زنجانی:فرهنگ کشور باید در اختیار انسان هایی با ظرفیت بالا قرار بگیرد
واکنش تند مسوولان جایزه ربع قرن کتاب دفاع مقدس به ارشاد


اخبار چاپ:با وجودی که مسوولان جایزه ربع قرن کتاب دفاع مقدس پیش از این از تامین 50 درصد هزینه های این جایزه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داده بودند اما درپی اختلافات پیش آمده بین این افراد و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ظاهرا این جایزه دیگر از بودجه ارشاد استفاده نخواهد کرد.

به گزارش اخبار چاپ،سه شنبه گذشته معاون فرهنگی وزارت ارشاد در اظهاراتی که  خبرگزاری زیر مجموعه اش یعنی ایبنا آن را منتشر کرد گفت:" برای این‌‌كه فعالیت و زحمات مسوولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در برگزاری جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس دچار نقصان نشود، «مختصری كمك مالی» به این جشنواره اختصاص می‌دهیم."
دکتر
محسن پرویز در عین حال افزود:"هیچ مسولیتی در قبال برگزاری جشنواره ربع قرن دفاع مقدس بر عهده نداریم."
به گفته وی در توافقنامه ای که بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس منعقد شده بنا بر این بود که:" برنامه‌ای كه اجرا می‌شود، بر اساس توافق طرفین و نمایندگان بخش‌های مختلف باشد؛ اما به مرور زمان اتفاقات دیگری افتاد و این فعالیت‌ها وارد مسیر دیگری شدند."
شاید به همین دلیل است که پرویز باز هم تاکید می کند:" ما نیز چون نمی‌خواهیم زحمات و فعالیت‌های دوستان زمین بخورد ودچار نقصان شود، مثل جشنواره شعر دفاع مقدس و دیگر برنامه‌های ادبی این بنیاد، بدون قبول مسوولیتی در برگزاری این جشنواره و پرداخت كل هزینه‌ها، مختصری كمك مالی را در اختیارشان قرار ‌می‌دهیم."

کمک مختصرتان را نمی خواهیم

در همین زمینه،دبیر اجرایی جایزه ربع قرن دفاع مقدس در اظهاراتی تند گفت:" ما عطای این کمک را به لقای فرهنگ دفاع مقدس می‌بخشیم."
حسین نصرالله زنجانی که به گفته خودش از اظهارات پرویز تعجب کرده،افزود:" در واقع بنده احساس کردم که ایشان یا تا به حال به خودشان زحمت نداده‌اند که متن تفاهمنامه را بخوانند یا احتمالاً چند نفر دیگر که در وزارت ارشاد تصمیم گیرنده هستند به ایشان مشاوره داده‌اند که در هر دو صورت نتیجه استنتاج شده اشتباه است."
مدیر بخش ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با تاکید بر لزوم تنویر افکار عمومی درباره شیوه برگزاری جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس اضافه کرد: بنده فردا شنبه متن کامل تفاهمنامه را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهم داد تا مشخص شود چه دستگاهی مسئول برگزاری آن است.
دبیر اجرایی جایزه ربع قرن کتاب دفاع مقدس که با مهر گفت و گو می کرد با یادآوری برخی بندهای این قرارداد افزود: بر اساس بند یک تفاهمنامه مذکور که در اردیبهشت 86 به امضای وزیر ارشاد و رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس رسید طرفین متعهد می‌شوند که "جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس را به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت" برپا کنند.
وی اضافه کرد: بند دوم نحوه تعیین شورای سیاستگذاری و اعضای آن را مشخص کرده که بنیاد شهید و امور ایثارگران، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و سازمان صدا و سیما از جمله آنهاست و این شورا تا کنون دو بار تشکیل جلسه داده است. مگر شورای سیاستگذاری یک جشنواره برای مشخص کردن اصول و اهداف آن چند بار باید تشکیل جلسه دهد که دوستان می‌گویند تصمیم گیری های شورا مبهم بوده است.
زنجانی با اشاره به سهم 50 درصدی وزارت ارشاد در تامین بودجه مربوط به جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس گفت: ما 24 جلسه مشترک با نمایندگان ارشاد برگزار کرده‌ایم و 10 بار هم با خود وزارتخانه مکاتبه کرده‌ایم در حالی که آنها حتی یکبار هم با ما نامه‌نگاری نکردند. به هر حال برآوردهای بودجه‌ای جشنواره بر اساس مواردی بوده که نمایندگان ارشاد آن را تائید کرده‌اند.
مدیر بخش ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با طرح پرسشی از محسن پرویز ادامه داد: از ایشان می‌پرسم که مگر علی شجاعی صائین و محمود سالاری نمایندگان شما در جشنواره نبودند که نظرات آنها را رد کردید؟ متاسفانه این وزارتخانه نه تنها سهم خود را پرداخت نکرده بلکه وقتی بحثها به داوری آثار رسید آقای پرویز اعلام کردند که موارد مورد توافق را قبول ندارند و نظرات نمایندگانشان را در این جشنواره نپذیرفتند.وی گفت: با این حال ما تا جایی که ممکن بود سعی کردیم نظر وزارت ارشاد را در آن خصوص هم تامین کنیم بلکه همکاری این وزارتخانه با جشنواره ادامه یابد.
زنجانی در پایان با آرزوی توفیق برای معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: ما با استفاده از همه توانمان سعی می‌کنیم جشنواره‌ای متفاوت برگزار کنیم و همانگونه که در 8 سال دفاع مقدس نشان داده‌ایم که می‌افتیم اما اهل بلند شدن از خاک هستیم این بار هم بلند می‌شویم و نیازی به کمک مالی مختصر دوستان نداریم. من فقط امیدوارم فرهنگ این کشور در آینده در اختیار انسانهایی با ظرفیتهای بالا قرار گیرد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ جمعه ۳۰ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ سي مردادکلیدها : زنجانی پرویز ارشاد جایزه ربع قرن


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: