نگاهی بر بازار تازه های نشر؛
کتاب «به دنبال کاغذ اخبار» و سیر تطور مطبوعات در ایران


کتاب «به دنبال کاغذ اخبار»، عبوری داستانی از روند چاپ و انتشار مطبوعات در ایران جهت شناخت بیشتر کودکان و نوجوانان با این حوزه است.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از هنرنیوز این کتاب تالیف «لیلی فرهادپور» است که به تازگی توسط انتشارات ققنوس، منتشر شده است. فرهادپور در این کتاب، با بیانی شیوا و داستانی، برای آگاهی بخشیدن به نوجوانان به شرح وقایع و ماجراهایی می پردازد که منجر به وجود آمدن اولین روزنامه ایران با نام «کاغذ اخبار» در دوره قاجار شد.

«به دنبال کاغذ اخبار» دارای 9 بخش است که مشتمل بر تصاویر و توضیحات مستندی درباره اولین روزنامه، ارتباط‌های جمعی، كاغذ اخبار، صنعت چاپ و چاپخانه، سلطنت فتحعلیشاه و محمدشاه قاجار، عهد ناصری، روزنامه‌نگاری در ایران، مقدمات انقلاب مشروطه، نشریه‌های ادواری كودكان و سازمان اسناد و كتابخانه ملی است.

در فصل اول، مولف درگذری داستانی، به اهمیت دانش اندوزی وکمالات قائم مقام فراهانی از زبان مردم اشاراتی نموده است، فصل دوم کتاب نیز به سیر تطور روزنامه «کاغذ اخبار» و نخستین دوره انتشار آن در ایران می پردازد.

در فصل سوم، ماجرای ورود وسایل چاپ به ایران، توسط میرزا صالح شیرازی که از نخستین کسانی است که برای تحصیل عازم لندن شده بود آمده است، فصل چهارم نیز به بیان اتفاقات و اوضاع سیاسی آن دوران اختصاص دارد.

در فصل پنجم، مخاطب با علاقه ناصرالدین شاه به روزنامه خوانی و ترجمه روزنامه تایمز در دربار و تصمیم ناصرالدین شاه درباب انتشار روزنامه آشنا می شود.

در هریک از فصول ششم و هفتم به کلیات انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه در هجدهم بهمن 1229و چند روزنامه دیگر و نیز چگونگی پیدایش سانسور توسط اعتمادالسلطنه اشاراتی دارد که در قسمت پایانی، نخستین نشریه کودکان به نام «سه فندق» معرفی می شود.

نویسنده در فصل هشتم به پیدایش و معرفی مجله «بازی کودکان» که توسط عباس یمینی شریف و بنی احمد می گوید و در نهایت به انتشار مجله «کیهان بچه ها» که در سال 1335 اشاره می کند.

در فصل آخر کتاب طی داستانی که در کتابخانه ملی می گذرد کودکان و نو جوانان با نام ها روزنامه های مهم تاریخ مطبوعات ایران آشنا شده و به برخی از پرسش هایی که ممکن است در ذهن خواننده نقش ببندد پاسخ داده می شود.

در طول کتاب مخاطب، با اتفاقات و شخصیت های موثر دوره قاجار آشنا می شود که به همین منظور، مولف در پایان هر بخش عکس هایی را به توضیحات این مجموعه ضمیمه نموده است.

گفتنی است «کاغذ اخبار» عنوان اولین نشریه ی ایران است که در دوره ی پادشاهی محمد شاه قاجار توسط میرزا صالح شیرازی در تهران منتشر می شد. نام «کاغذ اخبار» از روی ترجمه انگلیسی «Newspaper » برداشته شده بود و اولین شماره آن در روز دوشنبه 25محرم 1253، برابر با 11 اردیبهشت 1216 شمسی در تهران منتشر شد. مقدمات انتشار آن نیز در زمان عباس میرزا و قائم مقام فراهانی فراهم شده بود. اما انتشار آن بعد از مرگ عباس میرزا و به قتل رسیدن قائم مقام صورت گرفته است.

چاپ نخست کتاب «به دنبال کاغذ اخبار» نوشته «لیلی فرهاد پور»، با تصویرگری «سولماز شبانی» به همت انتشارات ققنوس در 104 صفحه وارد بازار تازه های نشر شده است.

 

 

 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ يکشنبه ۳۰ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۰ سي مردادکلیدها : به دنبال کاغذ اخبار لیلی فرهادپور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: