گفتگو با مدیرعامل مرکز اطلاعات کاغذ ایران
کاهش قیمت ها به دلیل واردات بیش از حد است


طبق اطلاعات اتاق بازرگانی صنایع و معادن که به وسیله کارشناسان آنالیز شده است واردات کاغذ در ماه شهریور 60 هزار تن بوده و طی ماه های اخیر به 120 هزار تن رسیده است.

محسن قدبیگی لیسانس مهندسی صنایع و فوق لیسانس IT از دانشگاه تربیت مدرس است. و بنا به درخواست برخی واردکنندگان کاغذ برای اجرا و پیاده سازی سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری وارد بازار کاغذ شده است. وی هم اکنون مدیرعامل مرکز اطلاعات کاغذ ایران است.
قدبیگی در این خصوص می‌گوید: از سال 1386 وارد بازار کاغذ شده‌ام و در آن زمان در نحوه ارتباط با چاپخانه داران، مصرف کنندگان و فروشندگان خلع یک پایگاه اطلاع رسانی که علاوه بر خبر رسانی شفاف سازی نیز انجام دهد به وضوح احساس می‌شد. بر همین اساس سایت مرکز اطلاعات کاغذ ایران را راه اندازی نمودیم.
مدیرعامل مرکز اطلاعات کاغذ ایران در گفتگو با نسیم عارفی خبرنگار اخبار چاپ وضعیت بازار کاغذ را اینگونه ارزیابی کرد: همانطور که می‌دانید چند نوع کاغذ گلاسه، مقوا، و انواع تحریر داریم. طبق اطلاعات اتاق بازرگانی صنایع و معادن که به وسیله کارشناسان آنالیز شده است واردات کاغذ در ماه شهریور 60 هزار تن بوده و طی ماه های اخیر به 120 هزار تن رسیده است. در واقع واردات کاغذ تحریر 2 برابر شده ؛به طبع عرضه آن نیز در بازار کاغذ فراوان شده است.
وی در زمینه عدم ثبات و یا کاهش قیمت در بازار گفت: باید گفت عدم ثبات و یا کاهش قیمت به دلیل واردات بیش از حد کاغذ است. کاملا مشهود است که واردکنندگان برای رسیدن به پول خود تمام کاغذ وارداتی را وارد بازار کرده‌اند؛ با این عمل قیمت قطعا کاهش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر قیمت ها نوسان دارند و نمی‌توان قیمت دقیقی را عنوان کرد.
محسن قدبیگی در ارتباط با واردات کاغذ گلاسه اظهار داشت: میزان واردات کاغذ گلاسه برعکس واردات کاغذ تحریر کم شده است. مصرف سرانه کل کشور ماهانه 5 تا 6 هزار تن است اما در ماه های اخیر تنها 3 هزار تن واردات کاغذ گلاسه داشته ایم. وی در این خصوص افزود: علت اول نوسان قیمت هاست که از ماه مهر آغاز شده و با بالا رفتن قیمت ها واردات گلاسه برای واردکنندگان به صرفه نیست.عامل دوم قبول نکردن lc از طرف کشور کره و خرید نقدی است. که باعث کاهش حجم واردات شده و متاسفانه در بعضی از سایزها افزایش قیمت زیادی داشتیم
مدیرعامل مرکز اطلاعات کاغذ ایران تصریح کرد: در حال حاضر کاغذ تحریر از اندونزی وارد ایران می‌شود و واردات کاغذ تحریر کره‌ای نداریم. اما کاغذ گلاسه متفاوت است 12 تا 15 سال است که استفاده از گلاسه کره‌ای در ایران جا افتاده است و ناظران چاپخانه ها به خاطر کیفیت کاغذ و تنظیمات دستگاه ها از گلاسه دیگری استفاده نمی‌کنند. اما بعضی از تجار تصمیم به وارد کردن گلاسه از اندونزی گرفته‌اند تا کار با آن را بر روی دستگاه‌ها تست کرده و در نهایت اقدام به سرمایه گذاری نمایند.
محسن قدبیگی افزود: یارانه کاغذ چند سالی است که برداشته شده است و هدف مندی یارانه ها هیچ تاثیری در قیمت خود کاغذ ندارد؛ تنها دلیل افزایش قیمت کاغذ حمل و نقل آن است. حمل کنندگان کاغذ به علت افزایش قیمت بنزین حاضر نیستند با قیمت های سابق کار کنند. البته این افزایش قیمت 3 تا 4 درصدی ایست و تاثیر چندانی بر روی بازار کاغذ نداشته است.
وی درخصوص رکود چاپخانه ها و کاهش مصرف کاغذ اظهار داشت: مصرف کاغذ چاپخانه ها بسیار کاهش یافته است. چاپخانه ها به نوعی وابسته به صنعت هستند اگر صنعت کشور رونق پیدا کند فعالیت چاپخانه ها نیز افزایش خواهد یافت. عامل دیگر واردات بیش از حد محصولات است که به همراه بسته بندی خود کاتالوگ دارند.
مدیرعامل مرکز اطلاعات کاغذ ایران در قالب پیش نهاد برای چاپخانه ها گفت: چاپخانه ها و مصرف کنندگان بیشتر به سمت فناوری اطلاعات روی آورند و از حالت سنتی خارج شده و بیشتر فعالیت های خود را با تکنولوژِی روز دنیا مرتبت نمایند. قطعا پیشرفت خواهند کرد. نرم افزارهای خوبی در این زمینه وجود دارد که باعث کاهش هزینه های چاپ و هزینه های داخلی مانند مصرف کاغذ، مرکب و ... می شود. استفاده از فن آوری اطلاعات باعث مصرف بهینه و اصلاح الگوی مصرف خواهد شد. با هزینه های کم، سود خود را افزایش دهند.
محسن قدبیگی در پایان خاطرنشان کرد: کارخانه‌ی کاغذ اترک یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است تاکنون مقوای پشت طوسی که در صنعت بسته بندی به وفور مصرف می شود از خارج از کشور وارد می شد اما در حال حاظر واردات آن متوقف شده است. البته در ابتدای تاسیس محصول ارائه شده از کیفیت مطلوبی برخوردار نبود اما در حال حاضر کیفیت محصولات تولیدی مطلوب شده و حتی کیفیت آن از مشابه چینی آن بهتر است و قیمت خوبی نسبت به محصولات کره ای دارد.
خیلی از افراد قادر به احداث کارخانه های تولید کاغذ هستند منتها واردات کاغذ را راحت ترمی دانند و بر این باورند که واردات بیشتر از تولید بازده اقتصادی دارد. زیرا پول کلانی را که صرف احداث کارخانه می‌کنند یک جا به خرید کاغذ اختصاص می‌دهند و هزینه‌هایی مانند استخدام کارگر و هزینه‌های تولید و دردسرهای بعد از آن را متحمل نمی‌شوند. البته بازده کار نیز مهم است مشخص نیست محصولی که تولید شده ؛در بازار کاغذ پذیرفته می‌شود یا خیر. اما احداث کارخانه‌هایی همانند کارخانه اترک و تبدیل وارد کننده به تولیدکننده کمک شایانی به خودکفایی کشور محسوب می‌شود

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۲۴ بهمن


حسن قدبيگي

باسلام خدمت مديرعامل محترم مركزاطلاعات كاغذايران ميخواستم اولاٌتبريكات من رااز استان مركزي بابت تصدي اين صمت پذيراباشيد ثانياٌخيلي دوستت داريم
اكبرزاده

با عرض سلام وخسته نباشيدخدمت آقاي قدبيگي اينجانب به علت ورود جديد به بازار كاغذ اروميه.با مشكلات زياد عمده فروشان كاغذ اروميه مواجه هستيم .وبنا به دلايل كمبود سرمايه اوليه .ودانشجو بودن اينجانب سرمايه اوليه 10 ميليون است .اما باز هم مي جنگم با مشكلات.از شما خواستارم يك راه حل .يك را چاره براي رقابت ونحوه خريد ارزان به اينجانب تازه راه يافته به پرمشغله ترين شغل خواستارم.با تشكر
دامتین

با سلام تا وقتی رانت از بین نره هیج جیز درست نمیشه مگه واردات مشکلش چیه اینقدر گیر دادید به واردات تا دیروز واردات هلو بود حالا که برا شما مشکل دار شده میگید ضرر داره..............





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: