رییس تعاونی چاپخانه داران تهران:
واردات کاغذ بدون تامین چسب و مرکب کتاب بی‌فایده است


به عنوان کسی که مسئولیتی دارد، باید بگویم شرایط چاپ و نشر بسیار سخت شده و اگر بخواهم مصداقی حرف بزنم، باید اعلام کنم این مسائل توان شرکت تعاونی چاپخانه‌داران را به یک دهم کاهش داده و علتش هم این است که ما قبلاً با 10 درصد گشایش اعتبار می‌کردیم اما الان بانک‌ها برای واردات کالاهای مورد نیاز چاپخانه‌ها اعم از کاغذ، مقوا و دیگر ملزومات تا 120 و 130 درصد از ما مطالبه وجوه نقدی می‌کنند.
مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران از کاهش 10 درصدی قیمت مقوای پشت طوسی در بازار پس از توزیع یک محموله بزرگ مقوا بین اعضای این شرکت تعاونی خبر داد و در عین حال واردات کاغذ را بدون تامین دیگر ملزومات چاپ مثل چسب، مرکب، فیلم و زینک بی‌فایده دانست.

احمدرضا اعتماد مظاهری در گفتگو با مهر، از توجه به گفته او بیش از اندازه برخی مسئولان و نیز رسانه‌ها به مشکلات مربوط به کاغذ گلایه کرد و با بیان اینکه «کاغذ تنها یکی از ملزومات چاپ کتاب است» گفت: کاغذ بدون مرکب و چسب، فیلم و زینک معنی ندارد ضمن اینکه خود کاغذ هم انواع دارد و فقط کاغذ تحریر نیست که مشکل دارد.

وی افزود: به عنوان کسی که مسئولیتی دارد، باید بگویم شرایط چاپ و نشر بسیار سخت شده و اگر بخواهم مصداقی حرف بزنم، باید اعلام کنم این مسائل توان شرکت تعاونی چاپخانه‌داران را به یک دهم کاهش داده و علتش هم این است که ما قبلاً با 10 درصد گشایش اعتبار می‌کردیم اما الان بانک‌ها برای واردات کالاهای مورد نیاز چاپخانه‌ها اعم از کاغذ، مقوا و دیگر ملزومات تا 120 و 130 درصد از ما مطالبه وجوه نقدی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران اضافه کرد: تا سه، چهار ماه اول سال که شرایط تقریباً عادی بود، ما برای تامین کالاهای مورد نیاز اعضا از اعتبارات بانکی استفاده می‌کردیم؛ اخیراً هم میزان قابل توجهی مقوای پشت طوسی را به قیمت 2400 تومان بین اعضا توزیع کردیم که همین کار قیمت‌ها را در بازار حدود 10 درصد تعدیل کرد و از 2800 تومان به 2450 تومان رساند.

اعتماد مظاهری گفت: البته کالایی که ما در اختیار داشتیم، به میزانی نبود که نیاز همه اعضا را تامین کند و با این حال ما این کالا (مقوای پشت طوسی) را بین تعداد زیادی از اعضای شرکت تعاونی توزیع کردیم.

وی بار دیگر تاکید کرد که تنها کاغذ مشکل چاپ و نشر ما نیست و گفت: شنیده‌ایم که برخی دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مختلف می‌خواهند کاغذ را به هر نحوی شده تامین کنند و به بازارهای داخلی برسانند، اما وقتی مرکب نیست، وقتی در خصوص چسب کاغذ دچار مشکل هستیم، کاغذ چه کمکی می‌تواند به ما بکند.

مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران افزود: متاسفانه همانطور که گفتم بانک‌ها بیشتر از صد در صد اعتبار را برای گشایش آن جهت واردات کالا از ما مطالبه می‌کنند و هیچ موسسه اعتباری هم وجود ندارد که ما بتوانیم از آن تسهیلاتی بگیریم که یک گشایش اعتبار را انجام دهیم.

اعتماد مظاهری ادامه داد: ما به دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت ارشاد نامه نوشته‌ایم و از آنها درخواست کمک کرده‌ایم؛ متاسفانه ما از مرداد ماه تا الان موفق نشده‌ایم حتی برای یک قلم کالای وارده، گشایش اعتبار بکنیم.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر که در سه ماهه پایانی سال هستیم و چاپخانه‌ها باید با بیشترین ظرفیت، سفارش‌های چاپی خود را انجام دهند، این کار را با ظرفیت 20 و 30 درصد انجام می‌دهند.

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۱ يکشنبه ۳ دي


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: