سرمایه‌گذاری فرهنگی می‌تواند جلوی تحریم‌های اقتصادی را بگیرد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از نسخه خطی نهج‌البلاغه در برج میلاد تهران عنوان کرد: با سرمایه‌گذاری فرهنگی می‌توان از تحریم‌های اقتصادی جلوگیری کرد و برای این موضوع باید بستر سازی مناسب صورت پذیرد.

 
به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی از نفیس‌ترین نسخه خطی نهج البلاغه به کتابت محمد حسین بن علی عسگر ارسنجانی صبح روز پنجشنبه 6 مهر با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن‌های همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجتبی سبزه، مسئول چاپ این نسخه در سخنانی با اشاره به کشف این نسخه از سوی وی در کلکسیون یکی از مجموعه داران نسخ خطی در شیراز گفت: من با دیدن این نسخه حس کردم که به یک کشف ویژه دست پیدا کردم چرا که براساس تحقیقات من این نسخه تنها نسخه خطی نهج البلاغه در تاریخ به شمارمی‌رود.

وی ادامه داد: این نسخه خطی در تذهیب خود ازطلای اشرفی بهره برده است وهمین موضوع اسکن آن را برای چاپ با مشکلات زیادی مواجه می‌کرد و سرانجام پس از مدت‌ها مطالعه بر روی این نسخه توانستیم به نسخه چاپی فعلی دست پیدا کنیم.

سبزه تاکید کرد: نمونه چاپی حاضر به نسخه اصلی بسیار نزدیک است و این موضوع میسر نمی‌شد مگر با راهنمایی‌هایی که استاد غلامحسین امیرخانی در این زمینه به ما ارایه داد.

برترین آثار هنری بر پایه فطرت بشری پدید می‌آید

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام دین پرور رئیس بنیاد نهج البلاغه نیز درسخنانی دین واعتقاد به خداوند را جزئی از فطرت انسانی نامید و گفت: بزرگترین و پرجاذبه‌ترین آثارهنری و معماری ایران بر پایه همین فطرت انسانی شکل گرفته است و جدای از آن در همه جای دنیا می‌توان دید که مهمترین و بزرگترین آثارهنری و معماری در ساخت مساجد و کلیساها به کار گرفته می‌شود و برترین نسخ خطی نیز درباره قرآن و نهج‌البلاغه نوشته شده است.

دین پرور ادامه داد: نهج البلاغه وجود رقیقی از خود حضرت علی (ع)است که پس از هزار و اندی سال بدون آنکه بر روی تبلیغی شود و در دنیای که دست‌های مرموزی در کار است تا تمامی نشانه‌های موجود از چنین آثاری را از بین ببر،د کماکان در اوج ایستاده است تا جایی که در گزارش‌های سالانه سازمان ملل و یونسکو نیز از این کتاب وعهدنامه حضرت امیر(ع) خطاب به مالک اشترنام برده شده است.

وی ادامه داد: ما مالک محتوای عظیمی هستیم که دنیا امروز تشنه آن است. محتوایی که به اعتقاد من دو ویژگی مهم دارد. نخست آنکه علم بی‌نهایتی که از پیامبر(ص) برای بشریت باقی مانده است، گفته شده که بعد از او بیش از هرکسی نزد حضرت علی(ع) بوده و بخشی از این علم در نهج البلاغه منعکس شده است. از سوی دیگر این کتاب را باید فراتر از زمان و مکان بدانیم. هر جا که پای آن باز شده و بخشی از آن در اختیار افراد قرار گرفته به گوشه‌ای تازه از عظمت مفاهیم و نکته‌های آن پی برده‌اند.

نهادهای مدنی را در بخش فرهنگ و هنر حمایت کنید

غلامحسین امیرخانی خطاط برجسته کشور نیز دیگر سخنران مراسم بود.

وی در سخنان خود با اشاره به اینکه در جستجوی معنا نه جستجو بلکه بی‌معنا شدن است که انسان را ناامید می‌کند، عنوان کرد: معنا در حدود ظرفیت انسان تعریف شده و در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما به واسطه ذهن دقیق‌مان این ظرفیت بهتر و بیشتر در دسترسی هست.

وی در ادامه گفت: سوال اصلی که با مشاهده چنین نسخی به ذهن ما می‌رسد این است که این آثار چگونه و چرا تولید شده‌اند و پاسخ به همین سوال است که می‌تواند رشد مورد نظر ما را در فرهنگ و هنر معاصر پدید آورد.

امیرخانی در ادامه با اشاره به اینکه از نظر سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مرجع تعریف شده برای سرمایه گذاری در امر فرهنگ شناخته شده است، گفت: باید سوال کرد که بودجه این وزارتخانه با چه ساز و کاری و تا چه اندازه صرف انسان سازی می‌شود و چقدر تشکیلات و پشتیبانی برای آن وجود دارد و شایستگی‌های فرهنگی‌مان را در عرصه بین‌المللی تا چه اندازه نمایش می‌دهد. از نظر من امروز تنها مرکزی که ماموریت برای این کار را دارد همین وزارتخانه است اما باید دید که چقدر امکان آن توسط این وزارتخانه به وجود آمده.

وی همچنین گفت: امروز ممکن نیست بتوان به فضای مدرن هنری موجود در سطح عمومی دنیا نزدیک شد جز با حمایت از نهادهای مدنی که واسط میان دولت و مردم هستند. این نهادها پشتوانه‌ای هستند که می‌توانند مردم را به جایی برسانند که بتوانند دیدی وسیع نسبت به هنر داشته و با سلیقه بالاتری به آن توجه کنند و اگر چنین اتفاقی بیافتد خواهیم دید که مردم توجهی به ابتذال نشان نمی‌دهند.

نهج‌البلاغه، معجزه علوی

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آخرین سخنران این مراسم بود که در سخنان خود با اشاره به اینکه احیای آثار ارزشمند دینی کار بسیار مفیدی است، گفت: برای درک عظمت حضرت علی(ع) باید بیش از هرچیز به مضمون کلام او توجه کرد کما اینکه در طول تاریخ بسیاری درباره او سخن گفتند و دربرابر آن سرتعظیم فرود آوردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نهج البلاغه را معجزه علوی نامیدند. یکی از اساتید ادبیات انگلیسی می‌گفت باید به برخی که مدعی بودند می‌توانند کتابی مانند قرآن پدید آورند گفت که بیایید پیش ازهر کار کتابی همانند نهج‌البلاغه خلق کنید که اگر توانستید آن گاه می‌توان در مورد ادعای شما هم فکری کرد.

حسینی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به تداوم رویکرد مناسب فعالیت‌های فرهنگی کشور به قرآن‌کریم گفت: تلاش داریم تا به تدریج نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و سایر آثار از این دست نیز در این جریان فرهنگی وارد شود. معتقدیم هر چقدر که بر روی این موضع سرمایه گذاری شود باز نیز امکان سرمایه گذاری مجدد وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد: سرمایه گذاری‌های فرهنگی در کشور ما تا اندازه‌ای می‌تواند مفید باشد که حتی جلوی تحریم‌های اقتصادی را نیز بگیرد وظیفه امروز ما نیز چیزی جز تلاش در این زمینه و بستر سازی برای ایجاد ظرفیت‌های تازه برای آن نیست.

در پایان این مراسم این نسخه خطی با حضور جمعی از هنرمندان و شش نفر از خادمان حرم امام رضا(ع) رونمایی شد.

یادآوری می‌شود نفیسترین نسخه خطی نهج‌‌البلاغه با خط نسخ محمدحسین بن علی‌عسگر ارسنجانی و خط نستعلیق علی نقی شیرازی و تهذیب محمود مذهب باشی در دوره قاجار کتابت شده و توسط انتشارات فرهشیز منتشر شده است.



منتشر شده توسط خبرگزاري مهر در تاریخ ۱۳۹۱ شنبه ۸ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۱ هشتم مهرکلیدها : سرمايه گزاري فرهنگي وزير ارشاد حسيني


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: