در نشست خبری نخستین جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران مطرح شد
توسعه صنعت چاپ و غفلت از کتاب‌آرایی


با توسعه صنعت چاپ از این مقوله‌های کتاب‌سازی و کتاب‌آرایی غافل شدیم و هدف ما در این جشنواره عطف توجه بیشتر به این موضوع بوده است.

اخبارچاپ: نشست خبری نخستین جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران صبح امروز با حضور علی‌اکبر اشعری رئیس شورای سیاستگذاری، محمود اسماعیلی دبیر این جشنواره و سیدمسعود ناصری مدیر اجرایی آن در محل سازمان اسناد ملی ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست علی‌اکبر اشعری با اشاره به جایگاه و اهمیت نسخه‌های خطی در میان جوامع مختلف، به غنای ایران در این حوزه پرداخت و با تاکید بر لزوم شناساندن گنجینه فرهنگی و تمدنی کشورمان به مردم و نیز شهروندان کشورهای مختلف، برگزاری جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی را گام مهم ایران در این ارتباط دانست.
اشعری اظهار داشت: پس از ایرسال فراخوان، 540 اثر دریافت کرده ایم و این آثار توسط مبرزترین و برجسته‌ترین کارشناسان حوزه‌هایی مانند صنعت چاپ، نگارگری و صحافی در دو مرحله داوری شد.
وی گفت: پس از پایان مرحله اول 39 اثر به داوری نهایی راه یافت و کارشناسان جشنواره در دهه فجر امسال یکبار دیگر آثار اخیر را مورد بازبینی قرار دادند. و تمامی آثار راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره از شنبه هفته آینده (23 بهمن) در گالری ساختمان گنجینه اسناد ملی به نمایش درمی‌آید و تا 27 بهمن ماه دایر خواهد بود.
رئیس شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران تصریح کرد: هدف این جشنواره ترغیب ناشران به انتشار آثار نفیس و دستنویس و توجه بیشتر به نسخه‌های خطی و در مجموع تولید کتاب‌های نفیس است. موضوع خروج نسخه‌های خطی را در کمیته ملی حافظه جهانی و نیز بحث مربوط به جایزه جهانی فردوسیپیگیری می‌کنیم.
محمود اسماعیلی دبیر نخستین جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران هم در این نشست خبری با اشاره به سابقه ایران در کتابسازی و کتاب‌آرایی در عین حال گفت: با توسعه صنعت چاپ از این مقوله‌های کتاب‌سازی و کتاب‌آرایی غافل شدیم و هدف ما در این جشنواره عطف توجه بیشتر به این موضوع بوده است.
وی افزود: منظور ما از کتاب نفیس در این جشنواره کتاب باکیفیت است.
ما به دنبال کیفیت محتوایی و ظاهری کتاب هر دو هستیم. ما در خلال جلسات داوری به یکسری ضوابط و معیارها رسیده‌ایم که در قالب یک درسنامه به ناشران فعال در کار چاپ کتاب‌های نفیس ارائه می‌شود.
اسماعیلی سپس به بخش‌های جشنواره پرداخت و کتاب‌های هنری، کتاب‌های مقدس و مذهبی، کتاب‌های ایرانشناسی و کتاب‌های چاپ عکسی یا نسخه برگردان را بخش‌های 4 گانه این جشنواره برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا با برگزاری این جشنواره چاپ فاکسیمیله در کشو ر رواج یابد و از این طریق نسخ خطی عمومی‌تر شوند و در دسترس همگان قرار گیرد.
وی همچنین از برنامه‌ریزی برای آغاز دومین دوره جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران خبر داد و با اشاره به دائمی‌ شدن دبیرخانه آن، گفت: جشنواره دوم قبل از پایان امسال کارش را آغاز می‌کند و امیدواریم بتوانیم با برپایی مداوم این جشنواره رابطه بین ناشران آثار نفیس و هنرمندان را تقویت کنیم.
به گفته دبیر نخستین جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران فراخوان آن برای بیش از 60 ناشر ارسال شد و قریب به 95 درصد آنها با ارسال 540 اثر به این فراخوان پاسخ مثبت دادند. تنها 5 اثر از میان 39 اثر راه یافته به مرحله پایانی داوری این جشنوارهانتخاب شدند که در مراسم اختتامیه معرفی خواهند شد. مراسم اختتامیه جشنواره از ساعت 15 تا 18 روز چهارشنبه (27 بهمن) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان گنجینه اسناد ملی ایران برگزار می‌شود.
در پایان این نشست خبری از تندیس جشنواره کتاب‌های نفیس و نسخ خطی ایران که به شکل کتاب و با جلد چرمی طراحی و ساخته شده است، رونمایی شد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۷ بهمن


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: