مدیر انتشارات گاج در گفت و گو با اخبار چاپ:
نان چاپخانه داران را آجر نمی کنم


اخبار چاپ:وظیفه ناشر تولید محتوا و رساندن کار به مرحله لیتوگرافی است، نه چاپ کتاب.

ابوالفضل جوکار مدیر انتشارات بین المللی گاج با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: من به عنوان ناشری با حجم کار بالا، هرگز به داشتن چاپخانه فکر نمی کنم چون معتقدم چاپ و نشر دو مقوله کاملا متفاوت هستند و هر کدام تخصص خود را می طلبند.
این ناشر کتاب های کمک آموزشی افزود: چاپخانه داری شغلی است که برای راه انداختن کار ناشران به وجود آمده و اگر قرار باشد هر ناشری چاپخانه خود را داشته باشد، نان چاپخانه دارانی که به طور تخصصی در این حوزه کار می کنند آجر می شود. از طرف دیگر همه کارهای جانبی مرتبط با هر فعالیتی در همه کشورها برون سپاری می شود و قواعد این کار سال هاست که تعریف شده است و لزومی ندارد که ناشران مستقیما خود را درگیر مواردی مانند چاپ و توزیع کنند.
این ناشر درباره دلایلی که برخی ناشران را به تاسیس چاپخانه ترغیب می کند، نیز گفت: بدقولی چاپخانه دارها ورد زبان است و از طرف دیگر ناشران در برخی موارد با کیفیت پایین کارهای چاپی مواجه می شوند و شاید این مساله آنها را ترغیب کند که چاپخانه خودشان را داشته باشند. اما به اعتقاد من چاپخانه دارانی که به طور دائم با ناشران همکاری دارند، به کیفیت و خوش قولی بی توجه نیستند.
او نگاه متفاوت برخی ناشران را دلیلی برای تاسیس چاپخانه توسط آنها می داند و به اخبار چاپ می گوید: برخی ناشران به دلیل انتشار کارهای تخصصی و وسواسی که این گونه کارها از نظر چاپ و صحافی می طلبد، ممکن است کار چاپخانه ها و صحافی های موجود را قبول نداشته باشند و به همین دلیل تصمیم بگیرند کارهای خود را خودشان چاپ کنند.
او درباره توان مالی ناشران برای تاسیس چاپخانه نیز گفت: ممکن است داشتن چاپخانه برای ناشری که سالانه تعداد زیادی کتاب با شمارگان بالا چاپ می کند به صرفه باشد اما برای شمارگان های 2 هزار نسخه ای فعلی، چنین کاری به صرفه نیست.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ سه شنبه ۲۷ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ بيست و هفتم مردادکلیدها : ابوالفضل جوکار چاپخانه گاج


علي

بسيار تحسين برانگيز است





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: