در نوزدهمین دوره صورت می گیرد
حضور 341 شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران


در مجموع تمامی نمایشگاههای امسال با رکود شرکت کننده و بازدید کننده مواجه شده اند به نحوی که در این نمایشگاه چند کشور در ابتدا اعلام آمادگی کردند اما زمانی که نتوانستند نسبت به واریز هزینه حضور خود از طریق نظام بانکی اقدام کنند ، انصراف خود را اعلام کردند.

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته تهران با حضور 41 شرکت خارجی و 300 شرکت داخلی  در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا می شود.

به گزارش خبرنگار اخبار چاپ، نشست خبری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته صبح امروز در ساختمان مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی تهران با حضور علی فاضلی، رئیس مجمع امور صنفی صنوف تولیدی و خدماتی فنی تهران ، علی نیکو سخن، رئیس اتحادیه چاپخانه داران، احمد ابوالحسنی،نائب رئیس اتحادیه لیتوگرافان، جلیل غفاری رهبر رییس اتحادیه صحافان، حسین میرمیری مدیر عامل صنوف تولیدی و خدمات فنی برگزار شد.

در این نشست رئیس مجمع امور صنفی صنوف تولیدی و خدماتی فنی تهران با اشاره به بحث حمایت از تولید گفت: در بحث حمایت از صنوف تولیدی در طول 2 ماه اخیر اتفاقات بسیار خوبی در اشکال گوناگون رخ داده است و جلسات مختلفی با وزیر صنعت و معدن و معاونان ایشان برگزار شده است.

وی ادامه داد: با برگزاری این جلسات فاصله بین بخش خصوصی و دولتی برداشته شد و اعتماد از دست رفته میان این دو بخش دوباره برگشت و طی آن خیلی از موضوعات به بخش خصوصی واگذار شد که از جمله  برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته بندی بود.

فاضلی تصریح کرد: طبق این سیاستگذاریها قرار شد از بنگاههای تولیدی کوچک بیشتر استفاده شود  وبرهمین اساس 30 تا 40 درصد بحث برگزاری نمایشگاه امسال به این صنوف واگذار شد. همچنین در موضوع قیمت گذاریها نیز تصمیماتی گرفته شد که طی آن در رده سوم کالاها به خصوص در بخش دستمزد خدمات قیمت گذاری توسط مجامع امور صفنی انجام  می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این طبق جلساتی که با وزیر صنعت و معدن داشتیم موضوع تامین مواد اولیه بنگاههای تولیدی کوچک از سوی کارخانه های داخلی در الویت اول قرار گرفت و قرار شد تمامی خواسته های این بنگاهها در قالب یک نشست سراسری بررسی و عنوان شود.

علی نیکوسخن نیز در این مراسم با اشاره به حضور شرکتهای داخلی و خارجی در نمایشگاه امسال گفت: پس از برگزاری هجدهمین دوره نمایشگاه چاپ و بسته بندی مجموعه نشست هایی با هدف نقد و بررسی  نمایشگاه برگزار شد و در این نشست ها تلاش کردیم  نقاط ضعف و قوت این نمایشگاه را بررسی و نقاط ضعف تا حد امکان رفع و نقاط قوت تقویت شود.

احمد ابوالحسنی هم گفت: تا امروز 41 شرکت خارجی در نوزدهمین دوره این نمایشگاه شرکت کرده اند و 705 متر مربع فضا به آنان واگذار شده است

ابوالحسنی دلیل استقبال نه چندان خوب شرکت کنندگان خارجی تا امروز را محاسبه نرخ غرفه اعلام کرد و گفت : هزینه اجاره غرفه به کشورهای خارجی به یورو حساب می شود و همین امر باعث می شود تا ثبت نام بیشتر آنان به در روزهای آخر اقدام موکول شود.

وی افزود: در بخش داخلی هم تا کنون 300 شرکت اعلام آمادگی کرده اند که بیش از 10 هزار و 732 متر مربع فضا به آنان اختصاص یافته است. این رقم در سال گذشته 14 هزار و 380 متر مربع بوده است. همچنین در سال گذشته فضای خالی 30 متر مربع بوده اما امسال تا کنون 50 متر مربع است.

ابوالحسنی تصریح کرد: اما باید عنوان کرد که امسال با توجه به تحریم ها، تعداد شرکت کنندگان خارجی نسبت به دوره های قبل کاهش داشته است. در سال گذشته بیش از هزار و 800 متر مربع فضا به شرکتهای خارجی واگذار شد اما در سال جاری تا کنون 705 مترمربع واگذار شده که انتظار می رود این حضور تا هزار متر افزایش یابد.

وی گفت: با همین آمار هم نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی توانسته نسبت به سایر نمایشگاههای بین المللی مخاطبان بیشتری را از کشورهای دیگر جذب کند به گونه ای که تا کنون شرکت هایی از کشورهای ترکیه، سوئیس، چین، کره، گرجستان و هند در این دوره از نمایشگاه شرکت کرده اند.

وی همین میزان حضور را هم با توجه به تحریم های موجود موفقیت امیز اعلام کرد.

حسین میرمیری، مدیرعامل شرکت صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران هم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا همواره در این نمایشگاه حضور بازدیدگنندگان خارجی و هدفمند کم بوده است، گفت:  این امر به تلاش های سازمان توسعه تجارت بر می گردد ؛ چرا که این سازمان در برپایی هر نمایشگاهی رایزنی های  لازم برای حضور فعالان خارجی را هم با سفارتخانه های دیگر کشورها انجام می دهد و کشورهای هدف را مشخص می کند و ما دخالتی در دعوت کشورهای دیگر برای بازدید نداریم.

به گفته وی در صورتی که رایزنی ها توسط این سازمان صورت نگیرد 40 تا 50 درصد هزینه حضور میهمانان خارجی که در عهده این شرکت است را پرداخت نمی کنند.

وی ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه نیز بر اساس رایزنی های سازمان توسعه و تجارت تا کنون 18 نفر از مقامات کشورهای خارجی برای بازدید از نمایشگاه اعلام امادگی کرده اند که امیدواریم تعداد آنان تا شروع نمایشگاه افزایش یابد.

میرمیری اظهار کرد: در مجموع تمامی نمایشگاههای امسال با رکود شرکت کننده و بازدید کننده مواجه شده اند به نحوی که در این نمایشگاه چند کشور در ابتدا اعلام آمادگی کردند اما زمانی که نتوانستند نسبت به واریز هزینه حضور خود از طریق نظام بانکی اقدام کنند ، انصراف خود را اعلام کردند.

میرمیری در پاسخ به اینکه چرا هیچ گاه آماری از حضور شرکتهای خارجی و بازدیدگنندگان نمایشگاه ارائه نمی شود؛ گفت: هر ساله پس از اتمام نمایشگاه تمامی آمار به صورت دفترچه ای تهیه و به اتحادیه ها ارائه می شود و اهالی رسانه می توانند از طریق اتحادیه ها تمامی آمار نمایشگاههای دوره قبل را مشاهده و دریافت کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شرکتهای داخلی برای حضور در نمایشگاه باید هزینه غرفه ها را ارزی پرداخت کنند و این موضوع با توجه به نوسانات ارز مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرده به همین دلیل آیا نمی توان هزینه ها را ریالی حساب کرد، گفت: حدود 2 سال است که با نمایشگاه بین المللی در این زمینه وارد مذاکره شده ایم تا با توجه به نوسانات ارز شرکتهای داخلی هزینه های خود را ریالی حساب کنند اما تا کنون به نتیجه نرسیده ایم. ما پیشنهاد دادیم تا شرکتهای خارجی هزینه های خود را با رقمی بالاتر به صورت ارز و شرکتهای داخلی با رقمی پایین تر به صورت ریالی پرداخت کنند تا زمینه های لازم برای تشویق شرکت های داخلی فراهم شود.

میرمیری اظهار کرد: مسئولان نمایشگاه تا کنون نتوانسته اند با مسئولان مربوطه در این زمینه به توافق برسند اما با توجه به رایزنی ها  تصور می کنیم از سال آینده شرکتهای داخلی  بتوانند هزینه های خود را ریالی پرداخت کنند.

غفاری رهبر هم با اشاره به مهمترین مشکلی که در برگزاری نمایشگاههای چاپ و بسته بندی وجود دارد، گفت: مهمترین مشکلی که در این زمینه هر ساله با آن موجه هستیم مشکل دولتی بودن برگزاری این نمایشگاه است. اگر برگزاری این نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار شود تمامی مشکلات برطرف می شود.

به گفته غفاری حضور بخش خصوصی می تواند به گلایه چند ساله فعالان مبنی بر برگزار نشدن یک نمایشگاه در شان صنعت چاپ کشور پایان دهد.

میر میری با اشاره به این موضوع  و این گلایه که نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران در چند سال گذشته شاهد حتی یک ماشین چاپ نبوده است ،  گفت: زمان اندک برگزاری نمایشگاه مهمترین مشکل موجود است. در حال حاضر برای برگزاری هر نمایشگاه به طور میانگین 12 روز زمان گذاشته شده که این زمان برای برگزاری نمایشگاهی با این وسعت کم است.

وی گفت: زمان 4 روزه برای تجهیز نمایشگاهی با این وسعت بسیار کم است، به همین دلیل است که در هیچ دوره ای شرکت کنندگان نمی توانند ماشین آلات و تجهیزات خود را ارئه دهند.

 محمد کلاری هم که چندین سال در سمت رییس اتحایده چاپخانه داران مجری برگزاری نمایشگاه بوده د راین نشست گفت: در حال حاضر هیچ کس چاپ را به عنوان یک صنعت نمی شناسد و به نظرم این بزرگترین مشکل موجود در این عرصه است. اکنون فعالان این عرصه تنها تلاش می کنند این صنعت را تحت هر شرایطی فقط زنده نگه دارند.

وی ادامه داد: در تمام دنیا این حرفه به عنوان یک صنعت اصلی شناخته می شود اما در ایران هیچ بهایی به این صنعت نمی دهند و هیچ کدام از نهادها نیز با آن همکاری نمی کنند و این در حالی است که حتی برای یک لحظه هم نمی توان این صنعت را از زندگی مردم جدا کرد.

نوزدهمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران از 29 آذر تا 2 دی ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا می شود.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۱ شنبه ۱۱ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: