اسماعیلی: مسوول تأمین کاغذ وزارت صنعت است،ارشاد کمک می‌کند
یارانه 140 میلیاردی کاغذ چه شد؟


با همه این تحلیل ها سرپرست معاونت فرهنگی اعتقادی به این ندارد که وزارت ارشاد باید د رزمینه تامین کاغذ مورد نیاز مطبوعات و ناشران کاری می کرد و در واقع توپ همچنان در زمین وزارت صنعت است.

 سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در حالی از مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه تامین کاغذ سخن می گوید که مسئولان سازمان حمایت از مصرف کننده از اختصاص ارز مورد نیاز برای تامین کاغذ مورد نیاز به وزارت ارشاد سخن می گویند.

علی اسماعیلی در نشستی با مدیران این معاونت گفت که متولی اصلی تامین و واردات کاغذ وزارت ارشاد نیست و وزارت ارشاد در این زمینه به وزارت صنعت کمک می کند.

این د رحالی است که وزارت ارشاد از چند ماه گذشته اقدام به تشکیل کارگروه تامین کاغذ کرده و با حضور نمایندگانی از وزارت ارشاد و وزارت صنعت و معدن و تجارت تصمیاتی هم اتخاذ کرده است.

با این حال پس از آزاد سازی قیمت کاغذ که در سال 1383 صورت گرفت مسئولان وزارت ارشاد از یارانه ای که به کاغذ اختصاص می یافت و حالا  آزاد شده خبر دادند.

مبلغی در حدود 140 میلیارد تومان که حدود 50 میلیارد آن به مطبوعات و 90 میلیارد آن به نشر اختصاص داشت.

با همه این تحلیل ها سرپرست معاونت فرهنگی اعتقادی به این ندارد که وزارت ارشاد باید د رزمینه تامین کاغذ مورد نیاز مطبوعات و ناشران کاری می کرد و در واقع توپ همچنان در زمین وزارت صنعت است.

 به گزراش راوبط عمومی معاونت امور فرهنگی ،اسماعیلی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در نامه‌ای و طبق مصوبه شورای اقتصاد (شورای پول اعتبار فعلی) مصوبه اصلاح نظام پرداخت یارانه و قیمت‌گذاری کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه را به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت(بازرگانی) ابلاغ کرده است.

وی افزود: بر اساس این مصوبه، وزارت بازرگانی (صنعت، معدن و تجارت) ، مسوولیت تنظیم بازار کاغذ را بر عهده خواهد داشت و موظف است با اخذ گزارش‌های لازم نسبت به انجام وظایف نظارتی بر کنترل خود در این حوزه اقدام کند.

وی افزود: با توجه به اینکه مسوولیت تنظیم بازار کاغذ بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، ولی با این حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ماه‌های پایانی سال 90 که روند افزایش قیمت کاغذ در بازار شروع شد؛ اقداماتی در جهت رفع نگرانی فعالان حوزه چاپ و نشر و مطبوعات انجام داده است. که از جمله این اقدامات می‌توان به مکاتبه با وزارت صنعت،معدن و تجارت، بانک مرکزی و همچنین تشکیل کارگروه ساماندهی کاغذ اشاره کرد.

ابراز نگرانی از سوءاستفاده برخی دلالان از وضیعت کاغذ

اسماعیلی گفت: وزارت ارشاد در نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت نامناسب واردات کاغذ و سوء استفاده عده‌ای از وارد کنندگان از وضعیت موجود و همچنین روند رو به افزایش قیمت کاغذ در بازار و تأثیر نامطلوب آن بر میزان مطالعه در سطح جامعه و استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های صنفی حوزه نشر برای واردات اظهار نگرانی کرده است.

وی افزود:‌ معاونت امور فرهنگی با توجه به مشکلات کاغذ، کارگروه کاغذ را با هدف بررسی آسیب‌ها و مشکلات پیش روی صنایع کاغذ داخلی و وارد کنندگان با حضور مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، تشکلهای صنفی حوزه چاپ و نشر کتاب، نمایندگان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مدیران صنایع کاغذ پارس تشکیل داده است.

 تنها دو کارخانه  کاغذ فعال هستند

وی افزود: در حال حاضر پنج کارخانه کاغذ در کشور وجود دارد که از این تعداد دو کارخانه فعال هستند و متاسفانه به دلیل نداشتن خمیر کاغذ و به روز نشدن سیستم های تولید نمی توانند از تمام ظرفیت خود برای تولید کاغذ استفاده کنند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ظرفیت تولید اسمی این پنج کارخانه در صورت حمایت، بالغ بر 490 هزار تن کاغذ در سال خواهد بود؛ و می‌توانند نصف انواع کاغذ مصرفی در داخل کشور را تامین نمایند. لذا باید با سرعت کارخانجات داخلی را فعال و به مرحله تولید برسانیم.

 

منتشر شده توسط معاونت امور فرهنگی در تاریخ ۱۳۹۱ چهارشنبه ۱۰ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۱ دهم آبانکلیدها : کاغذ اسماعیلی واردات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: