بحران در صنعت چاپ و بسته بندی:
ادامه روند صعودی قیمت مقوای پشت طوسی تا اوایل تابستان 1390


بحران در بازار مقوای پشت طوسی همچنان ادامه دارد، مقوای پشت طوسی در بازار تهران یا اصلا" یافت نمی شود و یا قروشنده آن را با قیمت بسیار بالایی به فروش می رساند.

اخبارچاپ: دکتر مهدی نجفی مقدم مدیر مسئول انتشارات سیمین دخت مهم ترین مساله در مورد بالا رفتن قیمت مقوا را مسائل و مشکلات باز کردن LC عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بر خلاف ماه های گذشته باید 100درصد پول در ابتدای قرارداد خرید برای وارد کردن کالا پرداخت شود تا تاجر بتواند کالای خود را با تاخیر چند ماهه دریافت کند، که این مساله مهم باعث شده است که بسیاری از وارد کنندگان در این مورد ریسک نکرده و جنسی را خریداری نکنند. در واقع قبلا سرمایه واردکننده اگر Aریال بود می توانست درمدت یک ماه بعد از پرداخت پول جنس خود را دریافت کند و از طریق قراردادها ی بانکی واردات وی پشتیبانی میگردید، ولی اکنون سرمایه وی باید به مدت 2 ماه یا بیشتر منتظر نقد شدن کالای خریداری شده بماند تا بتواند جهت سفارش بعدی برای واردات کالا اقدام نماید.
مدیر مسئول انتشارات سیمین دخت از دلایل دیگر بالا رفتن قیمت مقوا را افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی عنوان کرد که طبیعتا" روی هزینه های تولید و حمل و نقل تاثیر بسزایی می گذارد. همچنین ایشان افزود: در این بین این نکته هم قابل توجه است که تا چند ماه پیش تولید کنندگان کره ای مقدار زیادی از مقوای تولیدی خود را برای بازار ایران در نظر می گرفتند ولی از این به بعد بیشتر سهمیه خود را برای داخل کشور خودشان مصرف می کنند.
وی در رابطه با تاثیر گذاری وضعیت بازار مقوا بر روی صنعت چاپ و بسته بندی کشور نیز گفت: در حال حاضر با توجه به تحریمات ایران و اینکه کره ای ها و چینی ها مقدار سهمیه ایران را کم کرده اند، برای رفع این مشکل وارد کنندگان در نظر دارند ازکشورهای تولید کننده دیگری مانند تایوان برندهای جدیدی را وارد بازار کنند (مانند جی یان هویی و وای اف وای) که چند نمونه از این نوع این برندها را هم در چاپخانه ها تست کرده اند و راضی بوده اند.
به نظر دکتر نجفی مقدم قیمت مقوا مخصوصا پشت طوسی حداقل تا اوایل تابستان سال آینده با افزایش روبرو خواهد بود که پس از آن با کاهش مصرف ممکن است قیمت ها تثبیت شوند.
مرکز اطلاعات کاغذ ایران

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۱۷ اسفند


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: