گفتگو با اکبر امین مدیرعامل اسبق کارخانه بسته بندی و بازاریابی هما در آمریکا
مشکل بسته بندی در ایران تکنولوژی و سرمایه نیست


عدم صادرات محصولات با بسته بندی ایرانی دلایل مختلفی دارد در وحله اول مقررات، بهداشت و سلیقه بسته بندی هر کشوری متفاوت است و مجوز ورود هر کالایی به هر شکل از ایران داده نمی‌شود.

اکبر امین متولد 1311 از رفسنجان، فارغ التحصیل رشته تجارت از دانشگاه آمریکا است. وی مدیرعامل اسبق کارخانه بسته بندی و بازاریابی هما در آمریکا بوده و در حال حاضر در ایران و آمریکا به کشاورزی و صادرات مشغول است.
اکبر امین 58 سال است که به تجارت مشغول است. وی معتقد است که تجارت سواد نمی‌خواهد بلکه استعداد و هوش و موقعیت شناسی می‌طلبد.
اکبرامین درگفتگو با بهناز حسینی خبرنگار اخبارچاپ اظهار داشت: از سال 1957 وارد کار پسته شده‌ام هم در ایران و هم در کالیفرنیا کشاورزی پسته انجام می‌دهم. به 18 کشور مختلف از جمله چین و کانادا، صادرات پسته انجام می‌دهیم. علاوه بر این کارخانه‌ی بسته بندی و بازاریابی هما را در آمریکا راه اندازی کردم که به دلایلی مجبور به واگذاری آن شده ام؛ که بیش از 36 نوع کالا را بسته بندی و به آمریکا عرضه می‌کردیم
اکبر امین در خصوص بسته بندی در ایران و صادرات آن تصریح کرد: همانطور که شاهد هستید بسته بندی کالا در ایران با روشهای متفاوتی انجام می‌پذیرد و کالاها از بزرگ و کوچک بر اساس سلیقه مشتری بسته بندی می‌‌شوند. اگر در مواردی کالایی بسته بندی نشده؛ به این خاطر است که نیاز به بسته بندی در مشتری ایجاد نشده است. اینکه چرا بسته بندی ایرانی به خارج از کشور صادر نمی‌شود و اکثر محصولات فله است؛ دلایل مختلفی دارد در وحله اول مقررات، بهداشت و سلیقه بسته بندی هر کشوری متفاوت است و مجوز ورود هر کالایی به هر شکل از ایران داده نمی‌شود. تجارت یعنی تقاضا و عرضه، زمانی که تقاضا نیست عرضه هم وجود نخواهد داشت. کشورهای خارجی ترجیح می‌دهند کالا را با بسته بندی خودشان مصرف کنند.
مدیرعامل اسبق کارخانه بسته بندی و بازاریابی هما در آمریکا بیان داشت: ایران از لحاظ تکنولوژی و سرمایه مشکلی ندارد. اما بسیاری از افراد بر این اعتقادند که مشکل بسته بندی در ایران تکنولوژی و سرمایه است. که این اعتقاد درستی نیست اگر امکان ساخت دستگاه های بسته بندی وجود نداشته باشد؛ می‌توانند این تکنولوژی را به راحتی از خارج از کشور تهیه نمایند. ایرانی سرمایه گذاری می‌کند؛ دستگاه را وارد کرده و تولید را آغاز می‌کند تمام هزینه‌ها مثل کارگر، مواد اولیه، گمرکات و ... را تامین می‌نماید؛ اما وقتی کالا وارد بازار شد تقاضا کننده‌ای وجود ندارد. وقتی سود و بازدهی نباشد کار به خودی خود تعطیل می‌شود. باید اضافه کنم که در امر صادرات و واردات تا حدودی نیز دولت مقصر است زیرا حمایت های لازم برای خودکفایی تولیدکننده بسیار کم رنگ است. به طور مثال درصد زیاد روغن مصرفی ایران از دیگر کشورها مثل کانادا وارد می‌‌شود در صورتی که می‌توان با کشاورزی آفتاب گردان و زیتون که از سالم ترین روغن ها هستند جلوی بخش عظیمی از واردات را گرفت و سودآوری کرد. یا دانه سویا که در ایران رشد داده نشده در صورتی که سرشار از پروتئین و مواد معدنی است. در کشورهای دیگر سویا، گوشت، شیر، نان و ... تهیه می‌کنند اما در ایران فرهنگ استفاده از سویا جا نیافتاده و کوتاهی شده است.
وی در ادامه گفت: کشورهای دیگر هم بی تقصیر نیستند به قول مصدق اشکال فنی ایران نفت است. کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و ...کشورهای نفت خیز را به گونه‌ای مستعمره خود می‌دانند و مانع پیشرفت و صنعتی شدن آنها می‌شوند و متاسفانه ایران نیز یک کشور نفت خیز است و به همین دلیل محکوم به صنعتی نشدن.
اکبر امین در خصوص تحریم ها اظهار داشت: تحریم ها جلوی صادرات را نگرفته و نمی‌گیرد. هر وزارت خانه‌ای یک بنیاد مبارزه با تحریمات دارد که مشکلات این چنینی را حل خواهند کرد. آنچه که نگران کننده است وضعیت اقتصادی است نه تحریم ها .
وی در پایان افزود: در نمایشگاه های داخلی و خارجی آمریکا و اروپا شرکت کرده‌ و با فروشندگان و خریداران مختلفی آشنا شده‌ایم اگر تولیدکنندگان ایرانی بتوانند در این نمایشگاه ها شرکت کنند باعث ایجاد روابط تجاری مستحکم تری می‌شودزیرا با حضور در این نمایشگاه ها با سلیقه بصری مصرف کنندگان خارجی آشنا شده و با تغییرات جزئی در روند کار تجارت موفق تری خواهند داشت. در حال حاضر نیز حضور ایرانیان در بازار های جهانی تا حدودی پر رنگ است اگر تجار صداقت را در کار پیشه کنند در بازار رقابتی موفق تر عمل خواهند کرد. تجار ایرانی باید بداند قدرت تشخیص مصرف کننده قوی است؛ پس داشتن صداقت در کسب و کار لازمه اصلی برای تجار ایرانی است.نکته دیگر اینکه اگر چین اقتصاد دوم دنیا است به این خاطر است که با هم اتحاد دارند چیزی که در ایران معنا ندارد؛ قدر مسلم با سرمایه گذاری به صورت شراکتی در بازارهای جهانی موفق خواهیم بود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۱۸ بهمن


علی

اطلاعات مفیدی کسب کردم.سپاس
علی

به نظر من دلیل اصلی صادرات فله ای محصولات ایران به دیگر کشورها پشتیبانی نکردن دولت از کارخانه های بسته بندی و ترویج ندادن فرهنگ استفاده از بسته بندی خرد است،که این امر سبب بالا رفتن ریسک احداث و گسترش کارخانه های بسته بندی می شود.





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: