توافق 5 ناشر بزرگ با کمیسیون اروپا درباره قیمت کتاب الکترونیک


برمبنای این توافق فروش ارزان کتاب الکترونیک و شکستن قیمت بازار برای رقابت با دیگر ناشران، از این پس متوقف می‌شود

 

اپل و چهار ناشر اصلی حاضر در بازار کتاب الکترونیک اروپا، بر سر ثبات قیمت با کمیسیون اروپا به توافق رسیدند.

به گزارش مهر به نقل از گاردین، خوانندگان کتاب‌های الکترونیک باید آماده شوند تا با قیمت‌های جدید کتاب الکترونیک که دیروز با توافق بین کمیسیون اروپا و اپل و چهار ناشر اصلی دیگر حاصل شد، کنار بیایند .

برمبنای این توافق فروش ارزان کتاب الکترونیک و شکستن قیمت بازار برای رقابت با دیگر ناشران، از این پس متوقف می‌شود .

کمیسیون اروپا رفتارهای تجاری کتاب هچت،‌ هارپر کالینز، سیمون اند شوستر و مک میلان را در کنار اپل تحت بررسی قرار داد و برمبنای توافق جدید که با هدف افزایش قیمت خرده فروشی برای کتاب الکترونیک در بازار اروپا به دست آمد، آمازون و دیگر خرده فروشان نیز موظف شدند تا هماهنگ با دیگر خرده فروشان و هماهنگ با تقاضای بازار آثار خود را به فروش برسانند .

به گفته کمیسیون اروپا این مدل فروش به ناشران امکان می‌دهد تا راحت‌تر از خرده‌فروشان، قیمت‌های کتاب‌های الکترونیک را کنترل کنند و بر این تکیه دارد که «هماهنگ با رفتار تجاری بین رقبا ـ با کمک اپل ـ قوانین رقابتی ناسالم ممنوع شود ».

در این توافقنامه آمده است: استراتژی جهانی برای محدود کردن رقابت در سطح خرده‌فروشی و رسیدن به قیمت‌های بالاتر موجب اتخاذ چنین تصمیمی شده است. به گفته ژاکلین آلمونیا، نایب رییس کمیسیون مسئول برای سیاست‌های رقابتی «تمرکزهای اولیه ناشران بزرگ برای تعیین قیمت‌های خرده فروشی کتاب الکترونیک، که از طریق تبانی با یکدیگر به دست می‌آید قابل قبول نیست و این رفتار تجاوز به حقوق دیگر ناشران محسوب می‌شود ».

برمبنای این توافق شرکت اپل و چهار ناشر دیگر پذیرای تعهدهای مختلف به این کمیسیون شدند تا این امر هرچه زودتر خاتمه یابد. به این ترتیب به خرده‌فروشان کتاب الکترونیک آزادی داده می‌شود تا قیمت‌های خود را به بازار پیشنهاد کنند و در رقابت با زد و بند خرده‌فروشان بزرگ برای ارایه ارزان‌تر کالا، از پا درنیایند .

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۱ شنبه ۲۵ آذر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۱ بيست و پنجم آذرکلیدها : کمیسیون اروپا اپل هاشت مک میلان هارپر کالینز


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: