در نشست خبری هفته کتاب صورت گرفت
توضیحات سرپرست معاونت امور فرهنگی درباره نشر چشمه و بازداشت مدیران


هر کجا اشکالی وجود داشته باشد دستگاه‌ها با آن برخورد و به آن رسیدگی می‌کنند اما اتفاق خاصی در وزارت ارشاد رخ نداده است ممکن است در جایی نقصی وجود داشته باشد که آن را بررسی می کنیم چرا که محیط اداری باید پاک، امن و سالم برای همه افراد باشد.

 سرپرست معاونت امرفرهنگی وزیر ارشاد در نشست خبری هفته کتاب امسال ضمن تشریح برنامه های این هفته به وضعیت نشر چشمه و دستگیری چند تن از ندیران این معاونت در دفتر امور چاپ پاسخ گفت.

علی اسماعیلی در باره نظر مرکز پژوهش های مجلس در خصوص لغو مجوز نشر چشمه که مستندات وزارت ارشاد را کافی ندانسته بودند گفت: نه درباره این ناشر بلکه درباره همه ناشران به این دلیل که ما متولی هستیم طبق قانون برخورد می‌کنیم لذا اگر تخلفی هم در این حوزه رخ دهد قانون برای ما تدابیری پیش‌بینی کرده است. هرگونه تخلف در نشر و چاپ به وسیله هیئت رسیدگی به تخلف ناشران باترکیب تعریف شده حقوقی بررسی می‌شود.

وی افزود: هیئت‌های بدوی و تجدید نظر در مرکز تشکیل، گزارشها در هیئت رسیدگی و متناسب با تخلف حکم صادر می‌شود و ناشر و چاپخانه‌دار در فرصت تعریف شده درخواست تجدید نظر می‌کند. چشمه هم این ضوابط را طی کرده، تفهیم اتهام صورت گرفته و براساس آن حکمی صادر و این ناشر مجدد درخواست تجدید نظر کرده است. این مورد در هیئت تجدید نظر یا تایید و یا با تخفیف مواجه خواهد شد و ما تشدیدی نداریم، تلاش داریم از برخوردهای سلیقه‌ای و شخصی در این حوزه خودداری شود.

سرپرست معاونت فرهنگی ادامه داد: زمان تجدید نظر گذشته اما به دلیل کمک به آنها مجدد بررسی می‌کنیم در حالی که حکم صادر و اجرا شده ولی به جهت رویکرد مثبت سعی کردیم مجدد درخواست نشر چشمه را بررسی کنیم.

اسماعیلی گفت:‌ حکمی که هر استان صادر می‌کند قطعی است برخی هیئت‌ها هم هیئت بدوی و تجدید نظر دارند رایی که صادر می‌شود بدوی است برای برخی هیئت‌ها تجدید نظری پیش‌بینی نشده و رای استان قطعی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تخلفات مالی در دوره معاون پیشین وزیر ارشاد و مواردی از جمله پولشویی و اختلاس و بدهی نمایشگاه کتاب تهران به ناشران اظهار داشت: مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران متعهد هستند در وزارت ارشاد هم اینگونه است مدیران این وزارتخانه پاکدست، متعهد و ارزشی هستند، ممکن است اشکالاتی پدید آمده باشد اما دستگاه‌های نظارتی در مجموعه حضور دارند که بر عملکرد مدیران نظارت می‌کنند.

به گفته وی هر کجا اشکالی وجود داشته باشد دستگاه‌ها با آن برخورد و به آن رسیدگی می‌کنند اما اتفاق خاصی در وزارت ارشاد رخ نداده است ممکن است در جایی نقصی وجود داشته باشد که آن را بررسی می کنیم چرا که محیط اداری باید پاک، امن و سالم برای همه افراد باشد.

به گفته این مقام مسئول وظیفه داریم از خود و مجموعه زیرمجموعه خود مراقبت کنیم اما دستگاه‌های نظارتی سوءمدیریت‌ها را بررسی با آن برخورد و اغماضی هم صورت نمی‌گیرد.

اسماعیلی در پاسخ به پرسش  خبرنگار ایلنا درباره  دستگیری سرپرست دفتر امور چاپ وزارت ارشاد گفت: الان نه جرمی اتفاق افتاده و نه چیزی اثبات شده است، ایشان فقط در معرض اتهام است و ممکن است هر کدام از مدیران و یا هر كسی در معرض اتهامی باشد.

او افزود: تا وقتی که رسیدگی نشده است، اسم بردن از افراد هم از لحاظ شرعی و هم از نظر قانونی مشکل دارد. اتهامی زده می‌شود، این اتهام باید بررسی شود و منجر به صدور حکم شود و در این صورت می‌توان ایشان را محکوم دانست، اما در معرض اتهام بودن مساله‌ای است که می‌تواند شامل حال همه شود. ایشان هم در این زمینه در معرض اتهام بوده و به عنوان مطلع از وی پرس و جو می‌شود.

 اسماعیلی تاكید كرد: ممکن است خود من هم در این زمینه به عنوان یک مطلع برای پرس و جو به دادگاه احضار شوم. ما برای این‌که وقفه‌ای در کار اداره‌ی چاپ پیش نیاید، معاون اداره‌ی کل چاپ را منصوب کرده‌ایم و در حال فعالیت است.

او در پاسخ به این سوال که افراش بر سر کار می‌آید یا نه پاسخ داد: انشاالله بر سر کار می‌آیند

وی درباره بدهی نمایشگاه کتاب به ناشران خارجی هم گفت: بخشی از مشکلات به انتقال پول بازمی‌گردد در حال حاضر پول داریم اما برای انتقال با مشکل مواجهیم در هر صورت تلاش می‌کنیم بدهی خود را از طرق مختلف پرداخت کنیم. البته بیش از 90 درصد بدهی بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌آلمللی کتاب تهران پرداخت شده اما به دلیل مشکل انتقال ارز به شیوه‌های مختلف در پی حل و فصل سایر مشکلات هستیم. چرا که این مهم از تعهدات وزارتخانه است.

وی در پایان گفت: حتی بدهی داخلی به ناشران هم داریم ولی از دو هفته گذشته در حال به مرور پرداخت کردن آنها هستیم.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۱ دوشنبه ۱۵ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۱ پانزدهم آبانکلیدها : اسماعیلی نشر چشمه بازداشت مدیران


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: