مراسم جشن دویستمین سالگرد صنعت چاپ برگزار شد
وزیر ارشاد: صنعت چاپ نیازمند نوسازی است


مراسم بزرگداشت دویستمین سال حضور صنعت چاپ در کشور و جشن روز ملی صنعت چاپ و تقدیر از برگزیدگان یازدهمین دوره مسابقات تخصصی صنعت چاپ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست معاونت امور فرهنگی ، رییس موسسه فرهنگی اکو، سرپرست دفتر امور چاپ و جمعی از فعالان و شخصیت های صنعت چاپ کشور در تالار وحدت تهران برگزار شد.

 مراسم بزرگداشت دویستمین سال حضور صنعت چاپ در کشور و جشن روز ملی صنعت چاپ و تقدیر از برگزیدگان یازدهمین دوره مسابقات تخصصی صنعت چاپ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست معاونت امور فرهنگی ، رییس موسسه  فرهنگی اکو، سرپرست دفتر امور چاپ و جمعی از فعالان و شخصیت های صنعت چاپ کشور در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با ابراز خوشحالی از حضور در جمع خانواده چاپ و گرامی داشت این روز گفت:همه می دانند که صنعت چاپ و نشر امروزه در دنیا گردش مالی 800 میلیارد دلاری دارد که این گردش مالی 5/6 برابر بیشتر از گردش مالی توریسم است و در این میان چین ، مالزی و ترکیه بیشترین سهم را از این صنعت دارند.

اسماعیلی افزود: در حال حاضر در ایران میزان محصولات وارد شده در صنعت چاپ 3 برابر محصولات صادر شده است به نحوی که در سال گذشته 120 میلیون یورو تجهیزات چاپ به کشور وارد شده است. باید عنوان کرد که مهمترین شرکای اقتصادی ایران در صنعت چاپ کشورهای چین، آلمان و اتریش هستند.

وی گفت: اکنون بیش از 4 هزار چاپخانه در کشور در حال فعالیت است و بیش از 500 نوع شغل در کشور ایجاد کرده است، به همین دلیل امروزه صنعت چاپ و بسته بندی یکی از مهمترین صنعت های کشور به شمار می رود که در توسعه و پیشرفت کشور نقشی غیرقابل انکار دارد.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تصریح کرد: این صنعت پیشتازترین صنعت در تاریخ بشریت به شمار می رود که توانسته در فرهنگ جوامع تاثیرگذار باشد. قدمت بالای صنعت چاپ، تجارب بالا، ظهور و بروز نسل جدید فعال در این صنعت، وجود بازارهای جدید در آسیای میانه و امکان بروز خدمات چاپ به کشورهای همسایه علی رغم تحریم های منطقه ای از جمله ویژگی های این صنعت است.

وی گفت: از منظر فرهنگی چاپ و نشر یکی از زیرساختهای اصلی ارتقاء دانش و آگاهی افراد به شمار می رود به همین دلیل تدوین نقشه راه، ماموریتها و اهداف راهبردی برای این صنعت می تواند آینده این قشر را روشن کند. مهمترین ماموریت اصلی این صنعت افزایش ارائه خدمات در بازارهای منطقه ای با استفاده از فن آوریهای نوین در مواجه با تهدیدات محیطی است.

اسماعیلی ادامه داد: توسعه و گسترش مراکز آموزشی صنعت چاپ می تواند فرصتهای شغلی مختلفی را در کشور ایجاد کند همچنین عملیاتی نمودن شهرک چاپ و تحول در نمایشگاههای داخلی و خارجی به عنوان مهمترین هدف راهبردی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، می تواند در رسیدن به این چشم انداز کمک کند.

وی گفت: به رسمیت شناختن جایگاه صنعت چاپ و بسته بندی و تعامل قوای سه گانه با این صنعت می تواند موجب تقویت جایگاه این صنعت ملی در کشور شود.

در ادامه برنامه علی مغانی نماینده بخش خصوصی صنعت چاپ بیانیه تشکل های خصوصی را قرائت کرد و پس از آن نیز تیزری در رابطه با آغاز صنعت چاپ در ایران پخش شد.

گفتنی است پس از پخش تیزر از پیشکسوتان و اساتید صنعت چاپ کشور توسط حسینی وزیر ارشاد، اسماعیلی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، ایوبی رئیس موسسه فرهنگی اکو، حمزه ای مشاور امور چاپ معاونت امور فرهنگی، نیکو سخن رئیس اتحادیه چاپخانه داران ایران و افراش سرپرست دفتر امور چاپ تجلیل شد.

 در این مراسم علی گلستانیان مدیر چاپخانه مهدیه، عباس کیوان فر مدیر چاپ سعدی، اسکندر خمسه پور مدیر ورنی چاپ، علی مغانی، بلندار یزدانی ، سید قاسم جلیلیان ، مسلم باقری به عنوان پیشکسوتان و محسن گلابی به عنوان کارآفرین برتر تجلیل شد.

پس از تقدیر از پیشکسوتان این عرصه حسینی وزیر ارشاد به سخنرانی پرداخت و گفت: کسانی که در زمینه چاپ و نشر مجاهدت می کنند افراد زحمت کشی هستند که جزء اهالی فرهنگ و هنر نیز به شمار می روند اما این به معنای آن نیست که دوستان وزارت صنعت و معدن دیگر مسئولیتی در قبال این افراد ندارند.

وی ادامه داد: امیدواریم از این پس بیش از اینها به صنعتی که درآمدزا و اشتغال زا است توجه شود زیرا صنعت چاپ می تواند بستر ساز تحولات اقتصادی و سیاسی کشور باشد .

وزیر ارشاد عنوان کرد: نقشی که صنعت چاپ در انقلاب داشت امروز هم در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی دارد زیرا این صنعت مهمترین محصول فرهنگی جامعه یعنی کتاب و نشریه را تایید می کند.

وی با اشاره به پیشرفتهای این صنعت در سالهای اخیر گفت: در طول سالهای اخیر بسیاری از تجهیزات این صنعت به دست متخصصان داخلی تولید شده است ولی هنوز هم در این عرصه کمبود داریم که باید جبران کنیم.

حسینی افزود: در سال 90 بیش از 69 هزار عنوان کتاب در کشور و بیش از 3 هزار نشریه با شمارگان یک میلیون و هزار و 300 نسخه چاپ شد که تمامی اینها ماحصل تلاش این قشر زحمت کش است.

وی تصریح کرد: لازم است این صنعت نوسازی شود و به تحولات سریعی که در این عرصه رخ می دهد نیز توجه شود زیرا دیگر نمی توان به تجهیزات 20 سال پیش این صنعت اکتفا کرد. با شکل گیری شورای سیاستگذاری صنعت چاپ امیدواریم که از این پس مشکلات این صنعت برطرف شود.

وزیر ارشاد گفت: ما هم در دولت پیگیر مشکلات این صنعت هستیم اما با توجه به مشکلاتی که این روزها کشور دارد و با تحریم مواجه است باید این قشر نیز با ما همکاری کنند زیرا دوران فعلی مانند دوران جنگ است. با کمک دوستان این صنعت می توان سختی ها را پشت سر گذاشت و به دوران خوب رسید.

وی با اشاره به مهمترین مشکل فعلی این صنعت اظهار کرد: یکی از مسائلی که اکنون در مجلس مطرح می شود بحث بسته بندی و استفاده از زبان فارسی در این بسته بندی ها است. اهالی این صنعت باید توجه کنند که نمی توانند برای کالاهای داخلی از اسامی و تبلیغات خارجی استفاده کنند بلکه باید طبق قوانین موجود 70 درصد از زبان فارسی و 30 درصد از زبان لاتین در فضای موجود تبلیغاتی خود استفاده کنند.

در پایان مراسم از برگزیدگان یازدهمین دوره مسابقات تخصصی جشنواره صنعت چاپ تجلیل شد.

 

 

 

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۱ پنج شنبه ۲۵ آبان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: