اگر من که به عنوان نایب رئیس در تعاونی خدمت میکنم ، در هیئت مدیره اتحادیه هم باشم به این صنف خیانت کرده ام !


میریونس جعفری اصل؛ مدیر چاپ جامی متولد : 1327 تحصیلات: دیپلم طبیعی؛ دیپلم چاپ از آلمان مدیریت چاپ از سال 1356 تاکنون کارشناس در اداره کار کارشناس بیمه تامین اجتماعی

چرا کاندیدای حضور در هیئت مدیره اتحادیه شدید؟

من از سال 1356 تا الان در اتحادیه صنعت چاپ حضور همیشگی داشته ام؛ البته بدون داشتن عنوان و قبل از آن هم از سال 1350 نماینده کارگران تهران بودم و همیشه در کارهای اجتماعی فعال بودم. در اتحادیه هیچگاه عنوانی نداشتم ولی در تعاونی در سه دوره عضو هیئت رئیسه بودم و در این دوره هم به عنوان نایب رئیس در شرکت تعاونی فعالیت میکنم. الان هم با حمایت و پبشنهاد دوستان برای کاندیدا شدن نام نویسی کردم و متاسفانه بعد از چندماهی که از نام نویسی می گذرد تا به امروز که 28 فروردین است، هیچ تاییدیه ای نیامده است؛ در حالی که قرار بود فردا انتخابات هیئت مدیره انجام شود. متاسفانه ما نفهمیدیم تاییدشده هستیم یا نیستیم.

با توجه به افرادی که ثبت نام کرده اند آیا خوشبین هستید که تحولی در هیئت مدیره اتحادیه ایجاد شود؟

اتحادیه افرادی میخواهد که به امور آن آگاهی داشته باشند. افرادی هستند که تا به حال به اتحادیه مراجعه نکرده اند؛ نه به عنوان مشاور و نه در قسم تهای مختلف مثل بیمه، مالیات و کمیسیونها نبوده اند؛ من نمی دانم این افراد با چه هدف و ایده ای آمده اند. ولی من خودم از این مجموعه ترکیب خوشی را نمی بینم جز چند نفر که می شناسمشان!

سوالی که همیشه برای من مطرح است، این است که اکثر اعضای صنف معتقدند ترکیب هیئت مدیره سالهاست دست نخورده و نیاز به تحول دارد در صورتی که این افراد را خود صنف انتخاب کرده و اگر تغییر نکرده به این دلیل است که خود صنف نخواسته؛ از نظر شما چرا چنین اتفاقی افتاده است؟

من نسبت به انتخابات گذشته خوشبین نیستم؛ حال و آینده اش را نمی دانم. همیشه شنیده ام که یک دست هایی در کار هست که می خواهد همین افراد باشند. یک نفر وقتی بیست سال در  انتخابات شرکت میکند و بیست سال متوالی در اتحادیه می ماند این برای خودش هم خوب نیست. یکجا ماندن یعنی این که من نمی توانم تحولی ایجاد کنم؛ باید افرادی با فکر و دید بازتر بیایند تا تحول ایجاد شود.

اهم برنامه های شما برای هنگامی که به عضویت هیئت مدیره اتحادیه درآمدید، چیست؟

در مرحله اول آموزش عملی؛ امیدوارم کلاسهایی که در اتحادیه تا امروز بوده ادامه پیدا کند و بتوانیم با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه ای بگیریم و ماشین آلاتی را که قبلا به ما وعده داده بودند تهیه و در جایی مستقر کنیم تا کسانی که دوره تئوری را می گذرانند، عملی هم آموزش ببینند. مرحله بعدی آموزش کارفرمایان است؛ متاسفانه کارفرمایان ما مخصوصا قدیمی ترها به قوانین کار، دارایی و سازمان تامین اجتماعی آشنا نیستند. اگر کارفرما به حقوق اش آشنا باشد، بیمه کردن کارگر و پرداخت کردن مالیات و مسایل دیگر چاپ خیلی راحتتر انجام می شود. کارفرماهایی هستند که می ترسند کارگر را بیمه کنند، باید برای آنها کلاس گذاشت. این افراد با پرداخت کمترین هزینه می توانند بیمه مسئولیت کارفرما داشته باشند و اگر اتفاقی برای کارگرشان افتاد مشکلی نداشته باشند و کارگر هم بتواند از حقوق اجتماعی اش برخوردار باشد. باید فرهنگ آموزش در اتحادیه بیشتر از پیش بالا برود. در گذشته هم اعلام کردیم هرکسی مشکلی در این موارد )بیمه و مالیات( دارد به اتحادیه بیاید ولی متاسفانه کسی استقبال نکرد و کلا سها را تعطیل کردیم. باز هم من به آقایان توصیه می کنم هرکدام انتخاب شدند در زمینه های مختلف آموزش داشته باشند. از شرکت هایی که ماشین می فروشند بخواهیم کلاسهای عملی داشته باشند. در گذشته شرکتی که 75 درصد ماشین آلات ما از آن خریداری می شد به عنوان تشویق، کارگری که خوب کار می کرد را به کارخانه سازنده میفرستاد تا هم آموزش ببیند و هم با تحولات و تکنی کهای اروپا آشنا شود. کارگر وقتی این دوره ها را می دید ناخودآگاه اشکالاتش را اصلاح م یکرد.

آیا این جزو وظایف اتحادیه است؟

می تواند جزو وظایفش باشد. ما الان فقط صنف کارفرما داریم ولی جایی نداریم که کارگرهای ما اجتماع کنند. صنف کارگری نداریم از این رو کارگری که بیکار است در خیابان آواره است مخصوصا کارگر صنعت چاپ. من در نظر دارم که اگر اتحادیه بخواهد و هیئت مدیره هم موافق باشند محلی را برای کارگرانی که بیکار میشوند در نظر بگیریم. من معتقدم کارگر چاپ یک کارگر روشنفکر است؛ کتابی که در جامعه به فروش می رسد اول کارگر چاپ می خواند. کارگری که از جایی بیکار میشود باید شناسنامه کارگری داشته باشد و کارفرما باید بنویسد چرا از کار بیرون آمده است تا کارفرمای دیگر برای جذب او نیاز به تحقیق نداشته باشد.

در اتحادیه فعلی چه مشکلاتی می بینید؟

هیئت مدیره اتحادیه از انتخابات دوره گذشته تا حال درگیر بوده و متاسفانه همدل نبوده اند. به عنوان یک فرد کوچک که 50 سال است در صنعت چاپ کار می کنم، تجربه به من ثابت کرده است که اگر من که به عنوان نایب رئیس در تعاونی خدمت میکنم در هیئت مدیره اتحادیه هم باشم به این صنف خیانت کرده ام؛ وقتی این همه افرادی هستند که می توانند بیایند و از فکر باز آنها استفاده کرد چرا من باید جای چند نفر را اشغال کنم که آنها نیایند و اتحادیه را متحول نکنند. متاسفانه در چندین دوره گذشته رئیس اتحادیه و رئیس تعاونی یکی بوده؛ هیئت مدیره هم بالا بوده و هم پایین. باید انصاف داشته باشیم که امروز من اگر در تعاونی انتخاب شدم نباید به هیچ عنوان در اتحادیه کاندید شوم. 2 ماه دیگر انتخابات شرکت تعاونی است و من دیگر آنجا کاندید نمی شوم. اگر همه این را رعایت کنند ما حدود 14 فکر برای دو تشکل داریم نه اینکه 5 نفر برای دو جا فکر کنند.

مشکلی که وجود دارد و بسیاری از دوستان به آن اشاره میکنند این است که صنف چاپ افراد نخبه کم ندارد ولی خیلی از آنها خودشان را آشنا نم یکنند؛ شما فکر می کنید علت این امر چیست؟

من نمیخواهم بگویم مسایل مالی آن قدر اطراف شان را گرفته که نمی خواهند به مسایل اجتماعی بپردازند؛ چون کسی که در این راه قدم برمی دارد باید محل کارش را ترک کند. اگر من به اتحادیه بیایم، بچه های من چاپخانه را می گردانند. وقتی برای کسی این امکان وجود ندارد و می داند اگر بیاید چاپخانه اش می خوابد، این کار را نمی کند. هرکسی اتحادیه نیاید اگر سر کارش باشد ضایعاتش کمتر است و بهره اش بیشتر و چون علاق های به این کار ندارد و روحیه صنفی هم ندارد وارد این راه نمی شود.

متاسفانه یک سری از چاپخانه ها که از اتفاق واحدهای قدرتمندی هم هستند هیچگاه با اتحادیه کاری ندارند و خود را در مسایل آن وارد نمی کنند؛ در صورتی که اتحادیه یکی از متولیان اصلی چاپ است. شما برنامه ایی دارید که این چاپخان هها را جذب اتحادیه کنید یا راه را برایشان باز کنید؟

برای این ها از گذشته تا حال راه باز بوده است. در این سی سال گذشته هیچ وقت یادم نمی آید کسی گفته باشد که ما را راه نداده اند. در دوره ای چاپخانه های بزرگ وابسته به صنایع میخواستند برای خودشان اتحادیه چاپخانه های بزرگ تشکیل دهند ولی این کار انجام نشد. هرچقدر اتحادیه قدرت بیشتری داشته باشد حرفش تاثیر بیشتری دارد. ما همیشه از آنها درخواست م یکنیم که با ما باشند تا از فکر و ایده شان استفاده کنیم. همیشه دعوت شده اند که بیایند ولی همیشه برای انتخاب شدنشان راه بسته بوده است. باید در قانون نظام صنفی تغییراتی انجام شود تا انتخابات  همیشه برای یک نفر نباشد. چطور آیین نامه شرکت ها را عوض کردند و گفتند شرکت های تعاونی هر دو سال یکبار باید هیئت مدیره اش عوض شود.

وضعیت فعلی صنعت چاپ وضعیت خوبی نیست و خیل یها معتقدند 5060 سال عقب هستیم. در صورتی که زمان هایی بوده که ما 6 ماه عقب بوده ایم. من منکر پیشرفت هایی که داشته ایم نیستم ولی در کلیت صنعت چاپ ما قابل مشاهده نیست. نقش اتحادیه در به وجود آمدن این وضعیت چقدر بوده است؟

فرمایشات شما را به دو قسمت می توان تقسیم کرد. قسمت اول مربوط به این است که ما از صنعت چاپ دنیا عقب هستیم که باید بگویم از نظر هنر چاپ چیزی کم نداریم. ما با چاپ اروپا رقابت می کنیم. از نظر نگهداری ماشی نآلات صنعت چاپ هم کارگران بسیار خوب و مدیران دلسوزی داریم؛ دستگاه هایی داریم که بعد از 60 سال هنوز در ایران کار می کند. قسمت دوم این است که از اول انقلاب تا امروز مسئولان اتحادیه های ما همیشه از مراجع مختلف درخواست کرده اند که به ما سرمایه و وام بدهید تا بتوانیم ماشنآلات نو را جایگزین ماشین آلات فرسوده کنیم. متاسفانه دولت، صنعت چاپ را در هیچ برنامه ای جا نداده است. در یکی از سا لها که سازمان برنامه و بودجه داشتیم آن قدر پیش رفتیم تا آخر سر گفتند اصلا صنعت چاپ سهمی های ندارد که ما بخواهیم بودجه ای به آن اختصاص بدهیم. ما را در قانون بودجه مملکت به حساب نیاوردند چه برسد به اینکه بخواهند به ما سرمایه های بدهند تا ماشین هایمان را عوض کنیم. وزارت ارشاد که به ما میگوید باید به روز شوید باید از ما حمایت کند. حمایت ما از سوی کدام سازمان است؟ وزارت صنایع یا ارشاد؟ هیچ کدام این ها قبول نمی کنند. چاپخانه های ما مرتب در حال تقاضا نوشتن به وزارت ارشاد هستند منتها کسی نیست که به آنها جواب بدهد ولی متاسفانه اگر امروز یک نفر بیاید و بگوید می خواهم چاپخانه باز کنم و 50 ورق ماشین در آن بگذارم سریع می گویند بیا این پول را بگیر. او هم با این سرمایه مدتی کار می کند و چون این کاره   نیست، ورشکست می شود چون خبر ندارد که هر کاری فوت و فن هایی دارد. وزارت ارشاد اگر م یخواهد بودجه ای اختصاص دهد باید به کسانی بدهد که چندین سال است ماشین آلاتشان را عوض نکرده اند و بودجه ندارند.

اتحادیه در اینجا چه نقشی دارد آیا اتحادیه کم کاری کرده است؟

الان 4 سال است که هیئت مدیره فعلی فعالیت م یکنند ولی در این 4 سال جز اختلاف چیز دیگری نبوده است. متاسفانه چون اختلاف بوده بیشتر به اختلافات رسیده اند و هنوز هم حل نشده است. در پایان تقاضای من از همکارانم این است که در یکجا فعالیت کنند و اگر در جایی انتخاب شدند، جای دیگر را رها کنند. امیدوارم همه سال پر برکتی را داشته باشند.


منبع : نشریه گزارش صنعت چاپ

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ دوشنبه ۲۶ ارديبهشت
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۰ بيست و ششم ارديبهشتکلیدها : میریونس جعفری اصل؛ مدیر چاپ جامی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: