بهمن دری تشریح کرد:
جزئیات برنامه های معاونت امور فرهنگی در سال 90


برنامه ها و فعالیتهای معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در سال 1390از سوی بهمن دری معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد تشریح شد

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی: بهمن دری در گفتگو با خبرنگار رادیو سراسری سیمای جمهوری اسلامی ایران اولویت ها و راهبرد های فرهنگی معاونت امورفرهنگی در سال 1390را چنین برشمرد : حمایت از اهالی قلم٬ نوقلمان و حمایت از كتب ارزشمند در عرصه دین و ادبیات بویژه ادبیات داستانی و همچنین حمایت از كتب قرانی فاخر و برجسته به منظور احیای کتب شیعی و ارتقا معرفت دینی و بصیرت فرهنگی راهبرد سال 90 معاونت فرهنگی است.
دری یکی از اولویتهای حوزه نشر در سال آتی را پیگیری منویات رهبری در حوزه نشر دانست و ادامه داد : یكی از منویات مهم رهبری در حوزه كتابخوانی این است كه باید فرهنگ ترویج مطالعه از پایه صورت گیرد به همین منظور نمایشگاههای یاد یار مهربان در سال 89 در 5 استان اجرایی شد و بسیاری از مدارس از كتابهای موجود تجهیز شدند. و با تفاهم نامه های كه با وزارت آموزش پرورش منعقد شده در 30 استان كشور در سال آتی با هدف تجهیز كتابخانه های مدارس این نمایشگاه را برگزار خواهیم كرد تا به مطالبات رهبر معظم انقلاب در این حوزه جامعه عمل بپوشانیم .
*ارکان حوزه نشر وی حوزه نشر را به 4 ركن نویسنده ، ناشر ، عرضه كننده و مصرف كننده تقسیم کرد و گفت : اگر نویسنده به عنوان خالق و تولید كننده فكر اثری فاخر تولید كند اما ظرف بیانی در كار نباشد اثرش قابل استفاده نخواهد بود ، اگر كتابی چاپ شد اما توزیع و ویترین مناسبی برای عرضه نبود باز هم اثر بی استفاده خواهد بود ودر نهایت اگر ركن چهارم یعنی مصرف كننده نباشد این چرخه كامل نخواهد شد.
*متعادل کردن قیمت کتاب با تقویت نمایشگاههاوی افزود : تلاش داریم قدرت خرید در نمایشگاهها بیشتر و با تخفیف مناسب هم به ناشر و هم به مصرف كننده كمك كنیم . ما به ارائه تخفیف 20 درصدی از ناشران حمایت می كنیم و ناشر نیز خود 20 درصد به مصرف كننده تخفیف می دهد كه این سبب متعادل كردن قیمت كتاب می شود. معاون فرهنگی ارشاد با تاكید بر اینكه نمایشگاهها باید هدفمند برگزار شوند گفت : به همت استانها و تفاهم نامه های منعقده نمایشگاهها در سال آتی در سه بخش استانی ، جشن كتاب و موضوعی برگزار خواهد شد و هر استان میزبان یك موضوع ،در نمایشگاههای موضوعی با توجه به فرهنگ قالب در استان می شود، مثلا در قم نمایشگاه كتب دینی و در مشهد كتب تاریخی به نمایش در می آید. این مساله هم به ناشر و هم مخاطب فرصت درست و دقیق انتخاب كردن و جلوگیری از اتلاف وقت را میدهد.
*تمرکزدایی فرهنگی 'بهمن دری' در این گفت وگو ضمن ابراز گله از بودجه فرهنگی در سال 1390 گفت: رویكرد دولت نهم و دهم كاملا فرهنگی و سفرهای استانی نیز مبتنی براین اصل است. همچنین توقع هنرمندان و تمامی اصحاب فرهنگ برای تحقق برنامه ها و خواسته افزایش بودجه است. دری ادامه داد: ‌در سال گذشته به منظور همراهی با رویکرد فرهنگی دولت تمركز زدایی برنامه ها از تهران به استانها مبلغ 43 میلیارد تومان برای اجرای برنامه های فرهنگی در شهرستانها هزینه كردیم ، اگر چه هیچ تكلیفی برای تحقق برنامه های شهرستانها از ناحیه بودجه بر عهده ما نبود اما تلاش كردیم تا همسویی و همراهی خود را دراین مهم نشان دهیم. دری اظهار داشت: با این رویكرد بخشی از بودجه را معطوف به استانها كردیم كه برگزاری نمایشگاههای كتاب استانی در سراسر كشور یكی از مهمترین فعالیتهای فرهنگی محقق شده در استانها در سال 89 بود.
* خرید کتابمعاون امور فرهنگی خاطر نشان کرد :در سال 89 نزدیك به 2 میلیارد تومان به كتابهای قرانی ، نهج البلاغه ، مفاتیح و یك میلیارد تومان برای خرید كتابهای مرتبط با موضوع نماز اختصاص پیدا كرد كه ناشران و مولفان قطعا توقع دارند در سال آینده این میزان افزایش پیدا كند. اما این رقم بودجه ما را مجبور می كند تا برخی حمایتها را هم در مركز و هم در استانها كم كنیم. دری با بیان اینکه اگر بودجه فرهنگی سه برابر هم شود باز از برنامه ها عقب هستیم تصریح كرد كه توقع ما از كمیسیون تلفیق بودجه علیرغم تمامی توجه آنان به مباحث فرهنگی این است كه افزایش بودجه را با دید فرهنگی نگاه كنند.
*انتظار برای افزایش بودجه معاون امور فرهنگی بودجه فرهنگی سال آتی را 800 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: انتظار بیشتری برای تصویب افزایش بودجه فرهنگی داشتیم اما این اتفاق نیافتاد و بودجه امسال تنها 2 درصد رشد پیدا كرده است و رقم آن از 73 میلیارد تومان در سال 89 به 80 میلیارد تومان در سال 90 رسید. وی گفت : در سال 89 از بودجه تخصیصی تنها 25 میلیارد تومان را صرف خریداری كتب با موضوعات دینی،‌ادبیات، علوم عملی و اجتماعی ، كودك و تاریخ و انقلاب اسلامی كردیم و در نظر داشتیم كه این رقم در سال آتی افزایش پیدا كند. *ارتقای کیفی نمایشگاه تهران دری در این مصاحبه رویكرد قالب در بیست وچهارمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران را توجه به بحث كیفی دانست و گفت : نمایشگاه دارای 2 بخش ظرف و اجرائیات و دیگری مظروف و محتوا است. در بخشهای داخلی و خارجی با مشكل خاصی روبه رو نیستیم و تعداد ناشران متقاضی برای شركت در نمایشگاه درموضوعات مختلف رشد داشته است. وی اظهار داشت: 90 درصد كتابهای خارجی نیز راهی ایران شده است و مقررات كمیته ناشران داخلی و خارجی در 16 جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه تصویب شده است. و اعضای اجرایی و نظارتی نمایشگاه فعال شدند.معاون فرهنگی ارشاد با تاكید بر اینكه نمایشگاه كتاب ایران بزرگترین رخداد فرهنگی خاورمیانه است گفت : با در نظرگرفتن كمیت در كارها رویكرد ما در این نمایشگاه كیفی است.
*تاکید برارزشهای اخلاقی در نمایشگاهدری با اشاره به اینکه كتابی كه منطبق با ضوابط تعیین شده نباشد در نمایشگاه شركت داده نمی شود افزود : با سلایق زیادی در نمایشگاه روبه رو هستیم و اینكه چه كتابی به مخاطبان خود ارائه كنیم كار سختی است، اما با ناشران به ویژه ناشران خارجی و نمایندگان آنها صحبت كرده ایم كه اگر كتابی مغایر با قانون اساسی، مذهب ، دین و تمامیت ارضی باشد و ملاكهای ارزشی و اخلاقی ما را مورد هجمه قرار دهد از عرضه آن در نمایشگاه جلوگیری خواهد شد. دری گفت‌: توجه به مسائل ارزشی به ویژه حجاب در نمایشگاه یكی دیگر از مسائلی است كه امسال به آن بیشتر توجه خواهد شد ، ما موظفیم مطالبات مراجع و روحانیون كه مبتنی بر آموزه های دینی خود ما نیز است را در این زمینه بر آورده سازیم . وی افزود‌: برای این موضوع برنامه های تشویقی و تقدیری داریم و ناشران و غرفه هایی كه موارد ذكر شده را رعایت كنند پس از نمایشگاه به عنوان سیستم حمایتی، آثار ارزشمند آنها خریداری خواهد شد. دری در مورد اقدامات این معاونت فرهنگی در متعادل سازی قیمت كتب در سال 90، گفت : ما پارامترهای در خرید كتاب داریم و به منظور كنترل قیمت اگر اثری بالاتراز نرخ عرف بازار قیمت گذاری شده باشد، خریداری نمی كنیم ، این موضوع به ضرر ناشر است، معاونت شمارگان بالایی را در یكسال می خرد و اگر نرخ بالا باشد ناشر مجبور است یكسال آثارش را در انبار نگهداری كند بنابراین كاری نمی كند كه بازار خرید را ازدست بدهد. دری ادامه داد : در زمینه خرید كتاب و متعادل سازی قیمتها پیشنهاداتی به ریاست جمهوری داده ایم كه یارانه های فرهنگی در قالب كارتهای فرهنگی عرضه شود ، در حوزه اهالی قلم در برخی استانها این كار صورت گرفته است و امیدواریم با این پیشنهاد این برنامه برای تمامی اركان نشر نیز اجرایی شود.
*خبرهای خوش در حوزه صدور مجوز چاپ کتاب وی با بیان اینکه وضعیت ممیزی سالهاست كه باب مناقشه در حوزه نشر است،گفت : در سال آتی برای حل این موضوع تمهیداتی اندیشیده شده اما ما بر اساس قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ما مكلفیم بر فضای نشر نظارت و مراقبت كامل كنیم. وی گفت : نامه ای خطاب به ریاست جمهوری مبنی بر معرفی اعضای شورای نشر در حوزه بزرگسال و كودك و نوجوان و تعیین هیات نظارتی بر ممیزی كتاب نوشته ایم كه باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و به تصویب برسد. دری افزود : انتخاب این هیات سبب می شود تا سلایق و نظرات شخصی بر صدور یا عدم صدور مجوز تاثیر نگذارد اتهامی كه سالها صنعت نشر را درگیر خود كرده است .این هیات مركب از افرادی نامدار ، كارشناس و متخصص در هر حوزه است و اگر این اتفاق بیفتد روند كار دقیق تر و سریعتر خواهد شد. وی گفت : برای ایجاد تعامل و اعتماد میان ناشران و ارشاد طرح اصلاح اثر را خواهیم داشت ، به این ترتیب كه اگر كتابی به دلایل رعایت نكردن رسم الخط فارسی ، نداشتن فیبا و.. مجوز نگرفت به ناشر اعتماد كنیم و از او با اخذ مجوز و تعهد بخواهیم اصلاحات خود را انجام داده و مجوز دریافت كند. معاون فرهنگی ارشاد گفت‌: دستور العمل اینكار داده شده كه با اجرایی شدن آن مشكلات چرخه نشر تا 60 درصد برطرف خواهد شد ، اگر به هر دلیلی ناشر این موارد را رعایت نكند در آن صورت مجوز قطعی صادر نخواهد شد. در این راستا مقرر شده است در حوزه صدور مجوز چاپ علاوه بر ناشران با مولفان و پدیدآورندگان کتاب تعامل بیشتری برقرار شود . در این حوزه تنها 2 درصد ناشران تخلف دارند و بقیه موارد قانونی را برای كسب مجوز رعایت می كنند، تنها ناشری لغو مجوز می شود كه معارض با نظام باشد كه پیگیری آن نیز از طرف مراجع قضایی صورت میگیرد. وی گفت‌: تمهیدات اندیشیده شده می تواند مشكلات حوزه نشر را تا حدی زیادی مرتفع سازد و امیدواریم در سال جاری با تخصیص بودجه مناسب و در خور شان فرهنگ اجرای برنامه های خوبی را شاهد باشیم و مطالبات رهبر معظم انقلاب را در این حوزه محقق سازیم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ سه شنبه ۱۶ فروردين
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۰ شانزدهم فروردينکلیدها : جزئیات برنامه های معاونت امور فرهنگی در سال 90


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: