در مراسم گشایش نمایشگاه نوزدهم عنوان شد:
صنعت چاپ از 6 هزار میلیارد تومان بودجه بخش صنعت استفاده کند


تصمیم گرفته شده تا 6 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه صنایع اختصاص یابد که اعضای این صنعت می توانند از این تسهیلات برای رفع مشکلاتشان استفاده کنند.

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین الات وابسته ص در نمایشگاه بین المللی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار اخبار چاپ، مراسم افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین الات وابسته با حضور علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد صادق مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، علی فاضلی، رییس مجمع صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران و اعضای این صنعت در نمایشگاه بین المللی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی فاضلی گفت: در حال حاضر در بخش صنعت چاپ حدود 8 هزار و 500 واحد صنفی در کشور در حال فعالیت هستند که نیمی از این صنعت در تهران مشغول به کارند.

وی ادامه داد: برگزاری 11 گردهمایی در دو ماه اخیر از سویی وزارت صنعت و معدن با این صنف موید این مطلب است که مسئولان به اهمیت این صنعت در کشور پی برده اند.

فاضلی تصریح کرد: امیدواریم  از این پس برگزاری این نمایشگاه تخصصی به خود اصناف واگذار شود زیرا آنان بهتر از هر کسی با مشکلات این صنف اشنا هستند.

وی گفت: صنوف تولیدی به عنوان یک پتانسیل قوی می تواند نقشی پررنگ تر در موضوع چاپ ایفا کند.

صنعت چاپ به دلیل وفور از اذهان دور مانده است

در ادامه محمد صادق مفتح قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به بیان سخنانی پرداخت و گفت: صنعت چاپ و بسته بندی صنعتی است که به دلیل وفور نیاز در همه بخش های کشور و همچنین در دسترس بودن، از ذهن ها دور شده است.

وی ادامه داد:در شرایط فعلی این صنعت به شدت مظلوم واقع شده و کسی آن را نمی بیند که این امر ناشی از در دسترس بودن این صنعت است.

مفتح با اشاره به اینکه این صنعت باید بیش از اینها مورد توجه قرار گیرد، گفت: اگر در کشور بحث صادرات غیر تفتی به عنوان یکی از شاخص های توسعه پایدار مد نظر قرار می گیرد باید تاکید کنیم که صنعت بسته بندی یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف است.

وی اظهار کرد: اگر فضا برای توسعه این صنعت باز شود می تواند بیش از اینها توسعه پیدا کرده و در این راه بسیاری ازعیب های صنایع دیگر را هم بپوشاند زیرا این صنعت مانند خیاطی است که با طراحی لباس مناسب عیب افراد را می پوشاند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد:زمانی که یک کالا در بسته بندی شیک و زیبا عرضه می شود می تواند کم و کسری آن کالا را بپوشاند.

وی گفت: در وزارت صنعت و معدن صنعت،چاپ به عنوان یکی از زمینه های توسعه شناخته شده است به همین دلیل قرار شده کار مشترکی بین وزارت صنعت و معدن، وزارت ارشاد و مجلس شورای اسلامی انجام شود تا مشکلات این صنعت هر چه سریع تر برطرف شود.

مفتح تاکید کرد: بنا شده در این شورا از مسئولان و اتحادیه های صنعت چاپ دعوت شود تا مشکلات آنان در این شورا بررسی و برطرف شود زیرا اگر در دوران قبل از تحریم تیاز کشور به این صنعت 100 درصد بود اکنون با این شرایط به 200 درصد رسیده است.

حضور 43 شرکت خارجی در نمایشگاه بین المللی چاپ

همچنین در ادامه برنامه احمد ابوالحسنی، نائب رئیس اتحادیه لیتوگرافان نیز به قرائت بیانیه این صنف پرداخت و گفت: امیدواریم این دوره از نمایشگاه علاوه بر نمایش بخشی از توانمندی های این صنعت بتواند مشکلات ان را نیز برطرف سازد.

وی اظهار کرد: این دوره از نمایشگاه با حضور 360 شرکت داخلی و 43 شرکت خارجی از 10 کشور جهان در فضایی بالغ بر 40 هزار متر مربع برگزار می شود.

ابوالحسنی گفت: هرچند که به واسطه تحریم ها حضور کشورهای خارجی کاهش یافته است اما در مقابل حضور شرکت های داخلی افزایش پیدا کرده است .

وی افزود: صنعت چاپ در تمام جهان نقش تعیین کننده ای دارد و در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیار تعیین کننده است به نحوی که بسیاری از کشورها این صنعت را یک صنعت استراتژیک می دانند.

نائب رئیس اتحادیه لیتوگرافان گفت: اما متاسفانه در ایران این صنعت جایگاه مناسبی ندارد به نحوی که بر اساس آخرین آمار موجود سهم ترکیه در منطقه بیش از 40 درصد بوده و سهم ایران 5/4 درصد بوده است.

وی ادامه داد: مسئولان باید بدانند که این صنعت در شرایط تحریم نمی تواند مقاومت چندانی داشته باشد و همچنین باید عنوان کرد که نمی توان با وامهای 26 درصدی این صنعت را در شرایط تحریم سرپا نگه داشت.

اتحاد وزارت ارشاد، وزارت صنعت و مجلس برای حل مشکل چاپ

در ادامه برنامه علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد نیز با اشاره به تفاهم سه دستگاه وزارت ارشاد، وزارت صنعت و معدن و مجلس پرداخت و گفت: امروز پس از مدتها این اتفاق خوب میان این سه نهاد رخ داد و این سه رکن اصلی برای حل مشکل صنعت چاپ با یکدیگر متحد شدند.

وی ادامه داد: تقارن نوزدهمین دوره این نمایشگاه با سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی اتفاق بسیار مبارکی است و باید عنوان کرد که برگزاری هر ساله این نمایشگاه یکی از ضرورت های اصلی و انکار ناپذیر است.

اسماعیلی تصریح کرد: برپایی این نمایشگاه در شرایط حساس کنونی و علی رغم تمامی فشارها و تحریم ها نشان دهنده توانمندی این صنعت است.

وی گفت: جایگاه فعلی صنعت چاپ  با تجربه 2 قرنی در تولید محصولات فرهنگی ، صنعتی و اقتصادی مرهون تلاشهای فعالان این صنعت است. فعالیت بیش از 5 هزار واحد تولیدی و انتشار بیش از 200 میلیون نسخه کتاب در سال نشان دهنده این است که این صنعت توانسته جایگاه خود را به خوبی در کشور پیدا کند.

وی با اشاره به اهمیت بسته بندی گفت: بسته بندی و نقش آن یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت محصولات ما در میان سایر محصولات خارجی است، بنابراین در صورت تولید موفق در این حوزه می توان سایر صنایع را نیز ملزم به استفاده از این تولیدات کرد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار کرد:اگر این صنعت با مشکل مواجه شود تمامی صنایع دیگر نیز در چاپ، بسته بندی و حتی حمل نیز با مشکل مواجه می شوند.     

اختصاص 6 هزار میلیارد تومان برای توسعه صنایع

 رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه برنامه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ایران در حوزه چاپ و ببسته بندی به هیچ عنوان از سایر کشورهای جهان عقب نیست و این تنها تصور برخی از افراد است .ما از لحاظ تجهیزات کمبودی در کشور نداریم بلکه از حیث استفاده از این تجهیزات مشکلاتی را داریم.

وی ادامه داد: باید تجربیات 18 دوره قبلی این نمایشگاه را جمع بندی کرد و یک طرح اسراتژیک ارائه داد تا بر اساس آن برنامه ربزی کرده و بدن هدف پیش نرفت زیرا در حال حاضر هیچ برنامه ریزی و پشم اندازی در این صنعت وجود ندارد.

رحمانی گفت: مجلس آماده حمایت از این صنعت است و در همین راستا نیز تصمیم گرفته شده تا 6 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه صنایع اختصاص یابد که اعضای این صنعت می توانند از این تسهیلات برای رفع مشکلاتشان استفاده کنند.

وی ادامه داد:در حال حاضر منابع برای برطرف کردن مشکلات وجود دارد و تنها با یک برنامه ریزی اساسی می توان مشکلات این صنعت را برطرف کرد.

در پایان مراسم از حامیان نمایشگاه صنعت چاپ تجلیل به عمل آمد و به میثم محمدزاده از چاپ تک نگار، اکبر سبزی از شرکت صنایع بسته بندی شادمهر، نیما سید الحکمایی از شرکت ماشین سازی حکمایی و از آقایان رحمانی، اسماعیلی و اکبرپور مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تهران به پاس زحمات کشیده شده تندیس و لوح یادبود تقدیم شد.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۱ جمعه ۱ دي


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: