مدیر نشر هزاره ققنوس در گفت و گو با اخبار چاپ:
ناشران نباید در کار چاپ دخالت کنند


اخبار چاپ:بخش اعظمی از ناشران در سال بیش از 4 کتاب منتشر نمی کنند، بنابراین به صرفه نیست که چاپخانه هم داشته باشند.

رضا حاجی آبادی مدیر انتشارات «هزاره ققنوس» با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: این کار حتی برای ناشرانی مانند هزاره ققنوس که در سال 24 تا 30 کتاب هم منتشر می کنند به صرفه نیست و تنها برای ناشران بزرگی به صرفه است که سالانه بیش از 100 کتاب منتشر می کنند که تعداد آنها به عدد انگشتان دو دست هم نمی رسد.
وی با اشاره به اینکه کلیه کارهای مرتبط با نشر باید تخصصی باشد، گفت: اگر کسی لیتوگراف، صحاف، شاعر یا نویسنده خوبی باشد، دلیلی وجود ندارد که ناشر خوبی هم بشود و بالعکس! بنابراین به طور کلی گمان نمی کنم که لزومی داشته باشد ناشران در کار چاپ دخالت کنند.
حاجی آبادی افزود: حکایت نشر، حکایت تفکیک است. ناشر، بخش فرهنگی و نرم افزاری این کار را انجام می دهد و صنعت چاپ به بخش های سخت افزاری نشر می پردازد. ناشر با نویسنده، مترجم، ویراستار و ... و به طور کلی با محتوا سر و کار دارد و چاپخانه دار با سفارش دهنده و کارگر.در عین حال کار آنها از نظر مدیریت منابع انسانی کاملا با کار نشر متفاوت است. بنابراین من توصیه نمی کنم که حتی با وجود تکنولوژی های جدید چاپ دیجیتال، ناشران کتاب هایشان را خودشان چاپ کنند. بلکه بهتر است در عوض بر روی بالا بردن کیفیت کار، فروش و پخش و برقراری ارتباط با مولفان و مترجمان بهتر متمرکز شود و کار سخت افزاری را به شاغلان صنف چاپ واگذار کند.
وی افزود: اگر قرار باشد ناشر بر چنین کارهایی متمرکز نشود، به طور توامان ناشر و چاپخانه دار بودن کار چندان سختی نیست!

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ جمعه ۳۰ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ سي مردادکلیدها : رضا حاجی آبادی هزاره ققنوس چاپخانه


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: