گفتگو با بابک خلیلی مدیر کاغذ و مقوای کاج
تولیدکنندگان کره ای بازار داخلی را ترجیح دادند


در روزهای اخیر شاهد بوده ایم که مقوای پشت طوسی در بازار تهران کمیاب شده است و قیمت برخی از گرماژهای آن افزایش یافته است.

اخبارچاپ: در روزهای اخیر شاهد بوده ایم که مقوای پشت طوسی 230 گرمی در بازار تهران کمیاب شده است و همچنین 250 گرمی آن نیز با قیمتی حدود 15 درصد بالاتر از قیمت هفته های گذشته خرید و فروش می‌شود (هر کیلوگرم 1250 تومان). از این رو گفتگویی با بابک خلیلی مدیر کاغذ و مقوای کاج از وارد کنندگان و ارائه دهندگان خدمات واردات انجام داده‌ایم
مدیر کاغذ و مقوای کاج معتقد است کاهش صادرات کشور کره از دلایل کمبود مقوا در بازار است. او معتقد است با توجه به اینکه در ماه گذشته مصرف بازار کره افزایش یافته است؛ کارخانجات کره‌ای ترجیح دادند با توجه به اختلاف بسیار اندک قیمت صادراتی کالاهای خود با قیمت بازار داخلی کره ، تولیدات خود را به بازارهای داخلی خود اختصاص دهند، به همین علت کارخانجات این کشور سهمیه ایران را کاهش دادند و واردکنندگان ایرانی نتوانستند به میزان مناسبی واردات انجام دهند و همین موضوع باعث کمبود مقوا در بازار تهران شده است.
بابک خلیلی گفت: یکی از دلایل دیگر کمبود مقوا، افزایش قیمت کارخانجات کره ای است. با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، و همچنین افزایش قیمت کاغذ بازیافتی (KOCC) که از مواد اولیه اصلی مقواست، هزینه های تولید کارخانجات کره ای هم بالا رفته و آنها قیمت های خود را افزایش داده اند، به همین دلیل برخی واردکنندگان ایرانی منتظر کاهش قیمت هستند که تا به حال این کاهش قیمت صورت نگرفته است و طبیعتاً میزان واردات مقوا هم کاهش یافته.
ایشان در ادامه صحبتهای خود افزودند: یکی دیگر از دلایل مهم کاهش واردات در ماههای اخیر مشکلات بوجود آمده بر سر راه واردات است، وارد کنندگان در حال حاضر مجبورند در شرایط تحریم بانک های ایرانی یا نقد خرید کنند یا اینکه گشایش اعتبار اسنادی (LC) وون (واحد پول کره ) انجام دهند، و نیز هر واردکننده‌ای که توان خرید نقدی با تناژ بالا ندارد، LC وون هم که هنوز در بین وارد کنندگان به دلیل نوسان زیادی که در برابر ارزهای دیگر دارد جا نیفتاده است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۲۶ بهمن


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: