گفتگو با زهرا محمدی شكور کارشناس چاپ
کمک به پیشرفت وگسترش عملكرد بانوان در عرصه چاپ


اخبار چاپ: زهرا محمدی شكور متولد 1358 در تهران ، فارغ التحصیل رشته بهداشت از دانشكده دكتر شریعتی وهمچنین كاردانی وكارشناسی رشته چاپ ونشر از مركز فرهنگ و هنر واحد 5تهران دانشگاه علمی كاربردی است .وی در حال حاضر در چاپخانه وحدت مشغول به فعالیت می باشد.
زهرا محمدی شكور در خصوص چگونگی ورود به عرصه چاپ می گوید: از آنجا كه پدروبرادرم (علی محمدی شكور)با اشتیاق فراوان تمام اوقات خود را در محیط چاپخانه سپری می كردند وبطور خلاقانه وبا پشتكار فراوان سعی در تغییر جایگاه چاپخانه وحدت كه از بدو تولد من تاسیس شده بود ، داشتند من نیز رفته رفته متوجه علاقه مندی خود به كار چاپ ومحیط چاپخانه شدم.
به پیشنهاد برادرم كه خودنیز فارغ التحصیل رشته چاپ بود ،مجددا وارد دانشگاه ودرمقطع كاردانی چاپ شروع به تحصیل نمودم .بعد از گذراندن دوره كاردانی دررشته پس ازچاپ (تكنولوژی تكمیلی )درمقطع كارشناسی ادامه تحصیل دادم ودراین مدت در برخی دوره های آموزشی كوتاه مدت شركت كرده واز تجربیات اساتید ایرانی و خارجی جهت ارتقاء سطح علمی كار خود بهره مند شدم.
*آموزش در چاپخانه را از چه بخشی شروع کردید و با توجه به آنکه شما در تمام زمینه های چاپ به نوعی فعالیت داشته اید به چه قسمتی از کار بیشتر علاقه دارید ؟
شروع بكار در چاپخانه از قسمت صحافی صورت گرفت واز آنجایی كه تنوع كارها در محیط چاپخانه بسیارزیاد بود با انواع روشهای صحافی آشنا شدم.
لذت بخش ترین كار برای من صحافی HARD COVER یا جلد سخت بود كه نفاست كار پس از اتمام مراحل صحافی بیشتر مرا جذب خود کرد .آشنایی با مبانی لیتوگرافی ومونتاژ وكپی دربخش لیتوگرافی ،مرحله دوم آموزش عملی من در چاپخانه بود كه حدود یك سال این بخش توسط من اداره می شد وسرانجام نوبت كار با ماشین چاپ رسید.
شروع كار با ماشین ملخی بود .فرم بندی چاپ ،ماشین شویی ،نظافت ،سرویس و روغن كاری ماشین نزدیك به یك سال مرا به خود مشغول كرد، همچنین كار باماشین لترپرس رانیز در این مدت فرا گرفتم .
بعد از آن كار با ماشین افست را آموختم و هم زمان با آن در دانشگاه نیز تحصیل می کردم به واقع کار سختی بود.
در حال حاضر توانایی آماده سازی وراه اندازی ماشین افست GTOپنج رنگ در چاپخانه ای که مشغول هستم را دارم وكلیه اطلاعات علمی و تجربیات عملی خود را مدیون اساتیدمحترم وهمچنین پدر وبرادرم هستم.
*با توجه به اینكه شما كار ومسئولیت زیادی درچاپخانه دارید ، اما باز با علاقه وارد جمع بانوان صنعت چاپ شده ودر جلساتی كه برگزار می شد شركت می کنید؟
بهمن ماه سال 1388بود كه از دفتر بازرگانی مجلسی با من تماس گرفتند مبنی برتشكیل جلسه ای همراه با بانوان پیشكسوت چاپ ،در آن جلسه سركار خانم جلیل ثانی بیان نمودند كه لیست بانوان شاغل در صنعت چاپ را از وزارت ارشاد تهیه كرده واز این لیست تعدادی از بانوان را به جلسه دعوت نموده اند .
این جلسه مبنی بر این بود كه جمعی به نمایندگی از بانوان در هرصنف (پیش ازچاپ ،چاپ وپس از چاپ)مشكلات این قشر را عنوان نموده وبا ارتباط وگفتگوهایی كه بین این افراد واتحادیه ها و در راس آنها وزارت ارشاد واسلامی صورت می گیرد؛ مسائل بانوان در این صنعت مطرح شود تا راهکارهای مناسب و قانونی برای آنها در نظر گرفته شده و نهایتا به پیشرفت وگسترش عملكرد بانوان در این عرصه منجر گردد . در این جلسات هر كس دیدگاه خویش را از مسائل و مشكلات بانوان در صنعت چاپ بیان نمود من نیز علاوه بر اهدافم به این نكته اشاره كردم كه در زمان تحصیل در دانشگاه خیلی از دانشجویان خانم را می دیدم كه به خاطر نبود بازار كار مناسب برای این رشته هدفی برای آینده و میل و رغبتی به ادامه تحصیل نداشته اند. مرتفع شدن مشکلاتی از این دست برای بانوان صنعت چاپ عاملی شد تا مشتاقانه در این جمع شرکت نمایم .
*گویا تاسیس هنرستان چاپ ویژه دختران پیشنهاد شما بوده است؟
در جلسه ای که به دعوت دفتر امورچاپ وزارت ارشاد برگزار شد این پیشنهاد را مطرح کردم در آن جلسه سركار خانم مظهری وجناب آقای افراش و تعدادی از بانوان صنف صحاف ، لیتوگراف ومدیر چند چاپخانه نیز حضور داشتند. جلسه معارفه برگزار شد وهركس راجع به نحوه كار وفعالیت خودتوضیحاتی را ارائه داد. بنده نیز ضمن معرفی كار ورشته تحصیلی و اینكه به چه منظور به دنبال كار درحیطه چاپ و تحصیل در این رشته پرداختم ،اشاره ای به مسئله آموزش و ایجاد یك مكان آموزشی مانند هنرستان مختص دختران داشتم.
*علت این پیشنهاد چه بود؟
این موضوع به این دلیل بود كه خارج از چاپخانه افرادی را می دیدم كه تشنه چنین كارهایی هستند و چه بهتر كه این افراد از سنین پایین تر واز پایه آموزش ببینند . فكرم این بود كه دختران محصل این رشته بعد از گرفتن دیپلم چاپ هم می توانند جذب بازار كار شوند وهم می توانند با داشتن اطلاعات وتجربیات رشته چاپ با هدف وانگیزه قوی تر وارد دانشگاه شوند .و این زمان،همان زمانی است كه فارغ التحصیلان رشته چاپ باگرایشهای مختلف این رشته با توانایی ،تخصص وعلم بالا در زمینه چاپ می توانند به بازار چاپ رونق چشمگیری ببخشند،البته به شرط آنكه مسئولین این رشته زمینه رشد وشكوفایی استعداد های بالقوه جوانان را با ارائه تجهیزات وكارگاه‌های چاپ ،صحافی ،لیتوگرافی و عملیات تكمیلی فراهم نموده و با بهره گیری از دانش وتجربه اساتید این حرفه ،زمینه آشنایی تجربی وعملی علاقه مندان به این شغل رافراهم نمایند. در نتیجه فارغ التحصیلان ما می توانند هم تجربیات عملی داشته باشند وهم اطلاعات علمی روز.
نباید از این نکته غافل شد که گاه حضور بانوان به لحاظ سرعت ظرافت ودقت دركار، در مقایسه عملكرد وبهره وری ،جای یك ماشین عظیم چهاررنگ یا سرمایه 500میلیونی را گرفته وچه بهتر كه اشتغال بانوان در این صنعت شامل قشرتحصیل كرده باشد.
*عوامل دیگری که شما را مشتاق به همراهی شورای بانوان کرد چه بود؟
همچین كمبود و نبود امكاناتی مانند بازدید از واحدهای مختلف قبل از چاپ ، چاپ و پس از چاپ و اینكه زمانی که دانشجویان چاپ و گرافیك برای بازدید و یا WorkShop به چاپخانه می آیند با چه اشتیاق و دقتی به تمام مراحل تولید كار توجه می كنند و از اینكه یك خانم در محیط چاپ كار می كند ابراز خوشحالی و علاقه مندی می نمایند.
حتی بارها شده كه این علاقه به كار در محیط چاپخانه را به این عنوان كه اگر فرصتی پیش آمد برای كار كردن به این مكان بیایند و یاد بگیرند ابراز كرده اند.
*آموزش عملی دانشجویان درچاپخانه کار مشکلی است اما شما با اشتیاق آن را انجام می دهید؟
به دلیل علاقه ای که به آموزش دارم با دانشجویان مشتاق زیادی آشنا شده ام. وسایل و ابزار چاپ از قبیل پرفراژ ، خط تا ، نوار ماتریس ، كلیشه نر و ماده و ... را در اختیار شان قرار دادم كه همراه با تحقیقشان در كلاس به دیگر دانشجویان نشان دهند و از نزدیك این ابزار لمس كنند. همین امر باعث ایجاد پل ارتباط و دوستی بین من و دانشجویان شد.اگرسوالی داشتند تماس می گرفتند ومن باحوصله ورغبت كامل ومشورت بابرادرم آنها راراهنمایی نموده وبه سوالاتشان پاسخ می دادم .تا اینكه در شلوغی كار شب عید از آنها دعوت به همكاری نمودیم وآنها با كمال میل پذیرفتند .بایستی اشاره داشت كه خیلی با استعداد و پر انرژی بودند وواقعا دلسوزانه كار می كردند . یكبار توضیح دادن كاردربخش صحافی، آن هم صحافی جلد سخت برای آنها كفایت می کرد. راندمان كاری و دقت آنها بسیار بالا بود.از این جهت است كه بكاربردن افراد تحصیل كرده این صنعت می تواند كمك بسزایی دربالا بردن سطح تولید باكیفیت عالی داشته باشد. آموزش به دانشجویان با استعدادی از این دست نه تنها سخت نیست بلکه باعث ایجاد انرژی در اساتید می شود تا با اشتیاق بیشتری تجربیات خود را در اختیارشان بگذارند.
*مشکلات بانوان در این صنف چیست؟
یكی ازمسائل قابل بحث در چاپخانه ها چه برای بانوان و چه برای آقایان استفاده ازبنزین بعنوان حلال وپاك كننده می باشد كه فوق العاده برای سلامتی كارگران وافرادی كه درمحیط كارگاه مشغول هستند مضر است.
پیشنهاد بنده استفاده از حلالهای مجازی است كه توسط شركت های مختلف موادشیمیایی بعنوان جایگزین بنزین درچاپخانه های كشورهای مختلف استفاده می شود كه فاقد مضرات بنزین بوده واینگونه سلامت كارگران راتهدید نمی كند .امیدوارم در این زمینه از سوی مسئولین مربوطه همكاری لازم بعمل آید.

**نسیم عارفی
منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ سه شنبه ۳۰ فروردين


ملوک جعفری زاده

سلام ازمطالعه سایت لذت بردم همیشه موفق موفق باشی دوست دارم





نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: