تولید کاغذ در ایران تحت لیسانس کارخانه های خارجی
کاغذ سال‌هاست روی سعی و خطا تولید می‌شود


بهترین راهکار این است که کارخانه های ایرانی تحت لیسانس کارخانه‌های خارجی که کاغذ مرغوب تولید می‌کنند قرار بگیرند؛ تا کیفیت به طور واقعی در وجود آن کارخانه پایه گذاری شود.

اخبارچاپ: با توجه به افزایش واردات کاغذ و نظر به امکانات موجود در کشور برای احداث کارخانه‌ی تولید کاغذ در ایران و کاهش واردات کاغذ نظر یکی از چاپخانه داران را در زمینه‌ی استفاده از کاغذ ایرانی جویا شدیم وی در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر کاغذ ایرانی در بازار وجود دارد اما به دلیل کیفیت نامطلوب آن اکثر چاپخانه دارها از آن استفاده نمی‌کنند. کارخانه های تولید کاغذ در ایران سال‌ها است روی سعی و خطا کار انجام می‌دهند. با وجود اینکه تمام کارها در این کارخانه‌ها به صورت علمی انجام می‌گیرد؛ اما باز به مشکلات ریزی برمی‌خورند که ایراداتی جزئی است اما برای چاپخانه‌ها معضل بزرگی محسوب می‌شود. کاغذ نامرغوب باعث نوسان قیمت ها خواهد شد زیرا تولید کنندگان به دلیل کاهش تولید که علت آن عدم خرید مشتری است مواجه می‌شوند. تولیدکنندگان برای فرار از این وضعیت قیمت ها را پایین می‌آورند؛ و باعث نوسان قیمت در بازار می‌شوند. قیمت هم هرچقدر که پایین باشد مشتری تا یک حدی خرید می‌کند. وقتی کاغذی بی کیفیت باشد چاپخانه دار تا حدی این بی کیفیتی را می‌پذیرد و بیشتر از آن را تحمل نمی‌کند. مثل خرید میوه ارزان و بی کیفیت که اگر کیفیت میوه از یک حدی پایین تر باشد دیگر آنرا کسی نمی‌خرد.
کارخانه ها بعد از آنکه از تغییر قیمت ها نتیجه نگرفتند؛ به فکر تغییر کیفیت می‌افتند و بعد از به کار بردن تمهیداتی، کیفیت تا حدی مطلوب می‌شود. اما این تغییرات پایدار نیست.
البته تحریم ها هم بی تاثیر نیست ما منکر این قضیه نیستیم. اما بعضا شاهد مشکلاتی در برش کاغذ ها هستیم که باعث اختلال در کار دستگاه ها می‌شود. و چاپخانه دار باید آن را مجدد گونیا کرده و برش بزند. علاوه بر این آب خور کاغذ هم هست که متاسفانه بعد از آب خوردن کاغذ وا می‌رود. وقتی چاپخانه دار با کیفیتی این چنین روبرو می‌شود استفاده از این نوع کاغذ را پایین می‌آورد و از کاغذ مرغوب تری استفاده می‌کند.
بهترین راهکار این است که کارخانه های ایرانی تحت لیسانس کارخانه‌های خارجی که کاغذ مرغوب تولید می‌کنند قرار بگیرند؛ تا کیفیت به طور واقعی در وجود آن کارخانه پایه گذاری شود. قدر مسلم با این روش دچار مشکل نخواهند شد؛ و بعد از مدتی هم این کارخانه ها به ایران تعلق خواهد گرفت، تنها با این روش آن شرکت ها کیفیت در تولید کاغذ را وارد ایران می‌کنند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۴ اسفند
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۹ چهارم اسفندکلیدها : تولیدات کاغذ در ایران کاغذ نامرغوب


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: