تمهیدات دولت برای سرمایه گزاری در بسته بندی خرما و زعفران:
خرما دهان دانش آموزان را شیرین می‌کند،تالار بورس زعفرانی رنگ می‌شود


خرما باید در بسته بندی های مناسب در بین دانش آموزان توزیع شود، برای شروع معاملات زعفران باید مراحل استاندارد و میزان رنگ پذیری آن مشخص و سپس بسته بندی شود
به گزارش اخبار چاپ:تولید دو محصول خرما و زعفران ضمن ایجاد اشتغال سرمایه گزاری کلانی را به بخش خصوصی سرازیر کرده است این دو محصول در صورت توزیع در بسته بندی مناسب می‌توانند درآمد بیشتری را روانه بخش خصوصی تولید کننده این محصولات کنند در همین رابطه استاندار کرمان اظهار داشت: توزیع خرما در مدارس اقدام مهمی برای حمایت از تولید این محصول و نیز بسیار تاثیرگذار بر تغذیه سالم دانش آموزان است.
اسماعیل نجار در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان اضافه کرد: برای بررسی و ارائه راه های اجرایی این طرح باید کمیته ای با حضور نمایندگانی از سازمان بازرگانی، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، سردخانه داران و سایر عوامل دست اندرکار تشکیل شود.
وی بر اجرایی کردن این طرح تاکید و بیان کرد: با توجه به اینکه فساد پذیری خرما نسبت به شیر کمتر است، در راستای توزیع این محصول در بین دانش آموزان مشکلی وجود ندارد.
استاندار کرمان تاکید کرد: خرما باید در بسته بندی های مناسب در بین دانش آموزان توزیع شود.
نجار ادامه داد: مصوبات کارگروه های مختلف به روال سابق اجرایی خواهد شد، اما مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان که دارای فوریت هستند، بدون تصویب مجدد شورای برنامه ریزی قابلیت اجرایی خواهد داشت.
اما در خراسان و در نخستین مکان تولید زعفران در ایران و جهان نماینده کانون کارگزاران در هیئت پذیرش بورس کالا از شفافیت قیمت زعفران برای صادارت با راه اندازی تالار اختصاصی مشهد خبر داد و گفت: این کالا با دو نوع نگین و پوشال عرضه می شود شاهین چراغی با اشاره به اینکه در حال انجام مقدمات برای استاندارد کردن زعفران قابل عرضه هستیم، اظهار داشت: هر کالایی که در بورس کالا عرضه می‌شود به صورت سلف بوده و آن کالا یا تولید شده یا تا زمان تحویل تولید می‌شود، اما زعفران با سایر کالا ها متفاوت است.
وی افزود: برای شروع معاملات زعفران باید مراحل استاندارد و میزان رنگ پذیری آن مشخص و سپس بسته بندی شود، بنابراین عرضه این کالا باید بر اساس کالایی که انبار شده انجام شود.
مسئول راه اندازی تالار اختصاصی مشهد با اشاره به اینکه پس از سپری شدن این مراحل باید کالا معرفی و در یک مرکز آزمایشگاهی مورد خاص استاندارد به تأیید برسد، تصریح کرد: زعفران در دو گرید نگین (سرگل زعفران) و پوشال ( ساقه زعفران) عرضه خواهد شد و بر این اساس قیمت آنها مشخص می‌شود.
چراغی در پاسخ به این سوال که آیا خارجی ها نیز می‌توانند از این طریق زعفران را خریداری کنند، خاطر نشان کرد: هدف از راه اندازی این تالار این بود که برای قیمت زعفران یک مرجع قیمتی مشخص می‌شود.
وی گفت: از طریق این تالار همه از جمله افراد خارجی می توانند به صورت مستقیم یا از طریق رابط ایرانی خود دستور خرید زعفران با مشخصاتی را که می خواهد بدهند، بنابراین این اقدام به شفافیت قیمت صادارت زعفران کمک خواهد کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در این زمینه گفت: استان خراسان رضوی نخستین تولیدکننده زعفران در جهان و ایران محسوب می شود و دارای محصول منحصر به فردی است.
در سال زراعی گذشته، مشکلاتی برای تولید محصول زعفران به وجود آمد که بهره برداران کشاورزی در برخی از مناطق مجبور شدند آبیاری با تانکر انجام دهند که این امر هزینه های تولید را افزایش داد.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که زعفران جزو خریدهای تضمینی دولت محسوب نمی شود، این نگرانی در بین کشاورزان وجود دارد که افزایش قیمت تمام شده منجر به ضرر به آنها شود.
سید محمد طباطبایی ادامه داد: واسطه ها و دلالها در بازار زعفران بیشترین سود را نصیب خود خواهند کرد که در این راستا نیز بهره برداران بخش کشاورزی نگران هستند.
وی میزان تولید زعفران در استان خراسان رضوی را 151 تن برشمرد و تصریح کرد: سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی گذشته 50 هزار هکتار برآورد شده و برای سال زراعی جدید نیز افزایش سطح زیر کشت پیش بینی نشده است.
وی اظهار داشت: بسته بندی مناسب محصول زعفران و رعایت نکات فنی و بهداشتی خواهد توانست ارزش افزوده زیادی برای این محصول ایجاد کند و بدین ترتیب تولیدکنندگان که در بیشتر مناطق روستایی خود نقش بسته بندی را نیز عهده دار هستند، می توانند سود مناسبی به دست آورند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۵ اسفند


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: