IDPEX كوچك ولی تخصصی


دومین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی در سالن هگمتانه هتل المپیک تهران سه‌شنبه (30 خرداد) آغاز به کار کرد. در مراسم گشایش این نمایشگاه، حجت‌الاسلام احمد سالك، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اهمیت نقش چاپ دیجیتال در تولید ملی و ضرورت همکاری مجلس و دولت با فعالان این عرصه تاکید کرد

به گزارش اخبار چاپ ، دومین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی روز سه‌شنبه (30 خرداد) در سالن هگمتانه هتل المپیك تهران با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالك، نایب رییس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، روسای اتحادیه‌ چاپخانه‌داران و سازندگان کلیشه و لیتوگراف، مهر و پلاک و چاپ اسکرین و فعالان حوزه چاپ دیجیتال گشایش یافت.

سالك در این مراسم با بیان این‌كه در سال تولید ملی می‌توان با كمك مجلس و دولت و فعالان این عرصه در صنعت چاپ دیجیتال فرصت‌های خوبی ایجاد كرد، گفت: باید هم از حیث مواد اولیه و هم از حیث چاپ و نشر كتاب‌های مختلفی كه منجر به اعتلای فرهنگی كشور می‌شوند فعالیت‌های جدی‌تری انجام دهیم.

وی با یادآوری همزمانی برپایی این نمایشگاه با آغاز كار مجلس نهم و كمیسیون فرهنگی، اظهار كرد: كمیسیون فرهنگی در تلاش است با فعالان چاپ دیجیتال برای تسهیل كار این حوزه گام‌های ارزشمندی بردارد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این‌كه آثار نمایشگاه‌ها هم مثبت و در بعضی اوقات نیز رضایت‌بخش نیستند، گفت: چاپ دیجیتال به دلیل سرعت انتقال نیازها به ویژه چاپ كتاب‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

سالك اظهار كرد: باید برای بهتر شدن روند کار، پیوندی بین این نمایشگاه با صنعتگران این حوزه ایجاد کنیم و خودمان تولیدكننده دستگاه باشیم نه دیگر كشورها که شرط این كار نیز توجه به خودكفایی در این عرصه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌كه تجربه این نمایشگاه، آینده چاپ را مشخص خواهد كرد گفت: فعالان این عرصه برای رسیدن به خودكفایی باید مقاومت زیادی داشته باشند و تلاش ما در مجلس این است كه با تصویب قوانین، صنعت چاپ را در جایگاه اول مانند کشاورزی قرار دهیم.

سالك توجه مقام معظم رهبری به رشد جوانان، تاكید كرد: باید به موضوع رشد جوانان توجه كنیم و بکوشیم چاپ دیجیتال با معرفی درست در جامعه مطرح شود، چرا كه چاپ دیجیتال می‌تواند در تولید ملی نقش اساسی داشته باشد.

همچنین در این مراسم، جلال ذكایی رییس نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی گفت: چاپ دیجیتال به همان نسبت كه در دنیا نوظهور است در ایران نیز جدید است و این نمایشگاه همانند طفل نوپایی به‌شمار می‌آید كه نیاز به تجربه بیشتری دارد.

وی افزود: امسال 52 شركت كه عمدتاً از كشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا هستند در این نمایشگاه تجهیزات خود را عرضه كردند كه در مقایسه با سال گذشته كه تنها 32 شركت حضور داشتند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم.

ذكایی ادامه داد: در طول نمایشگاه 11 كلاس كاربردی و سمینار آموزشی برگزار خواهد شد كه 170 نفر از طریق اینترنت در این كلاس‌ها ثبت‌نام كردند و این امر نشان‌دهنده اهتمام جدی دانشجویان و تحصیلكردگان این حوزه است و قرار است بعد از نمایشگاه این دوره‌های آموزشی به طور مستمر ادامه پیدا كند.

رییس دومین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تشكر از رسانه‌ها و مطبوعات برای پوشش خبری مناسب قبل از برگزاری نمایشگاه، عنوان كرد: جای «چاپ دیجیتال صنعتی» در نمایشگاه امسال خالی است كه با ورود این تجهیزات به كشور شاهد تحولات سازنده‌ای در این عرصه خواهیم بود.

وی افزود: در این دوره از نمایشگاه كتاب «راهنمای چاپ دیجیتال» كه دایركتوری اطلاعات از دنیای چاپ دیجیتال است منتشر خواهد شد و دوره‌های آموزشی نیز پس از این نمایشگاه ادامه دارد. اتفاق مهم دیگر، راه‌اندازی چاپخانه خواهد بود كه با «شعار هر ایرانی یك چاپخانه» قرار است چاپخانه‌هایی با تكنولوژی چاپ دیجیتال راه‌اندازی شود.

در ادامه برنامه، كلیپی با محوریت نمایشگاه سال گذشته و تجهیزات ارایه شده در دوره قبلی پخش شد.

در بخش دیگر مراسم، امیرحسین قاسمی، با اشاره به این‌كه در سال جدید پیش‌بینی‌ها در عرصه اقتصاد و تولید بسیار دشوار بود، گفت: مشكلات اقتصادی و نوسانات ارز باعث شد بسیاری از فعالان عرصه چاپ توانایی و پیش‌بینی ماندن در این حوزه را نداشته باشند ولی برپایی این نمایشگاه نشان‌دهنده این است كه ما ماندیم و راه را ادامه دادیم به دلیل این‌كه این حرفه علاوه بر جنبه كاری، عشق نیز نیاز دارد.

دبیر انجمن چاپ دیجیتال و نشر رومیزی افزود: نمایشگاه اخیر «دروپا» مصداق خوبی است كه طفل نوپای چاپ دیجیتال به بالندگی رسیده و عرصه‌های مختلف صنعت را به سمت خود كشیده و امروز همه فعالان چاپ در حوزه كاری خود به آن نیاز دارند.

وی با یادآوری تلاش‌های انجمن چاپ دیجیتال برای تشكیل صنف اظهار كرد: خواسته‌ تمام اعضا این است كه ما به جایگاه صنفی برسیم و نگاه ما به حوزه چاپ این است كه تمام فعالان این عرصه جزو خانواده بزرگ چاپند.

در ادامه پیام «فرانك رومانو» استاد برجسته چاپ به دومین نمایشگاه چاپ دیجیتال به صورت تصویری پخش شد. وی در این پیام ضمن تبریك به ایرانیان برای برپایی این نمایشگاه گفت: من در نمایشگاه «دروپا» تكنولوژی‌های جدید چاپ دیجیتال را دیدم. شما می‌توانید از تكنولوژی‌های عرضه شده در این نمایشگاه در کشور خود استفاده كنید چرا كه برای شما درآمدزا خواهد بود. در حال حاضر تمام چاپخانه‌ها حتی چاپخانه‌های افست به این تكنولوژی نیاز دارند.

همچنین رومانو، ایرانیان را به بازدید از دومین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی و تکنولوژی‌های عرضه شده در آن دعوت کرد.
منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۱ شنبه ۸ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۱ هشتم مهرکلیدها : نمايشگاه چاپ ديجيتال دومين


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: