ششمین نشست علمی آسیب شناسی برگزار شد
آسیب شناسی یک نشست آسیب شناسی


در این نشست بحث بر سر علمی بودن یا نبودن این گونه نشست ها بالا گرفت و د رحالیکه ایرج گلشنی به عنوان مجری برگزاری نشست ها تاکید داشت که نشست ها علمی است و در حد خود می کوشد تا وجه علمی خود را حفظ کند، بیطرفان، فروزیده و مسعود فرشی فرید که به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری در این نشست حضور داشتند تاکید داشتند که این نشست ها را می توان کارشناسی دانست و نه علمی.

 ششمین نشست از مجموعه نشست های تخصصی( علمی) صنعت چاپ در حالی روز گذشته در محل اتحادیه چاپخانه داران تهران برگزار شد که در کنار نبود مخاطبی برای آن، به نشستی تبدیل شد که به آسیب شناسی خود نشست های علمی پرداخت.

به گزارش اخبار چاپ، در این نشست که قرار بود موضوع آسیب شناسی کمیته های اقماری شورای سیاستگذاری صنعت چاپ مورد بحث چند نفر از کارشناسان قرار گیرد تنها محمد بیطرفان که  بنیانگذاری انجمن علوم و فناوری صنعت چاپ را در دست اقدام دارد و بیژن بهادری عضو کمیته مشورتی شورای سیاستگذاری را به عنوان سخنران داشت.

محمد بیطرفان در ابتدا با اشاره به این که این گونه نشست ها را به عنوان نشست علمی به رسمیت نمی شناسد، گفت: از هیچ یک از نشست های علمی نه برون دادی دیده شده و نه من توانسته ام از این نشست ها سرمایه علمی کسب کنم.

وی با اشاره به مشخص نبودن جایگاه صنعت چاپ در دایره اداری، مدیریتی و صنفی کشور انگشت اشاره را به سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرداند و گفت:باید در این زمینه فعالان صنعت چاپ ضمن روشن کردن جایگاه خود تعیین کنند که در مجموعه وزارت ارشاد بودن بهتر است یا پیوستن به وزارت صنعت، معدن و تجارت از مشکلات این صنعت خواهد کاست.

وی با طرح این که جایگاه صنعت چاپ نیازمند باز تعریف و مهندسی مجدد است افزود:لازم است باز تعریفی از  جایگاه صنعت چاپ صورت گیرد و این صنعت استراتژیک درنگاه مدیران اجرایی و رده بالای کشوری ارتقا یابد تا بتواند بر مشکلات موجود فایق آید.

بیطرفان نبود نگاه کارشناسی در صنعت چاپ را یکی از معضلات این صنعت کلیدی دانست و گفت: پژوهش و نگاه فناورانه در صنعتی که با فناوری های روز سر و کار دارد آفتی است که این صنعت را درگیر مشکلات زیادی کرده است.
وی برگزاری نشست های آسیب سناسی صنعت چاپ را پس از آسیب شناسی های مکرر بی فایده دانست و گفت: پس از این همه نشست آسیب شناسی، لازم است برای صنعت چاپ یک نقشه ره و راهبرد

 ارائه کنیم چرا که د راین صنعت از آسیب شناسی مسائل عبور کرده ایم.
وی بدون اشاره ای به کمیته های اقماری شورای سیاستگذاری صنعت چاپ که بیش از یکسال پیش در وزارت ارشاد تشکیل شده وظیفه فعالان صنعت چاپ را کمک به حل مشکلات خود اعلام کرد.

بیژن بهادری عضو کمیته مشورتی شورای سیاستگذاری هم در این نشست با اشاره به ضرورت همفکری و کمک فعالان و کارشناسات صنعت چاپ به شورای سیاستگذاری گفت: لازم است همه کارشناسان و صاحبنظران در این زمینه پیشقدم شوند و به این شورا کمک فکری  دهند.

احمد فروزیده، رییس هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ در این نشست با اشاره به این که نباید جهت اشارات را به سمت دیگران گرفت و در این زمینه باید خودمان را مورد پرسش قرار دهیم گفت: مسلما وزارت ارشاد یا وزارت صنعت ، معدن و تجارت هیچگاه نمی توانند مشکلات ما را حل کنند و گرفتن جهت انگشت به سمت آنان از اساس درست نیست.

وی گفت: به نظرمن فعالان صنعت چاپ باید خودشان آستین بالا بزنند و برای حل مشکلات خود کاری کنند و انتظار داشتن از دیگران درست نیست.

وی بیرون آمدن از چتر وزارت ارشاد و رفتن به زیر چتر وزارت صنعت، معدن و تجارت را باعث بدتر شدن اوضاع کنونی صنعت چاپ دانست و افزود: وزارت ارشاد به دلیل نگاه فرهنگی به صنعت چاپ نگاه مناسب تری دارد در حالی که بیش از 1000 واحد چاپی اگر به مجموعه وزارت صنعت بپیوندند در مجموعه کلان صنایع گم می شوند.

در این نشست بحث بر سر علمی بودن یا نبودن این گونه نشست ها بالا گرفت و در حالیکه ایرج گلشنی به عنوان مجری برگزاری نشست ها تاکید داشت که نشست ها علمی است و در حد خود می کوشد تا وجه علمی خود را حفظ کند، بیطرفان، فروزیده و مسعود فرشی فرید که به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری در این نشست حضور داشتند تاکید داشتند که این نشست ها را می توان کارشناسی دانست و نه علمی.

فرشی فرید با اشاره به این که عنوان این نشست آسیب شناسی کمیته های اقماری شورای سیاستگذاری هست ولی برگزار کنندگان حتی نمی دانند که این کمیته ها هنوز تشکیل نشده تا بخواهد از حیز انتفاع خارج شود گفت: به یقین قد کمیته های اقماری شورا بلند تر از این نشست است و این نشست نمی تواند به آسیب شناسی این کمیته ها بپردازد.

وی با اشاره به این که کمیته های مشورتی 4 گانه شورا با استفاده از نظرات کارشناسی و نشست های متعدد به تصویب رسیده اند و اعضای این نشست حتی نمی دانند این کمیته ها نامشان چیست خواستار تصحیح نگاه در برگزاری نشست ها شد.

 

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۱ سه شنبه ۹ آبان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: