وعده وزیر ارشاد برای کاهش قیمت
بازار کاغذ همچنان منتظر تصمیم دولت


وزیر ارشاد که دو هفته پیش وعده داده بود هیات دولت با صفرشدن تعرفه واردات کاغذ موافقت کرده است دیروز به ایبنا گفت که این امر به تصویب هیات دولت رسیده و به زودی اجرایی می شود.

دو هفته پس از وعده مسئولان دولتی برای کاهش قیمت کاغذ که به تشکیل کارگروه حل مشکل در معاون امور فرهنگی منجر شد هنوز قیمت این محصول استراتژیک حوزه چاپ و بویژه نشر روند صعودی خود را طی می کند وخبری از کاهش آن به چشم نمی آید.

پس از وعده روز گذشته سرپرست معاونت امور فرهنگی برای حمایت از کارخانه های تولید داخل نوبت به وزیر ارشاد رسید که خبر از اجرایی شدن مصوبه هیات دولت برای صفر شدن تعرفه وارادات کاغذ به کشور  بدهد.

کارگروه حل مشکل کاغذ در وزارت ارشاد در حالی خبر از حمایت از کارخانه های داخلی می دهد که همین چند روز گذشته خبر از تعطیلی و ورشکستگی چند کارخانه تولید کاغذ در کشور به دلیل ناتوانی در واردات مواد اولیه به خبر مهم رسانه ها تبدیل شد.

البته تمام فعالان حوزه فرهنگ و چاپ ونشر وخود اعضای کارگروه حل مشکل کاغذ هم می دانند و بر این نکته اذعان دارند که متولی اصلی حمایت از کارخانه های داخلی تولید کاغذ وزارت صنعت، معدن وتجارت است و وزارت فرهنگ و اراد اسلامی و کارگروه تشکیل شده در آن تنها می توانند به مسئولان این وزارتخانه توصیه کنند که به حمایت از چاپ ونشر بپردازند و این امر هیچ الزامی برای وزارتخانه پر از چالش صنعت، معدن و تجارت ایجاد نمی کند.

در عین حال وزیر ارشاد که دو هفته پیش وعده داده بود هیات دولت با صفرشدن تعرفه واردات کاغذ موافقت کرده است دیروز به ایبنا گفت که این امر به تصویب هیات دولت رسیده و به زودی اجرایی می شود.

سید محمد حسینی حذف تعرفه گمرکی کاغذ به تصویب دولت رسیده است اما باید مراحل و زمان اداری خود را طی کند تا به صورت علنی ابلاغ شود.

وی ادامه داد: آن طور که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده کاغذ انواع مختلفی دارد اما آن چه که مدنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، کاغذ مربوط به کتاب و کاغذ مطبوعات، نشریات و روزنامه‌هاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا کاغذ تحریر در اسامی کالاهای اعلام شده برای حذف شدن تعرفه گمرکی آن‌ها به چشم نمی‌خورد، گفت: هفته گذشته در حاشیه جلسه دولت با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره کالاهایی که حذف تعرفه گمرکی آن‌ها در اولویت است، صحبت شد. توافق‌هایی نیز صورت گرفت که به‌زودی ابلاغ می‌شوند.

این در حالی است که دبیر کارگروه حل مشکل کاغذ در وزارت ارشاد از کاهش قیمت این محصول در بازارهای جهانی خبر داده است.

داریوش رضوانی در حالی خبر از کاهش این محصول در بازارهای جهانی می دهد که اصولا بازار داخلی در همه حوزه های دیگر  حداقل در چند سال گذشته تابعی از بازارهای جهانی نبوده اند و راه خود رفته است.

به هرحال و با ابراز امیدواری وزیر ارشاد امید است که حذف تعرفه واردات به زودی اجرایی شود وبتواند به کاهش قیمت این کالا کمک کند؛ چرا که حوزه نشر وبه تبع آن بخش های مهمی از حوزه چاپ  به دلیل افزایش قیمت کاغذ دست از فعالیت کشیده اند و منتظرند تا بازار روی خوشش را هم نشان دهد و آنان بتوانند همچون گذشته به فعالیت پر رونق خود ادامه دهند.

 

 

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۱ پنج شنبه ۱۳ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۱ سيزدهم مهرکلیدها : کاغذ وزیر ارشاد کاهش قیمت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: