هدفمندی، هزینه های صنعت چاپ را ۸ برابر کرد
دولت یک ریال هم نداد


دولت با صنف چاپ موازی کاری و رقابت می کند و خیلی از کارگاه‌ها رو به تعطیلی می‌روند.احمد ابوالحسنی، نایب رییس صنف لیتوگراف تهران و عضو هیات مدیره هجدهمین نمایشگاه بین المللی چاپ بسته بندی و ماشین آلات وابسته در گفتگو با خبرآنلاین به تشریح وضعیت صنف چاپ پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و گشترش تحریم ها پرداخت.

دولت با صنف چاپ موازی کاری و رقابت می کند و خیلی از کارگاه‌ها رو به تعطیلی می‌روند.احمد ابوالحسنی، نایب رییس صنف لیتوگراف تهران و عضو هیات مدیره هجدهمین نمایشگاه بین المللی چاپ بسته بندی و ماشین آلات وابسته در گفتگو با خبرآنلاین به تشریح وضعیت صنف چاپ پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و گشترش تحریم ها پرداخت.وی ورود محصولات چاپی از خارج به خصوص كشور چین و همچنین تاسیس پی در پی چاپخانه های دولتی و عدم حمایت دولت از صنعت چاپ پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را عمده ترین مسایل پیش روی این صنعت می داند.این مصاحبه را در ادامه مرور كنید:

 

*‌ آقای احمد ابولحسنی  اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها چه تاثیراتی بر صنعت چاپ داشته است؟

 چه درمراحل  پیش از چاپ و چه در مراحل بعد از چاپ هزینه‌ها حداقل‌ هفت، تا هشت برابر شده است. دولت از روزی كه گفت قانون هدفمندی یارانه‌ها را پیاده می كند قرار بر این بود كه بسته‌های حمایتی به تولید‌كنندگان بدهد ، می‌توانم به جرأت بگویم كه به صنف چاپ یك ریال هم نداده كه هیچ، فقط معضل و مشكل درست كرده و هزینه را برده‌ و بازار كارمان  را ضعیف کرده ،خیلی از كارگاه‌ها رو به  تعطیلی می‌روند، یا اینكه مشكل دارند و نیروهای خود را تعدیل می کنند. نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها  ضررهای زیادی به ما  زده و هیچ كس هم جوابگو نیست، همه چیز فقط در حد شعار است، هیچ برنامه‌ای هم ندارند، فقط یك برنامه‌ای گذاشته‌اند كه مردم طبقه مستضعف یك پولی بگیرند كه آن را هم اگر بخواهید بررسی کنیم می بینیم آنها هم دارند ضرر می‌كنند. یعنی جنس را گران‌تر می‌خرند، یعنی در واقع یک سیاست اشتباه است كه  در پیش گرفتند.

 

* عمده‌ترین مشكلات و مطالبات صنعت چاپ چیست؟

 صنعت چاپ صنعتی است كه از نظر درآمد برای دولت خیلی می‌تواند مفید باشد، چون اساس جمهوری اسلامی بر مسائل فرهنگی است و چاپ در مسائل فرهنگی خیلی می‌تواند مفید باشد و حرف‌ها برای گفتن دارد، ولی در عین حال صنعتی است كه سرمایه‌ زیادی می‌خواهد. در كل دنیا این صنعت اگر از طریق دولت، حمایت نشود، نمی‌تواند رشد داشته کند، اینجا هم حمایت نمی‌كنند، دولت اصلا از این صنف و صنعت حمایت نمی‌كند، چاپ می‌تواند هم از نظر اشتغالزایی، هم از نظر تبلیغات فرهنگی برای نظام مفید باشد. شما سر هر سفره‌ای كه بروید، به هر خانه‌ای كه بروید، سر هر کاری كه باشید، چه بخواهید چه نخواهید با صنعت چاپ در تماس هستید. پس گزینه خوبی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی است ،الان یکی از مشکلات کشور اشتغال‌ است، خوب این پول‌هایی كه این همه این طرف و آن طرف خرج كردند، وام‌های بی‌فایده، وام‌های كم سودبازده، كه این همه دادند اگر همین‌ها را می‌آوردند و به این صنعت تزریق می‌كردند آن دو میلیون شغل را ایجاد می کردند .

 

وعده معافیت مالیاتی که به صنف چاپ داده بودند آیا عملی شد؟

خیر،پارسال رئیس کمیسون اقتصادی مجلس که به بازدید ازنمایشگاه صنعت چاپ آمده بودند ، همان موقع قصد با ریاست‌جمهوری و هیات همراه وی قصد سفر به ترکیه را داشتند آنجا خیلی‌ هم با عجله گفتند ببینید ما الان در تعطیلات تابستانی هستیم، الان دارم می‌روم تركیه، برگشتم اولین جلسه كمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با صنف شماست، جالب اینجاست كه تا این ساعت هیچ خبری از این جلسه نشده است.

 

* خوب، خودتان هم پیگیری نكردید؟

ما از طرف اتحادیه چاپخانه‌داران پیگیر شدیم، ولی جوابی که نمی‌دهند، چرا؟ چون اصلا در بودجه و در برنامه برای صنعت چاپ ردیف و بودجه ای در نظر گرفته نشده است، كمیسیون اقتصادی اگر بخواهد كاری انجام بدهد باید در لایحه بودجه این کار را بکند،من در تعجبم که صنعت به این مهمی را در بودجه نادیده گرفته اند ما باید دیدمان عوض شود.

 

همکاری بانک ها برای پرداخت وام خوب است؟

پدر آدم‌ را در می‌آورد تا مبلغ کمی را وام بدهند. باید هفت‌خان رستم را رد كنی، 10 سند ملك بیاورید و 10 نفر بیایند و سفته امضا كنند و ...، این پروسه‌ای خیلی طولانی است  تازه بعد از آن باید پروسه خرید ماشین را شروع کنیم ،مشخص است که نمی توانیم از عهده پرداخت اقساط  ماشینی که با وام 25 درصد  سود خریدیم ، برآییم. طرف اگر سرمایه‌ای هم جمع كرده همه آن سرمایه به باد می‌رود، خب اینها باید بیایند وام‌های 3 درصد تا4 درصد آن هم با مدت طولانی به ما بدهند تا بتوانیم کاری را پیش ببریم ،این‌طوری این صنعت می‌تواند رشد پیدا كند.

 

* پس الان تعامل‌تان با بانك‌ها خوب نیست

اصلا خوب نیست، چون بانك فقط به شخصی وام می‌دهد كه خودش اعتبار داشته باشد، یك ماشین مگر چقدر می‌تواند سود بدهد،که ما 25 درصد به بانک سود بدهیم.یعنی ما باید با ماشینی که می خریم  7 ـ 8 سال باید برای بانك كار كنیم، بعد از 7 ـ 8  هم عمر ماشین تمام شده و باید یك ماشین دیگر بخرید، یعنی شما می‌شوید كارمند بانك، این كه نشد حمایت.

 

* برای مقابله با تحریم ها و کم کردن آثار هدفمندی یارانه ها چه اقداماتی را انجام داده اید ؟

 هیچ كاری نمی‌توانیم انجام بدهیم، ما فقط صنف‌مان را دعوت به صبر كرده‌ایم در این یك سال و خورده‌ای ما سنگ زیرین دولت شده‌ایم ، ولی دولت هیچ قدمی برای این صنف بر نداشته است، ما الان هم به صنفانمان بدهكاریم واحساس شرمندگی می‌كنیم كه نتوانسته‌ایم هیچ كاری انجام بدهیم.

 

* آقای ابولحسنی طبق آمار در حال حاظر واردات 3 برار صادرات است این چه تاثیری بر کار شما داشته ؟ آیا به دولت اعتراضی كردید؟

 ما هم به ارشاد مراجعه و اعتراض كرده‌ایم و هم در مطبوعات انتقاد خود را به گوش دولت‌مردان‌مان رسانده ایم، ولی هیچ عكس‌العمل نشان نداده‌اند .واردات کالاهای چینی ضربه زیادی به بازار و به کار ما زده است کار به جایی رسیده که حتی سررسید و یا  قرآن‌مان را هم از چین وارد می‌کنند، دولت نه به فکر اقتصاد مملکت است نه به فکر مسائل مذهبی‌مان، الان حتی تسبیح را هم كه اینجا تولید می‌كردیم، از چین وارد می‌شود، ما خودمان پس چه داریم، مگر این جنس های وارداتی چینی را بدون حمایت مسئولان می شود وارد کرد؟ خیلی از مسئولان پشت این قضایا هستند و گرنه نمی‌توانند وارد كنند. دولت به جای اینكه از تولید‌كننده حمایت كند، از واردكننده حمایت می‌كند.

 

* این را هم به خاطر مسائل سیاسی می‌دانید؟

بله،دولت الان چند كار موازی انجام می‌دهد ، یكی چاپخانه‌های دولتی است كه در مقابل صنف چاپخانه‌ داران قرار داده و دیگری واردات کالاهای چاپی که برای ما تبدیل به یک معضل شده ، ما سنگ صبور دولت شده‌ایم و داریم صنف‌مان را به آرامش و خودداری دعوت می کنیم تا  از یك سری مشکلات جلوگیری کنیم، دوست داریم دولت هم غمخوار این صنف باشند و كمك كنند مشكلات حل شود.

 

اگر بخواهید مقایسه ای بین نمایشگاه بین المللی چاپ امسال و سال گذشته داشته باشید تا این لحظه استقبال از نمایشگاه چطور بوده است؟

 اگر امسال را بخواهیم با پارسال مقایسه كنیم از نظر فروش غرفه و متقاضی برای نمایشگاه امسال خیلی بیشتر از سال قبل بوده، به گونه‌ای كه پارسال تقریباً یكی از سالن‌هایمان خالی بود، امسال  یك سالن هم اضافه كردیم، باز هم متقاضی داریم اما  سال گذشته تعداد متقاضی کمتر بود که   دو علت داشته یکی کم بودن فاصله زمانی نمایشگاه هفدهم كه باعث شد بسیاری از شرکت ها  نتوانند درنمایشگاه حضور یابند،كه شركت‌های خارجی بیشتر با این مشكل مواجه بودند ، چون به دلیل تفاوت در آغاز و پایان سال ایرانی با سال میلادی ،آنها نمی توانستند در یك سال كاری در دو نمایشگاه شرکت کنند و از نظر اقتصادی توجیهی  برای‌ این کار وجود نداشت . ولی خب امسال  بین نمایشگاه هجدهم با دوره هفدهم متقاضی نمایشگاه بیشتر بود و افرادی  زیادی ثبت‌نام كرده‌‌اند.كه این امری مثبت بود.

 اما مشکل سال گذشته درمورد نبودن دستگاه های چاپ در نمایشگاه امسال نیز هنوز وجود دارد، امسال هم دستگاه چاپ در نمایشگاه نیست، این یك مشكل و معضلی است كه حل نشده، چون مدیران مسئول در دولت برای  این قضیه هیچ تلاشی نمی کنند ، نمایشگاه بین المللی  فقط به پولی که باید از غرفه داران بگیرد فکر می کند.

 به این فكر نمی کنند که نمایشگاه چه بازدهی می‌تواند برای مملكت وفعالان اقتصادی داشته باشد، بر خلاف كشورهای دیگر، من خودم نمایشگاه چین بودم و از آنجا با خیلی از مسائل‌شان از نزدیک برخورد داشتم، آنها برای همه کارهای‌شان برنامه دارند، دولت برای حمایت از تولید كنندگان و توسعه بازار جهانی‌اش برنامه دارد ، آن وقت در ایران یك كسی كه می‌خواهد  كارخانه بزند به هر دلیلی اگر بخواهد رقابت كند، می‌گویند كه بودجه ندارند.

  به محض اینكه كسی می‌خواهد پیشرفت كند، دارایی، بیمه، مسائل جانبی اینقدر برایش دردسر درست می‌كنند كه رشد نكند، برای نمایشگاه‌مان هم برنامه نداریم، برای همین هم اهمیتی به وارد  کردن دستگاه های چاپ برای نمایشگاه نمی دهیم.

ماشین چاپ كه یك ماشین قندخردكنی نیست، یك دستگاه تولید قوطی نیست، این حداقل 4 روز، 5 روز، برا ی نسبش زمان لازم است،  باید مسئله برق، رطوبت هوا در نمایشگاه رعایت شود تا شرکت ها حاظر به آوردن ماشینهای چاپ در نمایشگاه شوند. بعد از اتمام نمایشگاه حداقل 5، 6 روز طول می‌كشد كه این را باز كنند، نمایشگاه می‌گوید، نه من دو روز قبل از نمایشگاه به شما غرفه می‌دهم 2 روز بعد هم باید جمع كنید و بروید، برای من مهم نیست كه تو می‌خواهی ماشین چاپ بیاوری یا نیاوری، خب نیاور. اینها مشكلاتی است كه صنعت چاپ با آن رو به رو است .

 

* پس امكان ورود تكنولوژی روز دنیا را به نمایشگاه نداریم؟

 خیر

 

* تحریم های صورت گرفته علیه ایران در برگزاری نمایشگاه چه تاثیری داشته است؟

 ما سالهاست که تحریم بودیم و الان یك مقدار شدت پیدا كرده است ، در برگزاری نمایشگاه مشكلی كه برای ما پیش آمده این است كه یكسری از شركت‌ها نمی‌توانند بیایند، چون در مرزهای کشورشان  كشتی را برای بازدید نگه داشتند، و یک عده‌ای هم برای حمایت از سیاست‌های خودشان  و کشورشان ارتباط مالی  با ایران را قطع کرده اند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ يکشنبه ۲۷ آذر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۰ بيست و هفتم آذرکلیدها : احمد ابوالحسني


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: