اسماعیلی در مشهد خبر داد:
تدوین بسته های حمایتی برای ارتقاء چاپ ونشر کشور


اسماعیلی با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری چاپ و شورای سیاستگذاری نشر دروزارت ارشاد گفت :پیشکوتان این صنعت باید وزارت ارشاد را درسیاستگذاری کمک کنند اگر درحوزه سیاستگذاری یک ریل گذاری درست ایجاد کردیم قطار خوش می رود تا زمانی که سیاستگذاری درست تدوین نشود و نقشه راه کشیده نشود مشکلات هم حل نمی شود.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت :برای ارتقاء صنعت چاپ و نشر باید بسته های حمایتی تعریف و تدوین شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، علی اسماعیلی در نشست مشترک اعضاء اتحادیه صنعت چاپ و تعاونی ناشران خراسان رضوی در مشهد افزود :پیشکسوتان و نخبگان صنعت چاپ ونشر باید به این حوزه ورود پیدا کنند و وضعیت فعلی چاپ و نشر را احصاء و مشکلات و مسائل را دسته بندی و اولویت بندی کنند.

وی ادامه داد :ممکن است که ما نتوانیم همه مشکلات را حل کنیم اما اگر حتی دو مشکل را حل کنیم مدیران پس از ما با توجه به احصاء مشکلات همین راه را ادامه خواهد داد ما تا وقتی از وضعیت خودمان خبر دار نباشیم نمی دانیم به کجا می رویم.

دکتر اسماعیلی با بیان این که وضعیت صنعت چاپ دو نشر وضعیت مناسبی نیست گفت:خانواده چاپ خانواده ای نزدیک به 27 هزار نفر است که حدود 87 درصد نیروی انسانی شاغل در این حوزه دیپلم و زیر دیپلم هستند.

وی افزود:در دنیا صنعت چاپ یا صنعت اول یا دوم است 800 میلیارد دلار گردش مالی در دنیا دارد اما سهم کشور ما بسیار ناچیز است همین وضعیت هم در حوزه نشر وجود دارد، 70 هزار عنوان کتاب با تیراژ 250 میلیون نسخه چاپ و عرضه می شود در منطقه دارای رتبه اول و در جهان رتبه دهم را داریم اما شمارگان این کتاب  ها حداکثر به سه هزار جلد می رسد اما در دنیا می بینیم که یک کتاب در چاپ اول تا بیستم شمارگان یک میلیونی دارد عناوین ما زیاد است اما شمارگان آن زیاد نیست.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت :تمام زندگی مابستر صنعت چاپ است به هر چیزی که نگاه می کنید به شکلی به صنعت چاپ وصل می شود نشر هم خوراک معنوی جامعه است ما این همه فروشگاههای زنجیره ای در کشور داریماما در هیچ کجا فروشگاه های زنجیره ای نشر و کتاب نداریم.

وی ادامه داد :علیرغم قدمت دویست ساله ای که این صنعت در کشور ما دارد اما خیلی رشد نداشته است.

اسماعیلی با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری چاپ و شورای سیاستگذاری نشر دروزارت ارشاد گفت :پیشکوتان این صنعت باید وزارت ارشاد را درسیاستگذاری کمک کنند اگر درحوزه سیاستگذاری یک ریل گذاری درست ایجاد کردیم قطار خوش می رود تا زمانی که سیاستگذاری درست تدوین نشود و نقشه راه کشیده نشود مشکلات هم حل نمی شود.

وی افزود :زیر ساختها باید درست شود همین مالیات کتابفروشی ها که با دستور رییس جمهورحل شد ده سال مانده بود و حل آن یشتر از حمایت صد یا 50 میلیونی ارزش دارد.

دکتر اسماعیلی از پیگیری راه اندازی و ایجاد کتابفروشی در مناطق مسکونی خبر داد و اظهار داشت :در حال پیگیری هستیم که در فضای مسکونی و مجتمع ها اجازه احداث کتابفروشی بدهیم شورای شهر نیز این را مصوب کرده است این یک کار جدی است.

وی افزود :از کارهایی که در حال پیگیری هستیم بیمه صنعت نشر است. بنا داریم اگر کتابی چاپ شد بیمه اش کنیم این بهتر از خرید چند نسخه از کتاب است و با این بیمه اگر کسی کتابی چاپ کرد و روی دستش ماند ضرر نخواهد کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیگیری راه اندازی هنرستان چاپ و اخذ مجوز موسسه آموزش عالی صنعت چاپ خبر داد و گفت :نگاه ما به بحث آموزش جدی است ،هر استانی که ظرفیت دارد و بستر لازم را ایجاد کند ما دانشگاه یا هنرستان چاپ را در آن راه اندازی می کنیم.

وی ادامه داد :اگر مسائل و مشکلات دسته بندی و درست احصاء شود می شود در چارچوب قانون این مشکلات را حل کرد.

دکتر اسماعیلی با اشاره به مشکلات مالی عنوان شده از سوی اعضای جلسه گفت :هر چند به قولی ما در وضعیت خشکسالی مالی هستیم اما اگر تعهد مکتوبی در حوزه ارشاد انجامشده یا تفاهم نامه ای امضاء شده ما به این تعهدات و تفاهم نامه ها پایبندیم.

وی در خصوص چاپ کتب درسی در استان خراسان رضوی گفت :این مربوط به آموزش و پرورش است اما از آنجایی که این استان ظرفیت چاپ این کتب را دارد و هدف ما تمرکز زدایی است سعی می کنیم این را پیگیری کنیم.

در این نشست علی مغانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنعت چاپ استان خراسان رضوی گزارشی از وضعیت این صنعت در خراسان رضوی ارائه کرد و گفت :در حال حاضر حدود 720واحد چاپی و صنایع وابسته با ظرفیت بیش از دو هزار و پانصد ورق در استان فعالیت می کنندکه عمده آن ها در مشهد متمرکز است و بیش از 1600 کارگر در این بخش مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به فعالیت این اتحادیه افزود :تمام کارها در اتحادیه به صورت گروهی اداره می شود اولویت کار ما آموزش است اما در این بخش نیاز به ابزار و بودجه داریم.

مغانی از پیگیری احداث شهرک چاپ و نشر در مشهد خبر داد و ادامه داد :درخواست داریم برای راه اندازی این شهرک که از مصوبات سفرهای استانی دولت به خراسان رضوی است وزارت ارشاد کمک کند در این شهرک با توجه به این که مشهد پایتخت معنوی ایران است در نظر داریم نمایشگاه دائم قرآن و ادعیه راه اندازی شود.

همچنین نصیرزاده مدیر عامل شرکت تعاونی ناشران خراسان رضوی با بیان این که نشر در همه دنیا نیاز به حمایت و کمک دارد بیان داشت :حذف مستقیم یارانه ها و توقف خرید کتب چاپ اول مشکلاتی برای ناشران به وجود آورده است و با توجه به گرانی کاغذ و مواد اولیه تیراژ کتابها به شدت پایین آمده است انتظار داریم حمایت وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی به ناشران  تغییر کند الان حمایت های مستقیمی که از ناشرین می شود بسیار نامحسوس است.

محمود رضا برازش رییس هیات مدیره تعاونی ناشران نیز از مشکلات توزیع و فروش گفت و ادامه داد :هدف تولید کننده کتاب این است که کتاب به مخاطب برسد اما ما در حلقه توزیع و فروش مشکلاتی داریم جلسات خیلی زیادی برای حل این مشکلات گذاشته شد اما اقدام عملی چندانی انجام نشد.

نوسازی صنعت چاپ ، توجه ویژه به نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد، بخشودگی مالیات چاپخانه ها، چاپ کتاب های درسی در استان، از دیگر مواردی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد.

پس از سخنان مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان، مراسم معارفه معاونان فرهنگی وهنری استان با حضور سرپرست معاونت امور فرهنگی وزیر ارشاد برگزار شد.

پس از انتصاب سید سعید سرابی به عنوان مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان، سید حمید طباطبایی و حسین مسگرانی به عنوان معاونان امور هنری وفرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان منصوب شدند.

 

منتشر شده توسط اخبارچاپ در تاریخ ۱۳۹۱ دوشنبه ۲۵ دي
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۱ بيست و پنجم ديکلیدها : اسماعیلی چاپ و نشر مشهد خراسان رضوی مغانی برازش


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: