مدیر کمیته روابط عمومی جشنواره صنعت چاپ در گفت و گو با اخبار چاپ:
کارگاه های آموزشی صنعت چاپ فراموش نشود


اخبار چاپ:راه اندازی و مدیریت «پایگاه اینترنتی بخش مسابقات تخصصی»مهم ترین وظیفه کیمته روابط عمومی نهمین جشنواره صنعت چاپ است که به مستندسازی این بخش می انجامد.

بهرام عفراوی مدیر کمیته روابط عمومی نهمین جشنواره صنعت چاپ ضمن اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: راه اندازی این پایگاه به صورت دائمی، در تاریخچه جشنواره صنعت چاپ سابقه نداشته است و تلاش برای راه اندازی آن از جشنواره هشتم آغاز شده است. تلاش ما این است که دائمی شدن پایگاه اینترنتی به ارتباط دائمی با مخاطبان بخش مسابقات تخصصی بینجامد.
وی افزود: در گذشته جشنواره صنعت چاپ در یک روز اتفاق می افتاد و پس از آن پرداختن به چاپ خاتمه می یافت اما هدف ما این است که در تمام طول سال به بحث کیفیت بپردازیم. راه اندازی یک پایگاه اینترنتی دائمی یکی از ابزارهایی است که این امکان را فراهم می کند.
عفراوی در پاسخ به این سوال که استفاده از پایگاه اینترنتی تا چه حد در میان اهالی چاپ و صنایع دیگر عمومیت می یابد، گفت: ممکن است در حال حاضر تمام این افراد فرصت این کار را نداشته باشند اما به مرور زمان این فرهنگ در میان آنها جا می افتد. خصوصا اینکه بسیاری از کسانی که به عرصه چاپ و صنایع دیگر وارد شده اند، از نسل جوان هستند و کم کم با این شیوه ها ارتباط برقرار می کنند.
صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه گرافیک و چاپ، انتشار نشریه اطلاع رسانی را هم یکی از شیوه های برقراری ارتباط برشمرد و گفت: اطلاع رسانی دائمی در زمینه صنعت چاپ به ما این اجازه را می دهد که در زمان برگزاری مسابقات فرصت بیشتری برای نواوری داشته باشیم و تنها به اطلاع رسانی درباره کیفیت و معیارهای آن و برگزاری مسابقات نپردازیم.
نویسنده کتاب «آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می دانند» در پاسخ به این سوال که چگونه می توان برای کیفیت در صنعت چاپ دست به الگوسازی زد نیز گفت: اگر قرار باشد به روش قبل عمل کنیم و تنها فراخوان بدهیم، داوری کنیم و جایزه بدهیم، هیچ اتفاقی در این زمینه نمی افتد. اما الگوسازی برای کیفیت مستلزم برنامه ریزی ها و فعالیت های جنبی است. پایگاه اینترنتی و نشریه هم برای رسیدن به هیمن هدف طراحی شده است.
مدیر کمیته روابط عمومی نهمین جشنواره صنعت چاپ برگزاری کارگاههای آموزشی برای فعالان این صنعت را از زمینه های لازم برای الگوسازی ذکر کرد و گفت: این الگوسازی تنها نباید به صنف محدود شود و باید در زمینه الگوسازی برای سفارش دهندگان محصولات چاپی نیز آموزش هایی به وجود بیاید. این نوع آموزش ها نباید تخصصی باشد و لازم است که تنها تلنگری به ذهن این افراد بزند که چرا کنترل کیفیت در چاپ بر سرنوشت کالای آنها در بازار اثر می گذارد. چون در حال حاضر محصولات موجود در بازار در ابتدا با گرافیک و چاپ مورد توجه قرار می گیرد و در درجه دوم به محتوای آنها توجه می شود.
مدیر گروه پژوهشی عفراوی مستندسازی فعالیت های جشنواره صنعت چاپ را از دیگر اقدامات لازم برای برطرف کردن مشکلات موجود ذکر کرد و گفت: مستندسازی این فعالیت ها به صورت فیلم، صدا و برگه های رد و بدل شده و طبقه بندی آنها سبب می شود که دیگران پا روی اشتباهات گذشته نگذارند. متاسفانه درباره دوره های گذشته این جشنواره مستندسازی صورت نگرفته بود و ما در جشنواره هشتم به ناچار به اشاراتی که در نشریات صنعت چاپ به این جشنواره ها شده بود، بسنده کردیم. در وقاع می توان گفت که در جشنواره هشتم از نقطه صفر شروع کردیم.
عفراوی درباره تاثیرات این جشنواره در ارتقاء کیفی محصولات چاپی نیز گفت: برگزاری بخش مسابقات تخصصی تنها زمانی می تواند بر ارتقاء کیفی اثر بگذارد که بازتاب های آن توسط اهالی چاپ و سفارش دهندگان محصولات چاپی دیده شود. مهم این است که این مسابقات به اتفاقت دیگری وصل شود و جوایز آن از جنبه معنوی برای این افراد اهمیت پیدا کند. چاپخانه هایی که کار بی کیفیت تولید می کنند، زمانی که ببینند با معرفی به عنوان برگزیده می توان رتبه کاری خود را بالا برد، حتما به سوی کیفیت بیشتر گام برخواهند داشت.
وی در پایان گفت: مهم این است که بخش مسابقات تخصصی به اتفاقات دیگر در طول سال وصل شود، نه اینکه به جزیره ای جدا از بدنه صنعت چاپ تبدیل شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ پنج شنبه ۵ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ پنجم شهريورکلیدها : بهرام عفراوی جشنواره مسابقات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: