حضور فعال ایرانیان در چهل و پنجمین نمایشگاه تصویرگری بولونیای ایتالیا
بزرگترین نمایشگاه کتاب کودک در ایتالیا


چهل و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک بولونیا با حضور چمعی از ناشران و نویسندگان و تصویرگران ایرانی فردا 8 فروردین در ایتالیا آغاز به کار می‌کند.

اخبارچاپ: در این نمایشگاه که آن را می‌توان مهمترین رویداد نمایشگاهی در حوزه کتاب کودک دانست تعدادی از ناشران، نویسندگان و تصویرگران ایرانی نیز حضور خواهند داشت.
نمایشگاه کتاب کودک بولونیا از جمله رخدادهای ادبیات است که اهالی ادبیات ایران به خوبی با آن آشنایی داشته و سالهاست که به صورت انفرادی و یا گروهی در آن شرکت می‌کنند ولی امسال اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در اقدامی تلاش کرد با ثبت نام از اعضای خود امکان حضور هدفمند و برنامه‌ریزی‌ شده‌تری برای ایرانیان به ویژه ناشران فراهم کند.
این اقدام اتحادیه منجر به تدارک توری تخصصی شد. انتشارات 'صابرین'، 'پیدایش' و 'افق' و چند انتشاراتی دیگر در قالب تور از این رویداد فرهنگی بازدید می کنند ؛ پیرو آن نزدیک به 15 ناشر حضوری منسجم در نمایشگاه بولونیا خواهند داشت و موسسه فرهنگی نمایشگاه های ایران، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و انتشارات 'شباویز' نیز در این نمایشگاه غرفه دارند و البته تعدادی از نویسندگان، مترجمان و تصویرگران و ناشران هم به طور مستقل در نمایشگاه حضور می‌یابند.
این نمایشگاه چهار روزه با برگزاری برنامه‌ها، نشست‌ها وبرپایی گروه‌های کاری مختلف، فرصتی را برای کارشناسان فراهم می‌کند تا به خرید و فروش حق نشر آثار بپردازند، فرصت‌های شغلی وارتباطات تازه پیدا کنند و با چند وچون ادبیات کودک در دیگر کشورها آشنا شوند.
همچنین اعلام برنده جایزه یادبود آسترید لیندگرن گرانترین جایزه ادبیات کودک جهان هر سال همزمان با نمایشگاه کتاب کودک بولونیا در سوئد برگزار می‌شود و مراسم اعلام برنده به طور مستقیم در این نمایشگاه پخش می‌شود. هر دو سال یکبارهم برنده جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن،مهمترین جایزه ادبیات کودک جهان درجریان نمایشگاه بولونیا معرفی می‌شود.
امسال چندین ورک‌شاپ با موضوع ترجمه کتاب کودک نیز در حاشیه نمایشگاه بولونیا برگزار می‌شود که نخستین کارگاه به ترجمه ادبیات کودک و نوجوان از زبان اسپانیایی به دیگر زبان‌ها اختصاص دارد.

این کارگاه 8 فروردین و2 کارگاه دیگر نیز به ترجمه ادبیات انگلیسی و آلمانی در حوزه کودکان و نوجوانان اختصاص دارد که به ترتیب 10 و 11 فروردین برگزار می‌شود.

نمایشگاه بولونیا یک جایزه ویژه به نام "جایزه راگازی" دارد که به برترین کارهای تصویرگری کتاب کودک جهان اهدا می‌شود.
در جشنواره تصویرگری کتاب بولونیا که در کنار نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود آثار3 تصویرگر کتاب کودک ازایران، برای چاپ در کاتالوگ چهل و پنجمین نمایشگاه تصویرگری بولونیای ایتالیا انتخاب شده است.
مرجان فرمانی، راشین خیریه ونوشین صفاخو سه تصویرگر کتاب کودک هستند که آثارشان درکاتالوگ نمایشگاه نقش می‌بندد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۰ دوشنبه ۸ فروردين
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۰ هشتم فروردينکلیدها : نمایشگاه کتاب کودک در ایتالیا


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: