیم اگر کارشناس‌های صنعت چاپ با تکنولوژی روز آشنا شوند، به راحتی می‌توان در عرصه رشد کشور قدم برداشت.

مدیر کل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعامل بیشتر كارشناس‌های چاپ ادارات كل ارشاد استان‌های سراسر كشور با رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل ما در صنعت چاپ ناآشنایی افراد با صنعت چاپ است. اغلب این افراد به اشتباه تصور می‌کنند که بخش عمده صنعت چاپ به نشر کتاب مربوط می‌شود. بنابراین، از نمایندگان رسانه‌های مختلف می‌خواهیم تا صنعت چاپ را به درستی معرفی کنند. در این راستا بیستم اسفند‌ماه نشستی را با جمعی از خبرنگاران برگزار خواهیم کرد.

علمشاهی با بیان این‌که صنعت بسته‌بندی رسانه فرهنگی است، اظهار کرد: اگر به صنعت بسته‌بندی به عنوان کالای فرهنگی و یکی از راه‌های معرفی فرهنگ کشور بنگریم آن‌گاه این صنعت می‌تواند به تولید ملی کشور کمک کند. بنابراین، در این حوزه نیز باید خود را با تکنولوژی‌های روز تطبیق دهیم.

وی افزود: برای شورای سیاستگذاری صنعت چاپ با هدف رشد این صنعت کارگروه‌های مختلفی را پیش‌بینی کردیم و عناوین و مشروح وظایف آن‌ها را برای اتحادیه چاپخانه‌داران استان‌های سراسر کشور ارسال کردیم تا نظر‌های خود را درباره آن‌ها بیان کنند و اگر فردی را برای فعالیت در این کارگروه‌ها در نظر دارند، معرفی کنند.

مدیر کل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به تاکید این دفتر به آموزش در صنعت چاپ گفت: در این راستا دانشگاه تهران در هفته جاری در کمیته بین‌رشته‌ای، موضوع ایجاد رشته‌های «مدیریت نشر» و «مدیریت چاپ» را مطرح و به تصویب رسانده است. امیدوارم این طرح در سایر مراحل تصویب خود به نتیجه مثبت برسد تا به زودی شاهد آموزش‌‌های تخصصی در صنعت چاپ و نشر و همچنین ارتقای صنعت چاپ در کشور باشیم.

 

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۱ چهارشنبه ۹ اسفند


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: