گفت و گوی تفصیلی اخبار چاپ با دبیر اولین کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ:
آثار نفیس در خارج از کشور چاپ می شود


اخبار چاپ:اولین کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ 13 تا 15 آبان ماه سال جاری در شرکت افست برگزار می شود. این کنفرانس با هدف تبیین ابعاد کیفیت محصولات چاپی برگزار خواهد شد.با مهندس خدایار صادقی دبیر این کنفرانس گفتگویی داشته ایم. او عضو هیات علمی رشته چاپ دانشگاه هنر و دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه تربیت مدرس در رشته مهندسی صنایع است .صادقی معتقد است که ساماندهی به مقوله کیفیت در صنعت چاپ، راه را برای رسیدن به صنعت چاپی پیشرفته باز می کند.

اولین کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ با چه هدفی برگزار می شود؟
یکی از چالش‌هایی که در حوزه صنعت چاپ با آن روبرو هستیم، فرستاده شدن کارهای نفیس برای چاپ به خارج از کشور است. از سوی دیگر صنعت چاپ کشور ما همیشه با این موضوع دست به گریبان بوده است که چگونه می توان راه صادرات خدمات چاپی به کشورهای دیگر را هموار كرد.
اولین کنفرانس مدیریت کیفیت در چاپ به هدف شناسی عوامل ضد كیفی خروج کارهای چاپی از كشور و با تاکید بر جذب سفارشات چاپی یا صادرات خدمات چاپی برگزار می شود. مساله این است که بتوانیم کاری انجام دهیم که کیفیت کارها و خدمات در بدنه صنعت چاپ به صورت عمومی افزایش پیدا کند .طبیعی است كه پرداختن به این مسائل به مجالی مستقل از جشنواره صنعت چاپ، نیازمنداست.
در جشنواره صنعت چاپ همیشه بخش مسابقه آثار چاپی برگزار می شد اما هیچ وقت این فرصت پیش نیامده بود که موضوعات مربوط به کیفیت به طور همه جانبه بررسی شود و کارشناسان درباره آن نظر دهند و راههای به سامان کردن کیفیت با همفکری شاغلان این صنعت و استادان و دانشجویان رشته چاپ و رشته های مرتبط با آن مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین تصمیم گرفته شد که این کنفرانس برای ساماندهی به مقوله کیفیت در چاپ برگزار شود.
فکر برگزاری این کنفرانس پس از اتمام هشتمین جشنواره صنعت چاپ در جلسه ای با حضور هیات داوران بخش مسابقه آن جشنواره مطرح و مورد قبول واقع شد.

 محورهای علمی این کنفرانس چیست؟
چالش های پیش رو در ارتقای کیفیت محصولات چاپی، رابطه آموزش نیروی انسانی با کیفیت تولید محصولات چاپی، نقش مواد مصرفی، کیفیت کار چاپی از نگاه مشتری، مدیر تولید و مدیر سفارشات، استانداردهای بین المللی کیفیت، بومی سازی استانداردها، آشنایی با ابزارهای کنترل کیفیت، ارائه تصویری از یک چاپخانه کیفیت مدار، رابطه طراحی با کیفیت محصولات چاپی و ... از جمله محورهای علمی این کنفرانس است.

 صنعت چاپ در بخش کیفیت با چه مشکلاتی روبروست؟
در مسیر تولید، بخشی از کیفیت تحت تاثیر نیروهای شاغل در واحدهای چاپی تضعیف می شود. نیروی شاغل، در تولید محصول باکیفیت نقش اساسی دارد که متاسفانه به دلیل نبود آموزش رسمی و عمل کردن به صورت تجربی، خدشه زیادی به کیفیت محصول چاپی وارد می کند. از سوی دیگر به دلیل شناخته شده نبودن استانداردها، از مواد مصرفی نامرغوب استفاده می شود که بر کیفیت محصول چاپی اثر مستقیم دارد.
عدم استفاده از ابزار کنترل کیفیت مناسب نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که در زمینه کیفیت در چاپ با آن روبرو هستیم. بسیاری از واحدهای چاپی یا ابزار کنترل کیفیت را در اختیار ندارند یا اگر دارند، از آن به درستی استفاده نمی کنند. چون روش تولید در کشور ما استاندارد نیست و اساسا نمی شود از این ابزارها استفاده صحیح کرد!
نداشتن استانداردهای بومی و بین المللی، نبود استانداردهای محیطی و فرسودگی ماشین آلات چاپ را هم باید به مجموعه این عوامل بیافزاییم.

 برگزارکنندگان این کنفرانس چه نهادهایی هستند؟
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، شرکت افست، دانشگاه هنر، مرکز شماره 5 علمی کاربردی فرهنگ و هنر و پژوهشگاه علوم . فناوری رنگ برگزارکنندگان این کنفرانس هستند. البته در حال حاضر برای جلب حمایت های مادی و معنوی، در حال مذاکره با سازمان های دیگر نیز هستیم و از حضور هر تشکیلاتی که بتواند نقشی هر چند كوچك، در ارتقای كنفرانس داشته باشد، استقبال می‌کنیم.
اتحادیه ناشران و کتابفروشان ، انجمن چاپ دیجیتال و انجمن بهره‌وری ایران از حامیان معنوی این کنفرانس هستند. اتحادیه لیتوگرافان نیز برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده است. در ماه جاری با اتحادیه های دیگر هم تفاهم نامه هایی خواهیم داشت که بعدا اعلام می شود.

در بخش های اصلی این کنفرانس چه فعالیت هایی صورت خواهد گرفت؟
در بخش اصلی این کنفرانس مجموعه ای از 15سخنرانی، 9 کلاس آموزشی و 3کارگاه آموزشی خواهیم داشت. از میان موضوعات سخنرانی ها می توان به روش های کاهش خطای انسانی در چاپ، استانداردهای مهارتی نیروی انسانی در صنعت چاپ، رابطه بهره وری با کیفیت و مفهوم آن در چاپ، مفهوم نظری استانداردهای کیفیت و لزوم رعایت آنها و ... اشاره کرد. در این کنفرانس همچنین کلاس هایی با موضوعاتی نظیر آشنایی با ابزارهای کنترل كیفیت، آشنایی با مبانی رنگ در پیش از چاپ دیجیتال، اصول آماده سازی فایل برای چاپ دیجیتال، افست، فلکسور، گراور و سیلک اسكرین و ... برگزار می شود. در کنار اینها، سه کارگاه آموزشی آشنایی با روش کار تعدادی از ابزارهای کنترل کیفیت، آشنایی با روش های ارتقای کیفیت تصاویر بیت مپ و آشنایی با روش های کنترل کیفیت محصول چاپی در ماشین خانه افست نیز در این کنفرانس برگزار می شود.

فعالیت های بخش جنبی این کنفرانس چیست؟
برگزاری نمایشگاه آثار نفیس چاپی، نمایش تجهیزات سخت افزاری و نرم افزارهای مورد استفاده برای کنترل کیفیت در چاپ، ارائه استانداردهای معتبر بین المللی در چاپ، نمایشگاه کتاب های علمی و فنی در موضوعات مختلف صنعت چاپ، معرفی پایان نامه های دانشچویی مرتبط با کیفیت چاپ، ارائه پوسترهای آموزشی درباره کیفیت و ارائه غرفه به شرکت ها و محصولات مرتبط با کنترل کیفیت در چاپ، فعالیت‌های بخش جنبی این کنفرانس را تشکیل می دهد.

مخاطان این کنفرانس را چه افرادی تشکیل می دهند؟
مدیران اجرایی، فنی و تولید واحدهای فعال در صنعت چاپ کشور، کارشناسان صنعت چاپ، مدیران بخش سفارشات چاپی و بازرگانی، شرکت های مصرف کننده محصولات چاپی، شرکت های تبلیغاتی و انتشاراتی، طراحان گرافیک و ناظران چاپ، متولیان آموزش و مدرسان چاپ، دانشجویان چاپ و گرافیک و تصمیم گیران دولتی در عرصه چاپ، مخاطبان این کنفرانس هستند.

پیش از این قرار بود کنفرانس مدیریت کیفیت در چاپ در مرداد ماه برگزار شود. اما برگزاری آن به آبان ماه موکول شد. چرا این اتفاق افتاد؟
دانشجویان رشته های چاپ و گرافیک از مخاطبان اصلی این کنفرانس هستند. با توجه به محدودیت زمانی اطلاع رسانی درباره برگزاری این کنفرانس،  صلاح دانسته شد که از فرصت سال تحصیلی جدید برای اطلاع رسانی بهتر کنفرانس استفاده کنیم و این کنفرانس را در آبان ماه برگزار ک نماییم. بنابراین این کنفرانس از 13 تا 15 آبان در شرکت افست برگزار می شود.

طراحی یک محصول چاپی چه اثری در کیفیت برون داد آن دارد؟
در مقوله طراحی با دو بعد خلاقیت هنری و فنی روبرو هستیم. بعد خلاقانه و هنری، در کیفیت محصول نهایی اثر دارد اما از نظر فنی مد نظر ما قرار نمی گیرد. چون ما در صنعت، تنها آن بخش از کیفیت را مورد توجه قرار می دهیم که قابل اندازه گیری باشد و محتوای هنری یک تصویر یا محصول چاپی، در فرایند تولید آن نقشی ایفا نمی کند. چون این مقوله به ذوق و سلیقه بر می گردد و قابل اندازه گیری نیست. اما آنچه برای ما اهمیت دارد این است که طراح از محدودیت ها و قابلیت های چاپ آگاهی داشته باشد و المان ها و عناصر گرافیکی که در طراحی از آنها استفاده می کند، از خصوصیات فنی لازم برای چاپ برخوردار باشد.
به عنوان مثال یک تصویر بیت مپ برای چاپ باید از تعداد پیکسل های مشخصی برخوردار باشد و طراح گرافیک از ابتدای کار باید این موضوع را در نظر داشته باشد ولی اگر به این مساله فکر نکند و از ابتدای کار تصویری را انتخاب کند که تعداد پیکسل های آن کم است، پایه کیفیت محصول چاپی از ابتدای کار به صورت ضعیف بنیان گذاشته می شود و تا آخر هم کاری از دست هیچ کس بر نمی آید.
از طرف دیگر زمانی که چاپ یک کار گرافیکی به پایان می رسد، یکسری عملیات تکمیلی بعد از چاپ بر روی آن اعمال می شود. اگر طراح مثلا خطای برش را مد نظر نداشته باشد، ممکن است بخشی از کار از بین برود.
طراح باید علاوه بر تمرکز بر قابلیت های چاپ، باید در انتخاب رنگ ها هم دقت داشته باشد و بداند چه رنگ هایی قابل چاپ است و چه رنگ هایی خیر. بنابراین تاکید ما بیشتر بر بخش اجرایی طراحی در کامپیوتر است. چون این مساله بر روی کیفیت محصول چاپی اثر مستقیم دارد.

به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه هنر در رشته چاپ، وضعیت آموزش رشته چاپ را چگونه ارزیابی می کنید؟
آموزش دانشگاهی در رشته چاپ در مقایسه با رشته های دیگر، سابقه چندانی ندارد. در کنار این مساله، ضعف عمده ای که در زمینه تدریس در این رشته با آن روبرو هستیم، کمبود استادان فارغ التحصیل از دانشگاههای معتبر صنعت چاپ در جهان است. اگر قرار است آموزش صنعت چاپ در کشور، تکانی بخورد و به وضعیت مطلوب نزدیک تر شود، راهی به جز تحصیلات تکمیلی دانش آموختگان آن وجود ندارد که لازمه این کار، سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در این است. به امید آن روز.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ شنبه ۳۱ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ سي و يکم مردادکلیدها : کنفرانس ملی خدایار صادقی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: