پس از نزدیک به دو ماه از برکناری مطرح شد
طرح های بهمن دری برای حل مشکل کاغذ


اجرای طرح من درباره کاغذ نیازمند جسارت وهوشمندی است که یک مقداری در میان مدیران دولتی کمتر دیده می‌شود.

 معاون فرهنگی سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو ماه پس از رفتن از پیش بینی افزایش قیمت کاغذ و برنامه هایی برای جلوگیری از این کار سخن می گوید که به دلیل نداشتن جسارت در مدیران دولتی عمی نشد.

بهمن دری که در مراسم ترحیم مرحوم محمدرضا جاسبی علیان، مدیر فقید انتشارات پیام آزادی در کنار سرپرست کنونی معاونت نشست در پایان در کنار خبرنگاران قرار گرفت تا از روزهایی که بود بگوید.

مهر به نقل از دری نوشت : طرح من برای ساماندهی به وضعیت کاغذ برای آبان و دی ماه سال گذشته بود. این طرح چند مرحله داشت که اگر انجام می‌شد، قیمت به این اندازه بالا نمی‌رفت. البته آن طرح تنها به فعالیت‌های وزارت ارشاد محدود نمی شد و وزارتخانه‌های دیگر هم باید در آن وارد می‌شدند و کمک می‌کردند.

دری افزود: هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد که کاغذ تا این اندازه گران شد، اما با اتفاقاتی که در دی‌ماه سال گذشته رخ داد، ما باید زودتر از بقیه متوجه این کار می‌شدیم، به هر حال سیگنال‌هایی به گوشمان خورده بود و حس می‌کردیم که کاغذ قرار است گران شود. این وضعیت قابل پیشگیری بود.

وی ادامه داد: پیشنهاد من این بود که ما یارانه‌ها را سمت و سو بدهیم تا قدری کاغذ وارد شود. در مورد کاغذ باید تصمیم گیری آنی باشد و همان تصمیم آنی هم باید کارشناسانه باشد. البته ماهی را هر وقت از آب بگیریم، تازه‌ است. هم اکنون هم می‌شود اقداماتی در این زمینه داشت. البته نه یک اقدام.

دری افزود: اینکه صرفا به واردات فکر کنیم و بگوییم تولید داخلی را ارتقاء دهیم کاری جلو نمی‌رود. تولید داخلی چطور باید ارتقاء پیدا کند؟ باید برایش هزینه کرد و وقت گذاشت و مجموعه‌ای از اقدامات را ساماندهی کرد تا آن وقت به نتیجه مطلوب رسید.

 معاون فرهنگی سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قیمت کاغذ به نظر من در همان بندی 25 تا 30 هزار تومان مقبول بود و گرانی حداکثر می‌توانست قیمت آن را تا بندی 50 هزار تومان بالا ببرد. کاغذ البته سهم اصلی در افزایش قیمت کتاب ندارد، سهمش چیزی در حدود 30 درصد است. اما متاسفانه وقتی می‌گوییم کاغذ گران شده، به همان تناسب قیمت را بالا می‌برند.

وی ادامه داد: باید در کنار واردات تغییر نوع کاغذ را هم مد نظر داشت. مثلا در برهه‌ای از زمان کاغذ لیتوگلاس که جنبه تجملاتی دارد از کاغذ تحریر ارزان‌تر تعریف شد. خوب باید برویم به آن سمت. به نظر من همان طور که مقام معظم رهبری گفتند، ما لازم نیست همه انواع کتاب را با کاغذ تحریر منتشر کنیم.

دری همچنین گفت: من معتقدم قبل از اینکه مشکل افزایش قیمت کاغذ روی قیمت کتاب تاثیر بگذارد باید برای آن فکری می‌کردیم. البته هنوز هم می‌شود این کار را کرد.

معاون فرهنگی سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: من انتظار داشتم فرصتی می‌بود تا خودم این کار را انجام دهم. طرح من اگر انجام می‌شد کاهش قیمت کاغذ به صورت منطقی انجام می‌گرفت. شاید اگر دیر هم انجام شود و الان هم حتی صورت بگیرد، این موضوع محقق می‌شود. در غیر این صورت قیمت باز هم بالا می‌رود؛ چون بسیاری از واردکنندگان ما با قیمت بازار کاغذ وارد می‌کنند و خب طبیعی است باز هم قیمت بالا می‌رود.

دری تاکید کرد: اجرای طرح من درباره کاغذ نیازمند جسارت وهوشمندی است که یک مقداری در میان مدیران دولتی کمتر دیده می‌شود.

وی درباره کار وسمت تازه هم گفتک من چند پیشنهاد کاری دارم و با توجه به شرایط پیش امده ترجیح می دهم سختیگیری بیشتری رو انتخاب کار داشته باشم و به همین دلیل هنوز پاسخی نداده ام.

وی رفتنش از معاونت فرهنگی را نه برکناری که استعفا اعلام کرد و گفت وزیر ارشاد در چند نشست چند ساعته اصرار داشت که من تا پایان دولت در وزارت ارشاد بمانم ، اما من تاکید داشتم که یک مدیر جوان و پر انرژی باید بیاید و این مسئولیت را به عهده بگیرد.

 

 

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۱ چهارشنبه ۳ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۱ سوم آبانکلیدها : معاونت فرهنگی دری کاغذ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: