گشایش نمایشگاه دائمی آثار و امضای تفاهم نامه همکاری دو وزارتخانه
تحولاتی که می تواند به ارتقا صنعت چاپ منجر شود


کارشناسان حوزه های چاپ وبسته بندی اعتقاد دارند که اختصاص مکانی دائمی به آثار برتر حوزه چاپ می تواند علاوه بر امکان نمایش محصولات و در کنار آن ارزیابی صاحب نظران و مردم، این ویژگی را دارد که توجه مسئولان امر به این حوزه را هم افزایش می دهد.

 مراسم هفته گذشته گشایش نمایشگاه دائمی آثار مسابقات تخصصی جشنواره صنعت چاپ و امضای تفاهم نامه همکاری میان دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت و معدن و تجارت در حالی برگزار شد که به باور بسیاری از فعالان دو حوزه چاپ وبسته بندی می تواند نقطه تحولی در این عرصه به شمار آید.

به گزارش اخبار چاپ، کارشناسان حوزه های چاپ وبسته بندی اعتقاد دارند که اختصاص مکانی دائمی به آثار برتر حوزه چاپ می تواند  علاوه بر امکان نمایش محصولات و در کنار آن ارزیابی صاحب نظران و مردم، این ویژگی را دارد که توجه مسئولان امر به این حوزه را هم افزایش می دهد.

پس از برگزاری جشن باشکوه دویستمین سال ورود صنعت چاپ و تقدیر از برگزیدگان یازدهمین دوره مسابقات تخصصی، این مراسم یکی از مهم ترین برنامه ها در حوزه چاپ در سال های اخیر در میان صاحب نظران تلقی شد.

امضای یک تفاهم نامه و تعهد دو وزارتخانه مسئول در امر فرهنگ و تجارت وصنعت همزمان با این مراسم یک نشانه روشن از گردش نگاه مسئولان از بی توجهی به توجه به این حوزه مهم بود.

این امر همانگونه که در سخنان سرپرست معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد و رییس سازمان توسعه تجارت هم مورد تاکید قرار گرفت زمینه های لازم برای ارتقا صنعت چاپ را فراهم خواهد کرد.

علی اسماعیلی در این مراسم  امضای این تفاهمنامه را زمینه ای برای شناسایی و تقویت توانمندی‌های صنعت چاپ اعلام کرد.

 وی بر مشترکات دو وزارتخانه ارشاد و وصنعت و معدن وتجارت  در زمینه فعالیت تاکیدکرد  و گفت:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت صنعت، معدن و تجارت از مشترکات زیادی برخوردارند. برای این‌که توانسته باشیم زمینه‌های شناسایی این مشترکات و ارتقای توانمندی‌های دو وزارتخانه را با هدف پیشرفت صنایع مختلف به‌ویژه صنعت چاپ فراهم کنیم، به افتتاح نمایشگاه دایمی آثار منتخب چاپ و بسته‌بندی اقدام کرده‌ایم .

وی ادامه داد:همچنین امضای تفاهمنامه همکاری میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت زمینه‌های هم‌افزایی فعالیت‌های این دو وزاتخانه برای رفع مشکلات صنعت چاپ را فراهم می‌کند. امضای تفاهمنامه همکاری باعث تسهیل روند صادرات محصولات چاپی می‌شود .

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: از جمله تعهدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این تفاهمنامه می‌توان به معرفی فعالان حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی برای بازدید از نمایشگاه‌های معتبر تخصصی چاپ و بسته‌بندی خارج از كشور، حمایت از به‌روز رسانی نمایشگاه دایمی بسته‌بندی در راستای فرهنگ‌سازی و همچنین کمک در برگزاری نمایشگاه آثار منتخب جشنواره چاپ اشاره کرد .

اسماعیلی در ادامه سخنانش گفت: مشاركت و حمایت در برگزاری كارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی تخصصی با محوریت چاپ و بسته‌بندی صادراتی با هدف آموزش و توانمندسازی صنعت چاپ كشور و همكاری و مشاركت در برگزاری سمینارها، همایش‌ها و جشنواره‌های چاپ و بسته‌بندی با رویكرد صادرات از دیگر مصوبات این تفاهمنامه به شمار می‌آیند .

وی در پایان از آمادگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای معرفی آثار چاپی ارایه شده در نمایشگاه مذکور در قالب کتاب خبر داد و گفت: حمایت از آثار ماندگار حوزه فرهنگی از جمله وظایف معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در این زمینه از هیچ‌گونه کمکی دریغ نخواهیم کرد .

حمید صافدل، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت  هم  دراین مراسم گفت: از جمله تعهدات وزارت صنعت، معدن و تجارت در این تفاهمنامه می‌توان به كمك به ارتقای سطح فرهنگ، دانش و تكنولوژی بسته‌بندی از طریق اعزام هیات‌های تخصصی بازدیدكننده از نمایشگاه‌های معتبر تخصصی چاپ و بسته‌بندی خارج از كشور، استفاده از نمونه‌های به‌روز و مطرح چاپ و بسته‌بندی در بازارهای داخلی و بین‌المللی و همچنین همكاری و كمك در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی اشاره کرد .

مشکل کاغذ هم از چند ماه پیش با افزایش سرسام آوری روبرو بوده و دو وزارتخانه بر روی حل آن تاکنون نظرات مختلفی مطرح کرده اند هم در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

اسماعیلی با اشاره به فراهم شدن زمینه‌های حل مشکلات حوزه کاغذ و صنعت چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چون تولید داخلی کاغذ پاسخگوی نیاز کشور نیست باید بخشی از آن وارد شود .

وی افزود: ورود این کالا با ارز رابطه مستقیمی دارد به این معنا که قیمت کاغذ با افزایش و کاهش قیمت دلار تغییر می‌کند. مدتی است که در کشور با مشکلات متعددی در حوزه کاغذ مواجه شده‌ایم که تمام دست‌اندرکاران در تلاش‌اند تا این مشکلات را با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف حل کنند .

اسماعیلی صاحبان نشر و اهالی بازار نشر را به همکاری و آرامش برای حل مشکلات دعوت کرد و گفت : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با راه‌اندازی شورای سیاستگذاری صنعت چاپ و کارگروه بررسی مسایل مربوط به کاغذ در حل مشکلات می‌کوشد و سیاست پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی در این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است .

صافدل هم گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه محدودیتی در ثبت سفارش انواع کاغذ و مقواها و همچنین تمام موادی که مرتبط به حوزه چاپ و بسته‌بندی‌‌اند، وجود ندارد .

وی با بیان این‌که اکنون کاغذ جزو کالاهایی با اولویت سه تا 9 قرار گرفته است، گفت: تمام کالاهایی که در اولویت‌های سه تا 9 قرار دارند، در یک جنس اولویتی‌اند و برای همه این‌ کالاها ارز مبادله‌ای تعلق می‌گیرد .

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنانش گفت: متقاضیانی که تصمیم دارند برای مصارف چاپ و نشر نسبت به واردات کاغذ یا مقوا اقدام کنند، همکاران ما در سراسر کشور در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت این آمادگی را دارند تا نسبت به ثبت سفارش آن‌ها اقدام کنند و مرکز مبادله‌ای ارز نیز نسبت به تخصیص ارز آن‌ها دریغ نخواهد کرد .

رضا رضایی، عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور و رییس هیات داوران مسابقات تخصصی جشنواره صنعت چاپ هم دراین مراسم گفت: در نخستین نمایشگاه دایمی آثار منتخب چاپ و بسته‌بندی، آثار حوزه صنعت چاپ و نشر و همچنین بسته‌بندی کشور که در مسابقات جشنواره صنعت چاپ موفق به کسب امتیاز برتر شده‌اند، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است .

وی برپایی این نمایشگاه را اتفاقی مبارک در صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی کشور دانست و گفت: این نخستین‌بار است که دو وزارتخانه ارشاد و صنعت با هدف حمایت و توسعه صادرات کشور به امضای تفاهمنامه اقدام کرده‌اند .

عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور در ادامه سخنانش گفت: امیدوارم این اقدام الگویی باشد برای سایر وزارتخانه‌ها به‌گونه‌ای که بتوانیم به صورت گروهی برای حمایت از صنعت به‌ویژه صنعت چاپ تلاش کنیم .

رضایی با اشاره به اهداف برپایی نخستین نمایشگاه دایمی آثار منتخب چاپ و بسته‌بندی گفت: بازدیدکنندگان در این نمایشگاه به صورت مستقیم و بدون واسطه با تولیدکنندگان آثار چاپی ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین این نمایشگاه زمینه‌های ایجاد رقابت سالم میان چاپخانه‌های مختلف و تولیدکنندگان مختلف را فراهم می‌کند تا با تلاش بیشتر به تولید آثار بهتر چاپی بپردازند و در نهایت به پیشرفت صنعت چاپ کشور کمک کنند .


 

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۱ يکشنبه ۱۷ دي


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: