مهم عملی شدن برنامه ها است
سه دوره آموزش چاپ و اتوماسیون در اتحادیه با موفقیت انجام شد


بهمن پورمند؛ مدیر چاپ نیما متولد: 1323 تحصیلات: دیپلم چاپ از آلمان دارای 45 سال سابقه در صنعت چاپ

 

من در یکی از مصاحبه های شما خواندم که گفته بودید یک سری برنامه های اتحادیه محقق نشده و اگربودجه ای در اختیار اتحادیه قرار بگیرد محقق می شود.می خواستم در این مورد بیشتر توضیح دهید آن برنامه ها چیست و آن بودجه را چه کسی باید تامین کند؟

ابتدا تشکر میکنم از شما که با زحماتتان در این راستا بسیار پیگیر هستید. کارهای اجرایی ما در اتحادیه شامل دو بخش درو ن سازمانی و برو ن سازمانی بوده که در بخش درون سازمانی اقداماتی در زمینه آموزش کارمندان انجام شد تا آنها به روز و همگام با تکنولوژی فعالیت کنند و اتحادیه از سنتی بودن خارج شود. در بخش بایگانی تحولاتی انجام شد و جهت تسریع امور، سیستم بایگانی پرونده های اتحادیه کامپیوتری شد. من در اینجا لازم می دانم به نکته ای اشاره کنم؛برخی از دوستان که کاندیدا شده اند در صحبت هایشان مدام اتحادیه را به سنتی بودن متهم میکنند و تاکید هم میکنند که اتحادیه سایت ندارد، ایمیل ندارد یا با فکس نامه میفرستد که من ذکر این موارد از سوی دوستان را فقط ناشی از بی اطلاعی آنها از فعالیتهای اتحادیه می دانم و چه خوب است اگر کسی برای حضور در جایی خودش را کاندیدا می کند لااقل اطلاعات محدودی از آنجا داشته باشد! به هر حال این موارد اکنون هم در اتحادیه هست و اجرا می شود ولی متاسفانه اکثر چاپخانه های ما هنوز نمیتوانند با ما ارتباط الکترونیکی و راه دور داشته باشند که اگر اینگونه شود اتحادیه قادر به انجام امور آنها خواهد بود و این ظرفیت بصورت بالقوه هم اکنون در اتحادیه وجود دارد. اما بخش دیگر فعالیت ما برون سازمانی است که تلاش ما بیشتر بر روی آموزش بود. ما سه دوره آموزش پیش از چاپ، چاپ، پس از چاپ و اتوماسیون در اتحادیه داشتیم که به خوبی و با موفقیت انجام شد؛ منتها ما اعتقاد داریم تا تئوری به عمل تبدیل نشود نتیجه صددرصد نخواهد داشت. برای عملی شدن، با وزارت ارشاد صحبت کرده ایم و قرار است چند ماشین چاپ در اختیار اتحادیه قرار بگیرد و ما کار را شروع کنیم. باید در نظر داشته باشید که هرکاری بخواهد بدرستی انجام شود زیربنا و اصلش اقتصاد و پول است؛ تا پول نباشد کار بدرستی انجام نمیشود. ما مشاور و مدیر می خواهیم. برای طرح و برنامه باید خرج کنیم؛ باید به مشاورین پول بدهیم. اینها همه هزینه بر است؛ وزارت ارشاد قول داده که از نظر مالی به ما کمک کند. متاسفانه هنوز انجام نشده است ولی من امیدوارم این کار انجام شود.

فکر می کنید در این چهار سالی که گذشت چه کارهایی باید انجام میشد و نشد؟

در این مدت کارهایی انجام شده است ولی چیزی مطلق نیست. ما کارهایی انجام دادیم ولی كمبوهایی بوده که نتوانستیم برخی از کارها را به انجام برسانیم. همانطور که گفتم بعد مالی باعث وقفه در کارها بود. اتحادیه درآمد مشخصی دارد که آن هم برای پرسنل و هزینه های جاری خرج می شود. یکی از مشکلات که دغدغه صنف هم هست، اطلاعات و آمار است که وجود ندارد. یکی از مهمترین کارهای ما باید این باشد که اطلاعات و آمار شفافی داشته باشیم؛ تا وقتی اطلاعاتی نداریم نمی توانیم برای آن برنامه تنظیم کنیم یا امتیازی کسب کنیم. برای آمار و اطلاعات باید چندین نفر ماهها كار کنند و هزینه ها باید از جایی تامین شود. زمانی صنفی می تواند نتیجه بگیرد که بداند در كجا قرار دارد.

تهیه آمار وظیفه اتحادیه است؟ آیا اتحادیه باید چنین کاری را انجام می داده و انجام نداده است؟

بیشتر سهم اتحادیه است؛ ولی وقتی اتحادیه توان مالی ندارد مجبور است توقف کند. اگر وضع مالی اتحادیه خوب شود می توان این کارها را با کمک مشاوران، متخصصان و افراد توانا با موفقیت انجام داد.

برنامه های شما برای چهار سال آینده چیست؟

من مصاحبه تمام کاندیداها را خوانده ام و متاسفانه باید بگویم بیشتر حرفها احساسی و در حد شعار بود. این حرفها فقط جنبه شعار تبلیغاتی دارد. ما چهار سال است پیگیر برخی از امور هستیم ولی به جایی نرسیده ایم؛ چون ما تنها نیستیم و از خیلی جاها باید جواب بگیریم. حدود یکسال است که وزارت ارشاد پیگیر تفاهم نامه ده ماده ای است و هنوز جواب نگرفته است. خود وزیر ارشاد برای وزیراقتصاد یا صنایع نامه می نویسد اما جواب نمی گیرد. من هم میتوانم بگویم فلان کار را می کنم و آسمان را به زمین می آورم اما این را نمی گویم. من اعتقاد دارم هر چه در توان هیئت مدیره بوده با تلاش و پیگیری انجام شده است ولی من نمیتوانم قول بدهم که فلان کار را میکنم؛ زمانی می توانم قول بدهم که ببینم روزنه ای هست و به عمل می انجامد؛ با حرف زدن و شعار دادن موافق نیستم. بعضی از كاندیداها پیشنهاد دادند كه ماشین دست دوم ورودش ممنوع شود، پیشنهاد خوبی است مثل اینكه بگوییم سلامتی بهتر است با بیماری؛ طبیعی است ماشین نو بهتر است اما زمانی كه ارزش پول در مقابل ارزهای خارجی زیر صفر است و هیچگونه كمكی از سوی دولت و بانكها وجود ندارد، چگونه میتوان ماشین نو خرید؟ آن وقت است که واسطه ها، خارج از كشور و دلالها، داخل  كشور كه هیچگونه مسئولیتی هم ندارند، خریدار را به چالش می كشند. همه ما در این صنف زندگی می كنیم و مشكلات را دقیقا لمس میكنیم؛ خیلی از ما برای دریافت وام اقدام نمودیم، متاسفانه با صرف وقت زیاد یا خسته شدیم و منصرف یا وثیقه و پولهای زیادی خرج کردیم تا بتوانیم وام بالای 20 درصد دریافت کنیم. آیا این وضع توجیه دارد؟ بیشتر كاندیداها از كلمه باید اینطور شود استفاده کرده اند؛ این حرف ها خیلی قشنگ هستند ولی مهم عملی شدن است.

بحث مالی مهم است؛ اما یک سری کارها مثل بحث مالیات، ارزش افزوده یا تسهیلاتی که دولت باید به چاپخانه ها بدهد، هزینه ای برای اتحادیه ندارد؛ اینها چرا زمین مانده اند؟

همان تفاهم نامه 10 ماده ای که من گفتم یکی از مفاد اصلی اش مالیات است. نه تنها ما بلکه وزیر با وزیر هم هنوز به نتیجه نرسیده اند ما فقط میتوانیم پیگیری کنیم و مرتب در ارتباط باشیم که این کار انجام شده و میشود. مشکل بعدی ارزش افزوده است که از 3 درصد به 4 درصد رسیده است و سال به سال هم بیشتر می شود. این قانون را دولت تصویب کرده است؛ آیا اتحادیه می تواند جلوی قانون بایستد و بگوید چرا تصویب کرده ای، من نمیدهم؟ قانون تصویب شده است ولی ما م یتوانیم راهکار پیدا کنیم. دنبال راهکار هم رفته و قولهایی هم گرفته ایم. بگذارید مثالی بزنم؛ چند ماه پیش وزارت بازرگانی اعلام کرد به حدود 30 صنف که چاپ هم جزو آن بود، 30 تا 50 میلیون تومان وام می دهیم. با عجله در سایت اصناف ثبت نام کردیم، کد رهگیری هم گرفتیم. اکثر چاپخانه داران این کار را کردند ولی در عمل چه اتفاقی افتاد؟ مثل بسیاری از وعده ها پوچ بود. این را چگونه می شود پیگیری کرد؟ وقتی یک دولت و قانونگذار قول می دهد ولی عمل نمیکند من چکار میتوانم بکنم. ما فقط می توانیم خواهش کنیم و پیگیر باشیم. از سوی دیگر شما توجه داشته باشید که اگر پیگیریهای اتحادیه نبود همین تفاهم نامه 10 ماده ای هم تنظیم نمیشد چون کسی دلش برای ما نسوخته است. یکی دیگر از دغدغه های ما پیگیری مالیات بود. مالیات یک اصل و حق ماست که از مالیات معاف باشیم. ارشاد در نام هایی که سالها قبل برای وزارت دارایی نوشته بود کلمه چاپ را ذکر نکرده بود و چند نقطه گذاشته بود! داریم پیگیری میکنیم تا به نتیجه برسیم.

صنف بیشتر ضعف اتحادیه را ناشی از اختلافات درونی هیئت مدیره می داند؛ شما این را قبول دارید؟

من نمی گویم که اختلافی نبوده، اختلاف بوده ولی این اختلافها باعث نشده مسئولیتها، اصل کار و ارزشها زیر سوال برود. در این جا هرکس مسئولیتش را انجام داده و به نحو احسن هم انجام داده است. من جا دارد از آقای نیکوسخن تشکر کنم که خیلی زحمت کشیده اند. کسانی که میگویند اگر ما بیاییم فلان کار را می کنیم؛ یا خوشبین هستند یا شناختی از اتحادیه ندارند. اتحادیه کار بسیار دشوار و مهمی دارد و باید یک مسئول حضور داشته باشد؛ آقای نیکوسخن تمام روزش را این جا صرف می کند، بدون این که قرانی پول بگیرد. برای همین میگویم اگر اختلافی پیش آمده روی کار هیئت مدیره تاثیری نداشته است. من نمیگویم تشکر کنند ولی لااقل کار را بی ارزش نکنند.

پس علت این که صنف احساس نارضایتی دارد چیست؟ با این که به قول شما هرکس وظیفه اش را انجام داده است؟

باید بگویند چه میخواهند و چه توقعی دارند. بخشی از کار پیگیری، تلاش و همین آموزشی بوده که سالیان سال صحبتش بود و بالاخره شکل گرفت. آنچه که سهم ماست انجام میدهیم ولی یک طرف هم وزارت ارشاد، وزارت صنایع و بازرگانی است؛ آنها هم باید به ما جواب بدهند و به محض اینکه جواب بگیریم کار را پیگیری می کنیم. هرکس ناراضی است بیاید اینجا تا صحبت کنیم؛ کارهایی که انجام شده را به آنها نشان می دهیم تا از ذهنیت منفی بیرون بیایند.

فکر می کنید امسال هم شور و نشاط دوره قبل، بر فضای انتخابات حاکم باشد؟

امیدوارم؛ چون امسال به خاطر دیرشدن زمان انتخابات، اعضاء کنجکاو شدند که بالاخره چه می شود. من از آنان خواهش می کنم که حضورداشته باشند. تمام اعضا بیایند و به کاندیداها رای بدهند و امیدوارم کسانی که خیلی شعار داده اند انتخاب شوند تا ببینیم چکار میکنند. ما هم در کنارشان هستیم، اگر هم نباشم هر کاری از دستم بربیاید انجام می دهم. امیدوارم مثل انتخابات دوره قبل با شور و هیجان همراه باشد.




منبع : گزارش صنعت چاپ

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۰ بيست و هشتم ارديبهشتکلیدها : بهمن پورمند؛ مدیر چاپ نیما


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: