حتی با انتشار شایعات:
خواب آرام بازار کاغذ بر هم نخورد


سایت تابناک در خبری اعلام کرد کارخانه چوب و کاغذ مازندران تولید کاغذ مطبوعات را متوقف کرده است این خبر صحت نداشت و تکذیب شد، شایعات دیگری مبنی بر گرانی کاغذ در اثر زلزله در ژاپن و افزایش قیمت جهانی نفت هم این روزها به گوش می رسد اما چرا هیچکدام از این تلاش ها رکود بازار کاغذ را بر هم نزد در این گزارش سعی کردیم پاسخی برای این سوال بیابیم.

اخبارچاپ: دیگر چیزی از فروردین ماه باقی نمانده، در میانه فصلی که همه چیز در حال بیدار شدن است از درختان گرفته تا حتی بازار تهران.
اتیکت قیمت ها عوض می شود، و البته اکثراً قیمت های سال جدید رقمی است بیشتر از آنچه در سال گذشته بوده. کاغذ فروشان خیابان ظهیر الاسلام اما هنوز همان اتیکت های سال گذشته را استفاده می کنند زیرا قیمت کاغذ امسال نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری نداشته است!، این در حالی است که دو سال پیش در چنین روزهایی رییس اتحادیه کاغذ و مقوا از افزایش 15 درصدی کاغذ در سال 87 خبر داده بود روندی که هر ساله تقریباً با همین روال ادامه پیدا می کرد.
در روزهای آغازین سال این شایعه که بروز زلزله و سونامی در کشور ژاپن باعث افزایش در قیمت برخی از کالاهای وارداتی از این کشور از جمله کاغذ خواهد شد ذهن ها را برای افزایش ناگهانی قیمت ها آماده کرد بدون در نظر گرفتن این نکته که واردات کاغذ ایران از کشور ژاپن هرگز در حد و اندازه ای نیست که اختلال در صادرات ژاپن بتواند تاثیر چشمگیری بر بازار ایران داشته باشد ضمن اینکه با وجود شریک تجاری مطمئن و گردن کلفتی چون کره جنوبی و اندونزی جای نگرانی چندانی باقی نمی ماند. این البته پایان ماجرا نبود آتشی که دستفروش تونسی به جان حکومت های عربی خاورمیانه انداخت و پس از آن جنگ لیبی که هر دو هنوز در جریان است باعث افزایش ناگهانی قیمت نفت شد و البته که افزایش قیمت نفت دلیلی موجه برای هر افزایش قیمتی در سطح جهانی است حتی کاغذ!
قیمت کاغذ وارداتی افزایش پیدا کرد اما بازار داخلی بازهم تکان نخورد.
امیر مسعود برکتین ، مدرس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر، واحد شماره 5 تهران و یکی از اعضای صنف فروشندگان کاغذ و مقوای تهران با اشاره به این که امسال افزایش قیمت در بازار کاغذ به چشم نمی خورد خاطر نشان کرد: در پایان سال گذشته هم قیمت ها راکد بود و به جز مقوای پشت طوسی و مقوای گلاسه در بقیه موارد افزایش قیمت نداشتیم.
در اقدامی دیگر اخیراً سایت خبری تحلیلی تابناک در خبری با عنوان "دلالان کاغذ خارجی جشن گرفتند!" مدعی شد عرضه کاغذ مطبوعاتی از کارخانه چوب و کاغذ مازندران متوقف شده است و در پی این اتفاق "قیمت انواع کاغذهای وارداتی مورد استفاده مطبوعات همچنان رو به افزایش است" فارغ از این که صنایع چوب و کاغذ سازی مازندران خبر سایت تابناک را تکذیب کردند که البته تا لحظه نگارش این گزارش هنوز سایت مزبور اقدام به درج تکذیبیه نکرده است و نیز فارغ از این که خبر سایت تابناک تا آن اندازه غیر علمی و غیر واقعی است که مصرف روزانه چوب کارخانه را تا رقم باورنکردنی 400 هزار تن معرفی می کند در حالی که مصرف سالانه صنایع چوب و کاغذ سازی مازندران بنا به اعلام رسمی این شرکت 300 هزار تن می باشد باید توجه کرد که اساساً دلیل افت بازار چه می تواند باشد که برخی را وادار به انتشار چنین شایعاتی برای اعمال فشار روانی به بازار می کند.
منصور حاجی آخوندیان رییس اتحادیه کاغذ و مقوا و از با سابقه ترین اشخاص در صنف کاغذ و مقوا دلیل رکود و نیز تلاش برای انتشار شایعات را به خوبی تشریح می کند. آخوندیان می گوید: در حال حاضر بزرگترین مشکل بازار نبود نقدینگی است زیرا نزدیک به 80 درصد کالای کاغذ مصرف دولتی دارد در حالی که دولت نزدیک سه ماه است که از بازار خرید نکرده است ضمن اینکه هر سال در چنین روزهایی دولت خرید سالیانه اش را از بازار انجام می داد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
آخوندیان با بیان اینکه بنگاه ها هنوز پر از کالا است و کاغذ تحریر و مقوا و گلاسه به وفور یافت می شود تاکید کرد، با این همه اجناس خریدار ندارد و فروشندگان نیز جنس را به صورت رقابتی می فروشند، بازار نسبت به سال گذشته افت کرده و قیمتها نیز تقریباً متعادل است.
در پایان باید گفت در اقتصادی که بخش اعظم آن همچنان دولتی است هر گونه عدم تحرک از جانب این بنگاه عظیم اقتصادی باعث کم تحرکی در بخش های خصوصی متصل به آن می شود و با انتشار هیچ شایعه ای نمی توان به این راحتی خواب آرام بازار را بر هم زد.
فرشید غضنفرپور


منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ يکشنبه ۲۱ فروردين
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۰ بيست و يکم فروردينکلیدها : خواب آرام بازار کاغذ بر هم نخورد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: