روند اعطای ارز به واردات كاغذ یكسان و با یك رویه باشد


محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره دستور جدید ارزی رئیس‌جمهوری و قرار نگرفتن کاغذ تحریر در هیچ‌یک از اولویت‌های تخصیص ارز مرجع (1226 تومان) گفت: حتما باید اینگونه باشد که در چنین اولویت‌بندی‌ای هر کالایی در جایگاه درست خود قرار گیرد و این در حالی است که در هیچ‌یک از اولویت‌های 10 گانه دستور جدید ارزی، کاغذ تحریر دیده نشده است.

 
به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری مهر ، به گفته دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در تصمیم جدید ارزی دولت کاغذ تحریر در هیچ‌یک از اولویت‌های 10 گانه تخصیص ارز مرجع قرار ندارد و این در حالی‌ است که تا چند هفته پیش مقداری کاغذ با ارز دولتی وارد شده و این اتفاق نابهنگام بازار کاغذ را ملتهب‌تر می‌کند.
محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دستور جدید ارزی رئیس‌جمهوری و قرار نگرفتن کاغذ تحریر در هیچ‌یک از اولویت‌های تخصیص ارز مرجع (1226 تومان) گفت: حتما باید اینگونه باشد که در چنین اولویت‌بندی‌ای هر کالایی در جایگاه درست خود قرار گیرد و این در حالی است که در هیچ‌یک از اولویت‌های 10 گانه دستور جدید ارزی، کاغذ تحریر دیده نشده است.

وی ادامه داد: صنعت چاپ و نشر به کاغذ تحریر وابسته است و چاپ کتاب‌های درسی، کتاب‌های عمومی، نشریات و روزنامه‌ها و دیگر کتاب‌ها و در یک نگاه کلی صنعت مکتوب و فرهنگ کشور به کاغذ وابسته است و اتفاقا اهمیت این موضوع هم بر کسی پوشیده نیست و همه مسئولان بر سر آن اتفاق‌نظر دارند.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان با اشاره به اینکه تا 2 هفته پیش و در مقطعی امکان واردات کاغذ با نرخ مرجع فراهم شده بود، بیان کرد: تا چند هفته پیش بخش دولتی و همچنین شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان کاغذ با ارز مرجع وارد کرد که بخشی از آن توزیع شده و بخشی هنوز وارد کشور نشده است ولی بعد قرار شد برای ادامه روند مذاکراتی انجام گیرد که هنوز به نتیجه نرسیده است.

آموزگار افزود: با دستور رئیس‌جمهوری برای غربالگری اولویت‌های ارزی و اولویت‌بندی کالاها و خارج شدن کاغذ تحریر از همه این اولویت‌های 10 گانه، این سوال پیش می‌آید که چه اتفاقی برای واردات کاغذ و قیمت آن خواهد افتاد؟

وی درباره یکی از بزرگترین مشکلاتی که این روزها ناشران با آن دست به گریبان هستند، توضیح داد: بزرگترین مشکل این است که قیمت کاغذ متغیر است و یک روز کاغذ 80 هزار تومانی می‌خریم و روز بعد می‌شود 90 هزار تومان. در چنین شرایطی ناشران دچار تردید می‌شوند که کاغذ برای چاپ کتاب‌هایشان بخرند یا دست نگه دارند و همین متغیر بودن قیمت‌ها و نبود ثبات در بازار کاغذ باعث رکود بازار نشر شده است.

این کارشناس نشر اضافه کرد: اگر بازار کاغذ تثبیت شود و وحدت رویه در اعطای ارز مرجع وجود داشته باشد کم کم التهاب بازار هم از بین می‌رود. شاید ارزش ریالی مبادلات کاغذ به اندازه کالاهای صنعتی نباشد ولی این بدین معنا نیست که کاغذ اهمیت کمتری دارد بلکه بخش مهمی از آرامش جامعه در گرو وضعیت فرهنگی است.

آموزگار در پایان گفت: به هر حال در مقطعی عده‌ای توانسته‌اند با ارز دولتی کاغذ وارد کنند و اگر به یکباره کاغذ از اولویت تخصیص ارز مرجع خارج شود، وحدت رویه در سیاست‌گذاری حوزه کاغذ از بین می‌رود؛ چراکه افرادی که از این پس با ارز آزاد کاغذ وارد کنند امکان رقابت با آنهایی که با ارز مرجع کاغذ وارد کرده‌اند، ندارند و همچنین این امکان وجود دارد که واردکننده با ارز مرجع کاغذش را به قیمت بالاتری بفروشد که این هم نوعی ایجاد رانت است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۱ شنبه ۸ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۱ هشتم مهرکلیدها : آموزگار كاغذ اتحاديه ناشرين


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: