مدیرعامل شرکت بهامین پویا در گفتگو با اخبار چاپ:
در چاپ دیجیتال رشد نامتناسب کرده ایم


محمد باغبانی جم مدیرعامل شرکت بهامین پویا می گوید: چاپ دیجیتال در ایران فقط در بحث لارج فورمت مورد توجه قرار گرفته و حوزه های دیگر آن مغفول مانده است.

فرایند دیجیتالیزه شدن چاپ را در ایران و جهان چگونه ارزیابی می کنید و معتقدید ایران در کجای این بازار ایستاده است؟
بازار چاپ ایران منفک از بازار جهانی نیست باید دانست حرکتی که در سطح جهانی آغاز شده و به سمت دیجیتال شدن پیش می رود کشور مارا نیز متاثر خواهد کرد اما در مجموع تصور من این است که ایران در این میان می توانست سهم بیشتری داشته باشد در حالی که در ایران تنها لارج فرمت بوده که با اقبال سرمایه گذاران مواجه شده است و بخش های دیگر چاپ دیجیتال به شدت مورد غفلت قرار گرفته است و این به دلیل عدم آگاهی کافی از بازار و نیازهای چاپی جامعه است.
ورود ماشین های چینی و دست دوم به نحوی معادلات بازار را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده اکنون که این پدیده در صنعت چاپ ایران رایج شده است آن را چگونه ارزیابی می کنید، در مجموع فکر می کنید بیشتر به نفع چاپ در ایران بوده و یا به ضرر آن؟
ماشین های چینی بیشتر در حوزه لارج فرمت وارد شده اند. باید دانست لارج فرمت تنها بخش کوچکی از دنیای بسیار بزرگپ چاپ دیجیتال است و نه تمام آن. در این زمینه باید بگویم ایران در یک ریسک پر فراز و نشیب نسبت به جهان در این بازار حرکت می کند. اما همین لارج فرمت با توجه به اینکه رقیبی برای آن در بازار ایران وجود نداشت رشد زیادی کرد و این در حالی بود که به بخش های دیگر چاپ دیجیتال که اتفاقاً مورد نیاز داخلی هم بود بی توجهی شد که از آن میان می توان به مبحث "کتاب به اندازه تقاضا" اشاره کرد و یا در بخش دیجیتال و عکس و همچنین آلبوم های دیجیتال که در دنیا باب شده در ایران سرمایه گذاری صورت نگرفته است.
بخش دیگری که مورد نیاز فراوان ما بوده لیبل های دیجیتال است که به دلیل آنکه تولیدات صنعتی ما به تولید انبوه نرسید این بخش نیز رشد چندانی نداشته است.
اما باید متوجه بود که سرمایه گذاران ایرانی نیز نهایتاً از شرایط حاکم بر بازار تبعیت می کنند و نمی توان تمام این اتفاقات را به حساب بی اطلاعی از رخ دادهای جهانی در این زمینه دانست اینطور نیست؟
یکی از دلایل این عدم رشد در بخش های دیگر چاپ دیجیتال این است که چاپخانه دار ایرانی زمانی که ماشین خریداری می کند با نگاه سرمایه اقدام به این کار می کند یعنی ماشین را خریداری می کند و انتظار هم دارد که زمانی که خواست آن را بفروشد بتواند با قیمت مناسبی اینکار را انجام دهد و سود خوبی نیز نصیب خود کند در حالی که در بحث چاپ دیجیتال نمی شود چنین نگاهی به ماشین آلات داشت و باید بعد از مدتی که از آن استفاده شد به کلی کنار گذاشته شود تا تکنولوژیِ جدیدتر آن ماشین را بتوان در خدمت گرفت. مورد دیگری که باعث این عدم رشد در بازار ایران شد این بود که تکنولوژی چاپ دیجیتال جزء تکنولوژی های "high tech" (های تک) یا تکنولوژِی هایی است که در سال اول بر اساس تحریم های اعمال شده علیه کشورمان امکان صدور به ایران را ندارد. ضمن اینکه کمپانی های آمریکایی که عمده تولیدکنندگان ماشین های چاپ دیجیتال در جهان هستند برای صادرات به ایران دچار محدودیت هستند.
در نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی با چه امکانات و ویژگی هایی شرکت می کنید؟
در این نمایشگاه در بخش بعد از چاپ شرکت می کنیم که تجهیزات تکمیلی و فینیشینگ چاپ را شامل می شود. در ایران عموماً سرمایه گذاری ها در بخش چاپ متمرکز شده است اما برای مثال یک دستگاه ورق تاکن خریداری نمی کنند که امور بعد از چاپ مربوط به ورق تاکردن را انجام دهد و همان کار را با دست انجام می دهند بنابراین شرکت ما در این نمایشگاه بر تجهیزات و تکنولوژی های بعد از چاپ و فینیشینگ چاپ متمرکز خواهد بود.
در مورد نمایشگاه های تخصصی که ذیل نمایشگاه چاپ برگزار می شود چه نظری دارید؟
پیش بینی می شود که در یک حرکت جهانی بخش چاپ دیجیتال خود را از بخش چاپ کلاً منفک کند که یکی از دلایل این امر سرعت رشد تکنولوژِی در بخش چاپ دیجیتال است که چاپ دیجیتال را مجبور می کند نمایشگاه های خاص خود را داشته باشد زیرا به شدت با پیشرفت تکنولوژِی دگرکون می شود اتفاقی که در حوزه چاپ با این سرعت رخ نمی دهد و اگر نمایشگاه هایی بتوانیم داشته باشیم که اطلاعات کافی به مردم و سرمایه گذاران بدهد قطعاً باعث رشد متناسب چاپ دیجیتال خواهد بود.
در مورد این اولین نمایشگاه چاپ دیجیتال که در ایران برگزار خواهد شد چه نظری دارید؟
شروع خوب و مبارکی دارد اما انتظار هم داشتم که وضعیت و فضای سالن ها مطلوب تر از این چیزی باشد که مشاهده کردم. ضمن اینکه بهتر است تبلیغات گسترده تری انجام بگیرد. همچنین انتظار داشتم برگزار کنندگان نمایشگاه در نمایشگاه گلف پرینت دوبی غرفه ای می گرفتند و سعی در جذب شرکت های خارجی به نمایشگاه می کردند اما به هر حال به عنوان قدم اول همانطور که گفتم قدم مبارکی است.

** فرشید غضنفرپور

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ دوشنبه ۵ ارديبهشت
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۰ پنجم ارديبهشتکلیدها : در چاپ دیجیتال رشد نامتناسب کرده ایم


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: