گفتگو با شاهرخ شیرمست مدیر چاپخانه تیراژه
عمده ترین مشكل این صنعت كمبود قطعات و تعمیركار وارد است


راه حل این مشكل برگزاری كلاسهای مختلف برای تعمیركاران است یا این عزیزان را بورسیه كنیم و یا مدرس از خارج از كشور دعوت نماییم.

شاهرخ شیر مست مدیر چاپخانه تیراژه متولد 1338 از سال 54 در این صنف فعالیت می کنم .
شاهرخ شیرمست در گفتگو با اخبار چاپ به مشكلات چاپخانه داران اشاره كرد و گفت : مشکل همیشگی چاپخانه دارن وام بوده و هست ؛ به نظر می رسد چاپخانه داران برای بانکهای خصوصی کار می کنند .
مواد اولیه نیز یکی دیگر از مشکلات صنف چاپ است. امروز یک ماده اولیه خوب و مناسب می آید و چاپخانه دار 6 ماه با آن کار می کند؛ اما متاسفانه بعد از 6 ماه این مواد دیگر در بازار یافت نمی شود. چاپخانه ها نیز بالاجبار به آزمایشگاه تبدیل شده اند تا مواد اولیه جدید به کار لطمه وارد نکند.
وی تصریح کرد: مطلع شده ام كه مجمعی با عنوان مجمع وارد کنندگان راه اندازی شده است این مجمع اگر مورد حمایت قرار بگیرد و وارد كنندگان با هم تجمیع كنند علاوه بر تخفیف در قیمت اولیه با مشكلاتی از قبیل واردات بیش از حد یك نوع كاغذ كه باعث كاهش قیمت ها می شود؛ روبرو نخواهند شد و چاپخانه داران نیز با مشكل نبود كاغذ و مقوای مورد نیازشان روبرو نمی شوند این گونه تشكل ها قبل از خرید، بررسی كارشناسی انجام خواهند داد تا كالای مورد نیاز مصرف كنندگان را وارد كرده و باعث خواب سرمایه نشوند.
مدیر چاپخانه تیراژه عنوان كرد: عمده ترین مشكل این صنعت كمبود قطعات و تعمیركار وارد به تكنولوژی روز و ماشین آلات جدید دنیاست.
در حال حاضر شاهدیم كه تعمیركاران وارد به این ماشین آلات زمان برای تعمیرات ندارند و 10 الی 20 روز كار برای آنها تعریف شده است به ناچار دستگاه می خوابد و چاپخانه داران باید تا زمان تعمیر ماشین كار را به تعویق بیندازند و یا سفارش جدید دریافت نكنند كه این امر به چاپخانه لطمه می زند. راه حل این مشكل برگزاری كلاسهای مختلف برای تعمیركاران است یا این عزیزان را بورسیه كنیم و یا مدرس از خارج از كشور دعوت نماییم.
وی در ادامه افزود: واردات ماشین آلات هم به صورت علمی انجام نمی گیرد درست است كه صنعت چاپ نیاز به ماشین الات جدید دارد اما صرف وارد كردن یك مدل ماشین علاوه بر اشباح بازار باعث ركود چاپخانه هایی شده است كه با شناسایی بازار جزء اولین چاپخانه هایی بودند كه این ماشین الات را خریداری كرده اند.
واردات ماشین آلات باید علمی و تخصصی انجام شود. وارد كنندگان باید به نیازهای صنف توجه نموده و بعد اقدام به واردات نمایند تا باعث ضرر های اقتصادی برای چاپخانه داران نشوند.
دولت اكثر محصولات کشاورزی را تضمینی خریداری می کند اما برای این صنف هیچ تضمینی ندارد. درست است که واردات آزادانه صورت می گیرد. اما باید کار مفید انجام داد كه برای این صنف مفید باشد. باید به این امر توجه داشت كه صنعت چاپ تنها صنعتی است كه امكان واردات آن وجود ندارد بنابراین حمایت بیشتری را می طلبد.
شاهرخ شیرمست در ارتباط با هدفمند شدن یارانه ها گفت: هنوز زود است تا در ارتباط با هدفمندی یارانه ها صحبت كنیم . اما بعضی از افراد به پیشواز رفته اند. در مواد سلولزی و شیمیایی چیزی حدود 30 درصد افزایش قیمت داشته ایم در صورتی که در بازارهای جهانی رشد قیمت 7 یا 8 درصد بوده است.
آنقدر صادرات بدون برنامه انجام داده ایم که گاهی شاهد ارزانی بعضی گرماژهای كاغذ نسبت به بازار های جهانی هستیم. این عدم تعادل و توازن در واردات کالاست . اگر در یک جا مجمع شوند یا از طریق تعاونی صادر کنندگان اقدام به واردات نمایند؛ هم قیمت تمام شده كمتر خواهد بود و هم شبکه توزیع درست می شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ پنج شنبه ۲۵ فروردين
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۰ بيست و پنجم فروردينکلیدها : عمده ترین مشكل این صنعت كمبود قطعات و تعمیركار وارد است


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: