افشای پرونده چاپ كتب درسی عراق در ایران
خسارت چند صد میلیونی، كم‌فروشی و استفاده از نام جعلی برای خلیج‌فارس از ابهامات این پرونده است


داستان به 5 سال پیش بازمی‌گردد؛ یعنی 20 خرداد سال 1385 كه قراردادی به ارزش 2 میلیون و 188 هزار دلار برای چاپ 6 میلیون و 197 هزار و 500 جلد كتاب درسی وزارت آموزش و پرورش عراق بین اتحادیه چاپخانه‌داران عراق به نمایندگی مریوش فالح و طارق هاشم محمد و اتحادیه چاپخانه‌‌داران منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری چاپ و به نقل ار روزنامه جام جم امروز در حالی انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران برگزار می‌شود كه رقابت میان گروه‌های چاپخانه‌دار باعث رسانه‌ای شدن پرونده‌ای میلیاردی شده كه 5 سال از انعقاد آن می‌گذرد و حتی پای منافع ملی را هم به وسط كشیده است.

 داستان به 5 سال پیش بازمی‌گردد؛ یعنی 20 خرداد سال 1385 كه قراردادی به ارزش 2 میلیون و 188 هزار دلار برای چاپ 6 میلیون و 197 هزار و 500 جلد كتاب درسی وزارت آموزش و پرورش عراق بین اتحادیه چاپخانه‌داران عراق به نمایندگی مریوش فالح و طارق هاشم محمد و اتحادیه چاپخانه‌‌داران منعقد شد.

قراردادی كه امروز گروهی از چاپخانه‌داران معتقدند هم غیرقانونی بوده و هم برخی پولشان را از رئیس اتحادیه قبلی دریافت نكرده‌اند و هم به دلیل انتشار نام جعلی خلیج ع.ر.ب.ی به جای خلیج فارس در كتاب جغرافی دانش‌آموزان عراقی خیانت به منافع ملی بوده است.

جزئیات این قرارداد را ابتدا از محمد كلاری رئیس سابق اتحادیه پرسیدیم كه با وجود همه این اختلافات، برای نامزدی دوباره ریاست این اتحادیه به میدان آمده است.

او در این رابطه به «جام‌جم» می‌گوید: من قبول دارم كه اشتباهاتی در قرارداد با اتحادیه كشور عراق وجود داشته است، اما ما به هیچ عنوان بر خلاف مصلحت و منافع ملی عمل نكردیم و اصلا مگر می‌شود این حجم از كتاب را با نام جعلی خلیج ع.ر.ب.ی از كشور خارج كرد، بی‌آن‌كه وزارت ارشاد، ناظران یا حتی كارگران چاپخانه‌ها متوجه نشوند.

كلاری ادامه می‌دهد: 600 هزار جلد كتاب كه هر كدام 450 صفحه هستند و بیش از 135 تن كاغذ برای چاپ می‌خواهد شوخی نیست و نمی‌شود در یك زیر زمین چاپ كرد و به كشوری دیگر تحویل داد.

رئیس سابق اتحادیه چاپخانه‌داران تاكید می‌كند: ما به‌همین دلیل یعنی عدم چاپ كتاب‌های جغرافی و همچنین تاخیر 2 چاپخانه دچار خسارت شدیم و یك رقم حدودا 220 میلیون تومانی و یك رقم 550 میلیون تومانی به عنوان خسارت پرداخت كردیم.

با این حال كلاری مدعی است كه پول همه چاپخانه‌داران طرف این قرارداد را تسویه كرده است و می‌گوید: متاسفانه طرف عراقی در این قرارداد عملكرد مناسبی نداشت و یكی از آنها در بمب‌گذاری‌ها كشته شد و دیگری هم متواری شده است.

اما این داستان روی دیگری هم دارد و آن هم اظهارات مصطفی تهرانی، نایب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران است كه مدعی است اسنادی دارد كه بر اساس آن نشان می‌دهد محموله‌ای از كتاب‌های جغرافی از مرز خسروی خارج شده و به طرف عراقی تحویل داده شده است.

البته تهرانی در گفت‌وگو با «جام‌جم» بر غیرقانونی‌بودن اصل این قرارداد هم تاكید دارد و برای آن 2 دلیل ذكر می‌كند؛ دلیل اول این كه اتحادیه به عنوان نهادی صنفی از‌نظر قانونی مجاز به ورود به مسائل مالی و قراردادهای این‌گونه نیست. دومین دلیل بی‌اطلاعی هیات مدیره اتحادیه از انعقاد این قرارداد بوده كه به هیچ عنوان كار كارشناسی هم بر آن انجام نشده و نتیجه آن هم سرشكستگی ما بوده است.

تهرانی می‌افزاید: متاسفانه دوستان در چاپ این كتاب‌ها كم‌فروشی كرده‌اند و با این كه در قرارداد، كاغذ 80 گرمی ذكر شده بوده، آنها كاغذ 60 گرمی تحویل داده‌اند و با نام ایران و با چاپ نام مجعول خلیج ع. ر. ب.ی مصالح ما را در نظر نگرفتند.

او ضمن این كه تاكید می‌كند برخی چاپخانه‌داران هنوز نتوانسته‌اند خسارت‌های وارد شده را جبران كنند، می‌گوید: اگر هوشیاری و عرق ملی چند كارگر چاپخانه نبود شاید تمامی كتاب‌ها با همان شكل مورد نظر عراقی‌ها چاپ و تحویل آنها می‌شد.

این در حالی است كه سرپرست فعلی دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به این كه این قرارداد در زمان مدیریت او منعقد نشده است از جزئیات آن ابراز بی‌اطلاعی می‌كند.

یوسف افراش با بیان این كه چیزهایی در این رابطه شنیده است، می‌گوید: شكایت‌هایی در رابطه با این قرارداد صورت گرفته و روند قانونی‌اش را طی می‌كند و فعلا وزارت ارشاد به آن ورود پیدا نكرده است.

تلاش خبرنگار «جام‌جم» برای گفت‌وگو با جلال ذكایی، مدیركل سابق امور چاپ وزارت ارشاد كه در زمان او این قرارداد بسته شده است، به دلیل خاموش بودن تلفن همراهش بی‌ثمر بود.

اما آنچه كه در این گزارش شاید اهمیت بیشتری داشته باشد، چرایی مسكوت ماندن این پرونده و در جریان افتادنش در روزهای انتخابات اتحادیه باشد؛ سوالی كه هر 2 طرف چندان مایل به شفاف شدن آن نیستند.

  

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ يکشنبه ۱ خرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۰ اول خردادکلیدها : روزنامه جام جم پرونده چاپ كتب درسي عراق


mohamad barati

khalig hamishe fars khahad mand





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: