کارخانه کارتن پارس قزوین در آستانه تعطیلی


کارخانه کارتن سازی پارس در شهر صنعتی البرز قزوین به دلیل نداشتن سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه در آستانه تعطیلی قرار دارد.

در حالی قعالان حوزه صنعت و نشر درگیر ودار مشکلات کاغذ دست و پا می زنند و هز روز بر قیمت این ماده اولیه افزوده می شود که مسئولان از صفرشدن تعرفه واردات کاغذ و تلاش برای کاهش قیمت این محصول می دهند.
این د رحالی است که بسیاری از کارخانه ها و صنایع تولیدی کاغذ در کشور به دلیل نبود سرمایه در گردش برای وارادات مواد اولیه به مرز ورشکستگی نزدیک شده اند.سهم کارخانه های تولید کاغذ و مقوا در این زمینه بیشتر است به گونه ای که هر روز در رسانه ها از تعطیلی، ورشکستگی و بیکاری کارگران این کارخانه ها خبر می دهند.
خبرگزار مهر در گزارشی از کارخانه کارتن پارس در قزوین خبر میدهد که به همین دلیل در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.
در گزارش این خبرگزاری آمده است :کارخانه کارتن سازی پارس در شهر صنعتی البرز قزوین به دلیل نداشتن سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه در آستانه تعطیلی قرار دارد.
د رادامه این گزارش آمده است: در شرایطی که برای راه اندازی یک واحد تولیدی پس از طی مراحل طولانی و دشوار بوروکراسی میلیاردها تومان هزینه می شود به نظر می رسد تعطیلی هر واحد می تواند زیان های جبران ناپذیری به اقتصاد و اشغال کشور وارد کند.
به منظور کاهش التهاب ناشی از تحریم دشمنان، مسئولان ارشد کشور با تدبیر و سیاست گذاری مناسب و تعریف بسته های حمایتی در سال حمایت از تولید ملی زمینه کمک به واحدهای تولیدی را فراهم کرده اند که تحقق برنامه ها نیازمند همکاری و تعامل همه دستگاههای اجرایی است.



در این میان به نظر می رسد توجیه نبودن برخی مدیران بانکها و حرکت در مسیر ضوابط خاص بدون در نظر گرفتن شرایط ویژه کارخانه ها برخی تصمیم گیریهای مدیران را دچار توقف کرده که تداوم آن نگران کننده است.

براساس گزارش مهر کارخانه کارتن پارس واقع در شهر صنعتی البرز از جمله واحدهایی است که بیش از50 سال سابقه فعالیت صنعتی دارد اما در چند سال اخیر با مشکلاتی روبرو شده که آینده این واحد را با نگرانی مواجه کرده است.
این واحد که از جمله کارخانه های موفق شهر صنعتی البرز محسوب می شود با 200 کارگر ظرفیت تولید 36 هزار تن انواع کارتن های چند لایه را دارا بود اما در یک سال گذشته با مشکلات شدید مالی مواجه شده به طوری که امروز برای تامین مواد اولیه و تولید محصول با بحران مواجه شده است.

کارتن پارس یک ماه دیگر تعطیل می شود
مدیرعامل و قائم مقام شرکت کارتن پارس که این روزها شاید بدترین روزهای کاری خود را سپری می کنند در شرایطی که علیرغم همکاری استاندار قزوین و مسئولان استانی نتواسنته اند بر مشکلات مالی و سرمایه درگردش خود فائق آیند به رسانه های گروهی استان روی آوردند تا از ظرفیت خبرنگاران برای جلوگیری از تعطیلی واحد خود که بیش از 100 کارگر در آن مشغول کار هستند استفاده کنند.
مسئولان کارخانه در نشستی خبری که در محل کارخانه نیمه تعطیل کارتن پارس برگزار شد مشکلات خود را تشریح کردند.
پرویز علیپور قائم مقام کارتن پارس در این نشست خبری گفت: کارتن پارس بیش از50 سال سابقه‌ فعالیت در عرصه‌ تولید دارد و در صورت عدم پرداخت تسهیلات مورد نیاز شرکت در آستانه بحران و تعطلی قرار دارد.
قائم مقام شرکت کارتن پارس تصریح کرد:‌ این واحد در گذشته 200 کارگر داشت که در سال 88 به بخش خصوصی واگذار شد و پس از ورود سرمایه‌گذار و تیم جدید کارهای خوبی در راستای رفع مشکلات واحد انجام شد اما به دلیل عدم حمایت مالی بانک‌ها در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
علیپور گفت: مدیران شرکت کارتن پارس در راستای مقابله با مشکلات اقتصادی و افزایش میزان تولیدات شرکت طی دو سال گذشته مصوبات متعددی از ستاد تسهیل وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفتند که علیرغم حمایت مسئولان ارشد کشوری هیچ یک از مصوبات اجرایی نشده و مشکلات واحد روز به روز بیشتر می شود.
این فعال اقتصادی بیان کرد:‌ در حال حاضر به دلیل نداشتن نقدینگی برای خرید مواد اولیه فعالیت شرکت از سه شیفت به یک شیفت کاهش یافته و کارخانه با 20 درصد ظرفیت تولید فعالیت می‌کند که این تولید اقتصادی نیست و زیان ده است که برای کاهش هزینه ها مجبور شدیم تعداد کارگران را از200 نفر به 115 نفر تعدیل کنیم که در صورت تداوم مشکلات مجبور به تعطیلی واحد نیز هستیم.

علیپور یادآورشد: وقتی شرکت را خریداری کردیم این واحد حدود چهار میلیارد تومان بدهی و380 فقره چک برگشتی داشت که با اصلاح ساختار و نیروی انسانی و تامین تجهیزات به روز، بخشی از مشکلات را حل کرده و چک ها را پاس کردیم اما شرایط اقتصادی فشار مضاعفی بر مدیران و سرمایه گذاران و کارگران وارد کرده و روند فعالیت را دچار وقفه کرده است.
وی افزود: نامه های متعددی به رئیس جمهوری، معاون ایشان و وزیر صنعت نوشته ایم که همگی برای مساعدت لازم دستور داده اند اما بانکها با اعلام برخی مسائل و نگرانی از عدم بازپرداخت تسهیلات توسط شرکت از همکاری خودداری می کنند.

جلوگیری از تعطیلی واحد و بیکاری 115 نفر
در ادامه بیژن همایون‌فر، مدیرعامل شرکت کارتن پارس نیاز این واحد تولیدی را برای رفع مشکلات موجود را دریافت دو میلیارد تومان تسهیلات بانکی اعلام کرد و گفت: ظرفیت تولید اسمی شرکت کارتن پارس سالانه 36 هزار تن است که در حال حاضر به دلیل نداشتن سرمایه در گردش و نقدینگی لازم سالانه تنها پنج هزار تن کارتن در این واحد صنعتی تولید می‌شود.
وی گفت: در حال حاضر مبلغ700 میلیون تومان به بانک ملت و 9 میلیارد تومان به بانک ملی بدهی داریم که اگر بانک صنعت و معدن و ملی همکاری کنند قادریم هم بدهی خود را پرداخت و هم واحد را فعال کنیم.
همایونفر یادآورشد: متاسفانه مدیران بانک های عامل این شرکت را مشمول ماده 141 دانسته و با توجه به سرمایه اولیه زمان تاسیس آن را ورشکسته تلقی می کنند در حالی که تنها سرمایه شرکت با قیمت روز بالغ بر20 میلیارد تومان برآورد می شود.
وی گفت: طبق مصوبه مجلس مدیران واحدهای تولیدی می توانند یک بار ارزش واحد خود را ارزیابی و به روز کرده و بدون پرداخت مالیات ارزش واحد خود را به طور واقعی مشخص کنند که متاسفانه این روند در این شرکت اجرا نشده و بانکها با نگرانی از وضعیت کارخانه از دادن تسهیلات به مدیران مجموعه خودداری می کنند.
مدیرعامل شرکت کارتن پارس تصریح کرد: در سال گذشته مقرر شده بود تا با پرداخت یک میلیارد تومان از بحران خارج شویم که به دلیل عدم پرداخت آن امروز ناچاریم دوبرابر سال قبل برای حل مشکلات هزینه کنیم.

در انتظار یاری مدیران بانک های کشور

این فعال اقتصادی که نگران آینده واحد در آستانه تعطیلی خود است همچنین دغدغه بیکاری کارگران خود را نیز دارد و می گوید: در حال حاضر 115 نفر با احتساب هر خانواده چهار نفر حدود 500 نفر از محل فعالیت این شرکت ارتزاق می کنند که تعطیلی این واحد علاوه بر هدر دادن سرمایه های بخش خصوی و دولتی مشکل بیکاری استان را تشدید کرده و مسئولان را نیز دچار مشکلات خاص خود خواهد کرد لذا امیدواریم مدیران بانک های عامل در این زمینه با تامل بیشتری همکاری کنند تا بعدها پشیمان نشویم.



وی از همکاری و حمایت استاندار قزوین و مسئولان امنیتی و سیاسی و صنعتی استان قزوین تشکر کرد و اظهارداشت: همه مسئولان استان تاکنون آنچه توانسته اند دریغ نکرده اند ولی بانکها تابع نیستند و حرف خودشان را میزنند و بویژه بانک صنعت و معدن و ملت هیچ همکاری در این زمینه نداشته اند.

هماینونفر گفت: 70 فقره مکاتبه با بانک صنعت و معدن، ملی و ملت در تهران صورت گرفته تا برای تقسیط و استمهال بدهی و پرداخت وام اقدام شود اما نه تنها هیچگونه همکاری صورت نگرفته و گاهی اوقات موانع دیگری در سر راه تولید این شرکت هم ایجاد کرده اند به طوری که در طول یک سال که پیگیر استفاده از مصوبالت ستاد تسهیل بودیم در همان زمان بانک ملی در حال بازداشت اسناد و تجهیزات شرکت بود و مشکلات مارا دو چندان کرده بود.

مدیرعامل کارتن پارس یادآورشد: ‌مجموع بدهی شرکت 9 میلیارد و300 میلیون تومان است اما بانک ملی دفتر شرکت در تهران را به مزایده گذاشته و دستگاههای تولید را بازداشت کرده و در حالی که مصوبه ستاد تسهیل را دریافت کردیم سند کارخانه را نیز بازدداشت کرده است.

این سرمایه گذار بخش خصوصی گفت: بانک های عامل صنعت و معدن و ملی در حالی شرکت کارتن پارس را ناتوان از پرداخت تسهیلات اعلام می کنند که فقط ارزش زمین شرکت بیش از 1 میلیارد تومان و تجهیزات آن بالغ برچهار میلیارد تومان است و اگر همکاری شود قادریم با تولید محصول ادامه حیات دهیم.



وی بیان کرد: در صورت پرداخت دو میلیارد تومان تسهیلات برای تامین نقدینگی و سرمایه درگردش و خرید مواد اولیه قادریم ظرفیت تولید خود را تا دو هزار تن افزایش دهیم و از بحران نیز خارج شویم.

همایونفر اظهارداشت: کیفیت کارتن های چند لایه تولید این واحد به گونه ای است که می توانیم این کالا را به خارج از کشور هم صادر کنیم که در حال حاضر از کشورهای عراق و افغانستان درخواست خرید محصول داریم که در وضعیت فعلی قادر به پاسخگویی نیستیم.

تا دیر نشده کاری کنیم
نشست خبری مدیرعامل و قائم مقام شرکت کارتن پارس در حالی به پایان رسید که خبرنگاران از این که یک واحد بزرگ تولیدی که در سالهایی نه چندان دور به عنوان یکی از واحدهای فعال و اقتصادی مهم استان زمینه اشتغال صدها نفر و رونق اقتصادی استان را فراهم کرده بود متاسف شده و نگران شدند که چرا امروز این واحد در تامین دو میلیارد تومان تسهیلات که در صنعت و تولید رقم بسیار ناچیزی تلقی می شود عاجز است و تا یک ماه دیگر تعطیل خواهد شد.
تعطیلی این واحد تولیدی نگران کننده و ناامید کننده است زیرا راه اندازی دوباره آن پیامدهای مالی و سیاسی و امنیتی زیانباری را برای استان در برخواهد داشت و شاید با ناامدی و زیان دهی سرمایه گذاران دیگر هرگز به چرخه تولید بازنگردد.
به نظر می رسد توان شرکت کارتن پارس، تجهیزات به روز آن، داشتن بازار مصرف کالای تولیدی و نیز عشق و علاق و تجربه ارزشمند مدیران و سرمایه گذاران و نیز عزم جدی کارگران در تولید با ظرفیت اسمی بالا، توان بازپرداخت تسهیلات و نیز بدهی این واحد تولیدی به گونه ای است که می توان با حمایت جدی از آن زمینه جلوگیری از تعطیلی این کارخانه را فراهم کرد.

منتشر شده توسط خبرگزاري مهر در تاریخ ۱۳۹۱ پنج شنبه ۶ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۱ ششم مهرکلیدها : كارتن ؛ قزوين ؛ كاغذ ؛ تعطيلي


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: