در مراسم روز ملی صنعت چاپ خوانده شد
بیانیه بخش خصوصی درباره مسائل ومشکلات صنعت چاپ


در بیانیه بخش خصوصی صنعت چاپ با اشاره به قدمت این صنعت در جهان وایران و توانمند یهای این صنعت در کشور، پیشرفته ی صنعت چاپ کشور در سال های پس از انقلاب را یادآور شده و آورده است: در سال های اخیر هر چقدر که ما به این صنعت مهم کمتر توجه کرده ایم کشورهای جهان و برخی از کشورهای آسیایی در این زمینه بیشترین رشد در این زمینه را به خود اختصاص داده اند.

 

 تشکل های خصوصی حوزه چاپ  در مراسم روز ملی و دویستمین سال حضور صنعت چاپ در کشور بیاینه ای منتشر کردند که توسط علی مغانی، عضو شورای سیاستگذاری و رییس اتحادیه چاپخانه داران مشهد خوانده شد.

در بیانیه بخش خصوصی صنعت چاپ با اشاره به قدمت این صنعت در جهان وایران و توانمند یهای این صنعت در کشور، پیشرفته ی صنعت چاپ کشور در سال های پس از انقلاب را یادآور شده و آورده است: در سال های اخیر هر چقدر که ما به این صنعت مهم کمتر توجه کرده ایم کشورهای جهان و برخی از کشورهای آسیایی در این زمینه بیشترین رشد در این زمینه را به خود اختصاص داده اند.

این بیانیه خواستار ارتقا دفتر امور چاپ به یک سازمان با اختیارات کامل و ویژه شده است.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک.

دویستمین سال صنعت چاپ در ایران را با نام و یاد خدای بزرگ گرامی می داریم. سلام ودرود می فرستیم بر پیامبر عظیم الشان و ائمه اطهار علیهم السلام. گرامی می داریم یاد و خاطره شهیدان والامقام و امام شهیدان و توفیق و سلامتی برای مقام معظم رهبری را خداوند بزرگ مسئلت داریم.

از محضر مقام عالی وزارت جناب آقای دکتر حسینی، معاونین محترم و بویژه معاونت امور فرهنگی جناب آقای دکتراسماعیلی که میزبانی این همایش بزرگ را با جان و دل پذیرفتند. همچنین میهمانان محترم و فرهیختگان، پیشکسوتان و تلاشگران خستگی ناپذیر عرصه چاپ تشکر می کنیم و با پوزش از تصدیع در این مجال به نکاتی اشاره خواهیم کرد تا به فضل الهی مورد توجه و عنایت شایسته قرار گیرد.

چنانچه استحضار دارید در میان رسانه های موجود در عصر اطلاعات ، چاپ قدیمی ترین رسانه بین المللی است؛ رسانه ای که در تولید ماندگارترین یادگاران گذشته و حال بیشترین نقش را داشته ودر عرصه اقتصاد و کار آفرینی درمیان  کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت از رتبه سوم تا هفتم اقتصاد جهانی قرار دارد.

در ساله ای پس از انقلاب اسلامی، چاپ پیشرفت های قابل قبولی در ایران داشته، اما در سال های اخیر کشورهایی مثل چین، هند، مالزی و روسیه به احاظ اهمیت و ارتقاء علمی، سازمانی و حمایت بیشترین رشد را به خود اختصاص داده اند.

خوشبختانه به لحاظ ماهیت و ساختار فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سهم توسعه صنعت نشر قابل قبول بوده و بر کسی پوشیده نیست، لیکن فراصنعت چاپ با وجود کارآفرینی بی نظیر و حضور فعال در حوره اقتصاد کشور به لحاظ عدم برخورداری از سیاست های راهبردی به ویژه زیر ساخت های مناسب در حوره بسته بندی مغفول مانده ورنج می برد. به عنوان مثال در مقایسه با کشور همسایه، ترکیه که جمعیت آن برابر و ارزش صنعت بسته بندی کمتری نسبت به ایران دارد ، سهم صادارت چاپی ما در منطقه 5/4 درصد و ترکیه 40 درصد است؛ به طوری که در سال 2011 میلادی صادرات چاپی ترکیه به ایران بالای 250 میلیون یورو بوده است و برعکس واردات محصولات چاپی کشور ما از این کشور بیش ازسه برابر صادرات بوده است. علی ایحال اگر صنعت چاپ نبود در سال گذشته صادرات 530 میلیون دلاری شیرینی وشکلات در سال گذشته را نداشتیم.

در حال حاضر نیز با وجود ذلشتن تنها خرمای مرغوب جهان به علت نبود بسته بندی مناسب و فاسد شدنی تنها حدود 10 درصد خرمای ما به خارج صادر می شود. این موضوع در مورد سایر محصولات نظیر زعفران، پسته و میوه ها و افشره ها نیز صادق است.

جنای آقای وزیر، میهمانان محترم

در مجموعه چاپ کشور در حال حاضر بیش از 4 هزار واحد صنعتی چاپ دارای پروانه فعالیت می کنند و بیش از 500 نوع شغل در ارتباط با صنعت چاپ در کشور موجود است. این موضوع اهمیت اشنغالزایی صنعت چاپ در ایران را نشان می دهد. این در حالی است که بودجه این حوزه در کشور کمتر از 10 درصد بودجه سینماست. آیا واقعا به خانواده چاپ بی مهری صورت نگرفته است؟

جنابعالی خود عضو خانواده چاپ و بویژه نشر و در عرصه نویسندگی و تولید علم از دانشمندان فاضل آموزش عالی کشور هستید. اگر در زمان حضور حضرتعالی صنعت چاپ به جایگاه واقعی خود نرسد تحقیقا در آینده با مشکلات بیشتری روبرو خواهیم بود.

خواسته ما از محضر جنابعالی این است که در میان رسانه ها موجود اعم از سینما، صدا وسیما، جراید و غیره که  تمامی آنان وام دار صنعت چاپ هستند عنایتی در خور توجه به رسانه چاپ داشته باشید. اگر چه در هفته های اخیر با حضور جناب آقای دکتر اسماعیلی روح تازه ای در کالبد این صنعت دمیده شده است، انتظار داریم با ارتقاء دفتر امور چاپ به سازمان صنعت چاپ و توسعه اختیارات و امکانات ان و تحول در بودجه و اعتبارات و سیاست های حمایتی، بخشی از عقب افتادگی این صنعت را جبران فرمایید.

توسعه مرکز آموزشی به دانشگاه چاپ، آماده سازی بستر همکاری وزارت صنعت ، معدن وتجارت با خانواده چاپ، آماده سازی و بستر سازی برای حضور این اعضا در عرصه صادرات ، گمرک، مالیات و حمایت های بیشتر سیستم بانکی کشور برای گشایش گره های تامین قطعات، کاغذ، مرکب و نیازمندی های دیگر از خواسته های صنعتگران نجیب و خادمان عرصه تولیدات علمی و فرهنگی و صادارتی چاپ کشور است.

شاید این انتظار از سیستم بانکی کشور به ویژه بانک مرکزی دور از انتظار نباشد که به میزان توجهی که برای واردات بعضی از کالاها که در محضر عزیزان از نام بردن آنها خودداری می شود به ورود کاغذ و محصولات دیگر این صنعت توجه شود. چگونه دارو در اولویت یکم وادرات قرار دارد ولی مقوای جعبه دارو  در اولویت هفتم؟!!!

پیشنهاد می شود تمهیدات لازم برای حضور این صنعت در کمیسیون های اقتصادی کشور فراهم شود تا توانمندی ها ، قابلیت ها و ظرفیت های بالای این صنعت به منصه ظهور برسد. وانشالله  اقتصاد ملی از دستاوردهای این حضور بهره مند شود. تا در سال تولید ملی ، حمایت از کار وسرمایه ایرانی با حمایت ویژه آقای وزیر و معاون محترم فرهنگی ایشان بستری فراهم شود که در برنامه افق چشم انداز 1404 در منطقه در جایگاه مورد انتظار قرار گیرد.

در پایان از طرف صاحبان، کارگزاران، اتحادیه ها و تشکل های حوزه صنعت چاپ از مسئولین معزز و خادمان فرهنگ و صنعت کشور بویژه مسئولین محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر امور چاپ تشکر و قدردانی کرده و رشد وشکوفایی روزافزون فرا صنعت چاپ را از خداوند متعال خواستاریم

بخش خصوصی صنعت چاپ کشور

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۱ يکشنبه ۲۸ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۱ بيست و هشتم آبانکلیدها : بخش خصوصی روز ملی صنعت چاپ مغانی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: