در نشست کاهش تعرفه لفافه های انعطاف پذیر مطرح شد:
کاهش 70 درصدی ظرفیت‌های چاپخانه‌ها


متأسفانه از بهمن سال 90 تاکنون قیمت هر کیلو این فیلم از 3 هزار و 300 تومان به بیش از 10 هزار تومان در کیلو افزایش یافته است که این افزایش قیمت یکجا نبوده، چرا که چاپخانه‌ها با مشکل قراردادی مواجه شده‌اند یعنی قیمت‌ها را نهایی کرده و قرارداد می‌نویسند اما زمان تحویل محصول با افزایش 30 درصد نرخ مواد اولیه مواجه می‌شوند.

نشست  هم اندیشی وضعیت صنعت چاپ ایران که به بررسی کاهش تعرفه لفاف های انعطاف پذیر اختصاص داشت از سوی اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ  در اتاق بازرگانی ایران در حالی برگزار شد که به گفته برگزار کنندگان معاونت صنایع غیر معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت با کاهش تعرفه مواد اولیه لفاف های انعطاف پذیر موافقت کرده است.

در این نشست سعید بهنام‌جو، مدیرعامل شرکت «سلطان چاپ» و بابک عابدینی، نائب رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان چاپ ایران به بین نظرات خود پرداختند.

 فارس به نقل از بابک عابدینی، نائب رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران، گزارش کرد: اتحادیه صادرکنندگان حدود 2 سال است که به درخواست اعضای این اتحادیه در مبحث کاهش تعرفه‌های واراداتی فیلم‌های «بی‌ او پی ‌تی» خام تعرفه‌های فعالیت می‌کند.

وی اضافه کرد: لفاف‌های انعطاف‌پذیر و یا بسته‌بندی‌های نرم همان بسته‌بندی‌های شیرینی، شکلات، موادهای شوینده، دارو و نوشابه‌ها هستند که چاپخانه‌ها حدود دو سال است که با نوسانات قیمت این نوع فیلم و تأمین مقدار مورد نیازشان مواجه هستند.

عابدینی ادامه داد: فیلم‌های «بی او پی تی»، 75 درصد هزینه و یا قیمت تمام‌شده تولید چاپخانه‌های لفاف‌های انعطاف‌پذیر را در برمی‌گیرد که تولیدکننده‌های این فیلم در چند سال گذشته با افزایش نابسامان قیمت این نوع از فیلم، چاپخانه‌ها را دچار مشکلاتی از قبیل تحویل به موقع سفارشات کرده‌اند.

 چاپخانه‌ها با مشکل قرارداد مواجه شده‌اند

وی بیان کرد: متأسفانه از بهمن سال 90 تاکنون قیمت هر کیلو این فیلم از 3 هزار و 300 تومان به بیش از 10 هزار تومان در کیلو افزایش یافته است که این افزایش قیمت یکجا نبوده، چرا که چاپخانه‌ها با مشکل قراردادی مواجه شده‌اند یعنی قیمت‌ها را نهایی کرده و قرارداد می‌نویسند اما زمان تحویل محصول با افزایش 30 درصد نرخ مواد اولیه مواجه می‌شوند.

این کارشناس صنعت چاپ گفت: از سال گذشته تاکنون قیمت کاغذ، مقوا، کاغذهای پشت چسب‌دار و برخی از مواد اولیه به دلیل نوسانات ارز، نوساناتی داشته‌اند، یعنی افزایش نرخ تعرفه با افزایش نرخ ارز همراه شده است.

وی اضافه کرد: چاپخانه‌داران برای دریافت مقوا، کاغذ و کاغذهای پشت چسب‌دار تعرفه‌های گمرکی بسیار سنگینی را پرداخت می‌کنند، به طور مثال فیلم BOPP با 30 درصد تعرفه گمرکی، 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 7 درصد هزینه ترخیص و انبارداری و نیم درصد هزینه کمرگات محل و درنهایت با 42.5 درصد عوارض به مواد اولیه به کشور وارد می‌شود.

عابدینی ادامه داد: افزایش قیمت‌ به ضرر تولیدکنندگان و در نهایت مصرف‌کنندگان است، چرا که مصرف‌کنندگان باید قیمت افزایش یافته را متحمل شوند.

 

20 درصد قیمت تمام‌شده کیک‌های خوراکی برای بسته‌بندی

 نائب رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران گفت: حدود 20 درصد هزینه و قیمت تمام ‌شده کیک‌های خوراکی، صرف هزینه‌های بسته‌بندی می‌شود که در گذشته این هزینه‌ها 3  درصد بوده است.

وی ادامه داد: چاپخانه‌داران برای تهیه مقوا، کاغذ پشت طوسی، تعرفه 7 درصدی و درنهایت تعرفه 27 درصد و نیم و برای کاغذهای پشت چسب‌دار در نهایت 52.5 درصد عوارض مواد اولیه پرداخت می‌کنند، همچنین تعرفه گمرکی مواد اولیه مرکب 27.5 درصد است.

عابدینی اضافه کرد: متأسفانه تولیدکننده داخلی نتوانسته این موارد را با قیمت تمام شده داخل در دست واسطه یا مصرف‌کننده قرار دهد.

 

  سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ؛ سالی 27 هزار میلیارد ریال

 وی افزود: در حوزه چاپ عرض بزرگ حدود 235 چاپخانه و در چاپ عرض کم حدود 130 چاپخانه در کشور به انجام  چاپ بر روی لفاف‌های انعطاف‌پذیر می‌پردازند که در چاپخانه‌های عرض بزرگ بیش از 22 هزار نفر در طول سال مشغول به کار هستند که سرمایه‌گذاری که در این بخش از صنعت چاپ انجام گرفته بالغ بر 27 هزار میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: معتقدم باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت کرد، به نوعی دیگر راه نباید برای کالاهای وارداتی و خام بسته شود؛ یعنی باید این کالاها با تمهیدات و به صورت هدفمند جهت رفع مشکلات صنایع وابسته و واسطه‌ای به داخل کشور ورود یابند؛ بنده با بیان این سخن معتقد نیستم که تعرفه‌ها باید صفر شوند، اما تا زمانی که خودکفا شویم باید مشکلات صنایع را مرتفع کنیم.

نائب رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران گفت: معتقدم نیازمند آن هستیم تا برای صیانت از تولید ملی به بخش صنعت چاپ که فرهنگ کشور را در برمی‌گیرد توجه و حمایت بیشتری کنیم.

وی اضافه کرد: صنعت چاپ در جهان یک هزار میلیارد دلار درآمد دارد که متأسفانه ایران در آن سهم چندانی ندارد.

 کاهش 70 درصدی ظرفیت چاپخانه‌های کشور

سعید بهنام‌جو مدیرعامل شرکت «سلطان چاپ» هم دراین نشست گفت: فیلم «بی‌ او پی پی» یا فیلم‌های نرم، از زمان شروع زندگی تا مرگ مورد نیاز بشریت هستند.

وی اضافه کرد: چندی پیش متوجه شدیم که این فیلم در بازار وجود ندارد و وقتی از سه شرکت اصلی واردکننده این فیلم جویای کمبود فیلم «بی او پی پی» شدیم، آنها پتروشیمی و مشکلات به وجود آمده برای آن را بیان کردند که پس از صحبت با مسئولان پتروشیمی متوجه شدیم که هیچ مشکلی در این راستا وجود نداشته و حتی آنها ماهی بیش از 6 تن از مواد اولیه این فیلم را دریافت کرده‌اند.

بهنام‌جو ادامه داد: متأسفانه این سه شرکت که به بخش خصوصی نیز مربوط می‌شوند موجب کاهش بیش از 70 درصد ظرفیت چاپخانه‌ها شده‌اند.

منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۱ سه شنبه ۹ آبان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: