درخواست اتحادیه ناشران تهران از وزارت ارشاد
صدور پروانه های نشر به جواز اتحادیه منوط شود


درخواست این اتحادیه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که در جهت ماده 91 قانون نظام صنفی به اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران کمک کرده و تمدید و صدور پروانه‌های نشر را منوط به اخذ جواز کسبی صادره از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان کند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران گفت: از وزارت ارشاد تقاضا داریم تا در جهت ماده 91 قانون نظام صنفی به این اتحادیه کمک کرده و تمدید و صدور پروانه‌های نشر را به اخذ جواز کسبی صادره از اتحادیه ناشران منوط کند

نادر قدیانی به  فارس  گفت: با توجه به مصوبات مجلس شورای اسلامی در مورد صلاحیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص صدور مجور نشر، ناشران مطابق قانون نظام صنفی علاوه بر مجوز صادره از سوی وزارت ارشاد، ملزم به اخذ پروانه کسبی از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان هستند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات قانونی که در این راستا رخ می‌دهد این است که اتحادیه نمی‌تواند از اعضای خود به خوبی حمایت کند، زیرا در مکان دیگری پروانه نشر برای ادامه فعالیت آنها صادر می‌شود اما مطابق قانون نظام صنفی، هرگونه کسبی منوط به اخذ پروانه کسب از اتحادیه صنفی است.

قدیانی ادامه داد: درخواست این اتحادیه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که در جهت ماده 91 قانون نظام صنفی به اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران کمک کرده و تمدید و صدور پروانه‌های نشر را منوط به اخذ جواز کسبی صادره از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان کند.

در ماده 91 قانون نظام صنفی آمده است: اشخاص حقیقی یا حقوقی که طبق قوانین جاری موفق به اخذ مجوز فعالیت یا پروانه تاسیس، بهره‌برداری یا اشتغال از وزارتخانه‌ها، موسسات، سازمان‌ها یا شرکت‌های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است یا نهادهای غیردولتی هستند، اگر به عرضه کالا یا خدمات به مصرف‌کنندگان مبادرت ورزند، مکلف به دریافت مجوز فعالیت یا پروانه کسب از اتحادیه مربوط هستند و فعالیت‌های این اشخاص مشمول قانون نظام صنفی خواهد بود.

 اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران یک نهاد کاملاً صنفی و قانونی با سابقه حدود 55 ساله است که در شهر تهران به فعالیت می‌پردازد. این اتحادیه دارای حدود یک هزار و 250 عضو فعال است که به عنوان یکی از قانون‌مندترین نهاد مدنی کشور نیز محسوب می‌شود چراکه برای رونق صنعت نشر در شهر تهران و در نتیجه در کشور تلاش روزافزون دارد.

 

منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۱ دوشنبه ۱۰ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۱ دهم مهرکلیدها : اتحادیه ناشران تهران قدیانی مجور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: