پیشگیری از مسمومیت‌ها با تغییر رنگ بسته‌ مواد غذایی!
تهیه بسته‌بندی جدید مواد غذایی با قابلیت تغییر رنگ پس از انقضا


با بسته‌بندی‌های جدید مواد غذایی كه از قابلیت تغییر رنگ در زمان انقضای كالا برخوردارند دیگر نگران مسمومیت‌های غذایی نباشید!

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محققان موسسه تحقیقاتی فرانهوفر مونیخ یك غشای حسگر ابداع كرده‌اند كه در زمان انقضای گوشت یا ماهی از زرد به آبی تغییر رنگ می‌دهد.

این اختراع می‌تواند پایانی بر رسم قدیمی بو كردن مرغ یا ماهی برای شناسایی زمان فساد آنها باشد.

این متخصصان توانسته‌اند یك غشای پلاستیكی تولید كنند كه می‌توان آن را در بسته‌بندی گنجانید.

این غشا در برابر آمین‌های بیوژنی واكنش نشان می‌دهد، مولكول‌هایی كه در زمان فساد موادی مانند گوشت و ماهی تولید می‌شوند. این آمین‌ها همچنین مسوولیت تولید بوی بد غذاهای فاسد را نیز بر عهده دارند.

اگر این آمین‌ها در فضا بسته‌بندی منتشر شوند، نشانگر رنگی روی غشای حسگر به آنها واكنش نشان داده و از زرد به آبی تغییر رنگ می‌دهد.

به گفته این محققان، اطلاعات روی این غشای حسگر برخلاف بهترین تاریخ برای مصرف درج شده بر روی بسته‌بندی، تخمینی نبوده و خود غذا را از نزدیك كنترل می‌كند.

به گفته آنها، مواد شیمیایی به كار رفته در این حسگر كاملا ایمن بوده و غذا را آلوده نخواهد كرد.

دانشمندان همچنین در حال حاضر در حال كار بر روی یك مدل اندازه‌گیری با یك غشای حسگر داخلی هستند كه برای آزمایش تازگی محصولات غذایی مورد استفاده شركت‌های غذایی قرار بگیرد.

این دستگاه به بررسی رنگ غشای حسگر پرداخته و نتایج دقیق‌تری نسبت به چشم انسان ارائه می‌دهد. این دستگاه همچنین به شناسایی دقیق اولین تغییر رنگ‌ها در حسگر خواهد پرداخت.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ سه شنبه ۱۳ ارديبهشت
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۰ سيزدهم ارديبهشتکلیدها : بسته‌بندي ؛ قابليت تغيير رنگ پس از انقضا


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: