مسعود فرشی فرید، در گفتگو با اخبار چاپ اعلام کرد:
برگزاری متوالی مسابقات چاپ، در بهبود وضعیت کیفی محصولات مؤثرتر است


بحث مسابقات صنعت چاپ، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های جشنواره صنعت چاپ ایرانی محسوب می‌شود. اهمیت مسابقات به اندازه‌ای است که دفتر امور چاپ و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، از آن به عنوان مهم‌ترین رویداد جشنواره صنعت چاپ یاد کرده‌اند.

مسعود فرشی‌فرید، دبیر دهمین دوره مسابقات صنعت چاپ در گفتگو با اخبار چاپ اظهار داشت: بحث مسابقات صنعت چاپ، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های جشنواره صنعت چاپ ایرانی محسوب می‌شود. اهمیت مسابقات به اندازه‌ای است که دفتر امور چاپ و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، از آن به عنوان مهم‌ترین رویداد جشنواره صنعت چاپ یاد کرده‌اند. این در حالی‌ست که اگر دبیرخانه و ساختار اجرایی مسابقات توان برگزاری مداوم و مستمر این رویداد را داشته باشند، مسابقات صنعت چاپ ایران می‌تواند محملی برای کسب موفقیت‌های ارزنده و برطرف‌کننده اساسی‌ترین مشکلات صنعت چاپ باشد. با این اوصاف، تصمیم‌گیری درخصوص شکل، شرایط، دوره زمانی، مسائل محتوایی و... این مسابقات در زمره وظایف و اختیارات دفتر امور چاپ محسوب شده و به طور قطع هر نوع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در این زمینه نیازمند بررسی‌های کارشناسی و علمی قابل ملاحظه‌ای است.
وی پیرامون ویژه‌برنامه‌ها و رویدادهای پایانی دهمین دوره مسابقات صنعت چاپ نیز خاطرنشان کرد: پر واضح است که بخش پایانی رویدادهایی همانند همایش‌ها، سمینارها، میزگردها، جشنواره‌ها، مسابقات و...، همواره یکی از مهم‌ترین بخش‌ها قلمداد شده و می‌شود. بدیهی است که مسابقات صنعت چاپ ایران نیز از این قاعده کلی مستثنا نبوده و ویژه‌برنامه‌ها و آیین‌های پایانی آن، مهم‌ترین بخش مسابقات است. در ایام پایانی برگزاری مسابقات چاپ، اعضای هیات داوران، مسئولان برگزاری، ستاد اجرایی، مدیران مربوطه دولتی و خصوصی، فعالان صنفی و صنعتی و... گرد هم آمده و به تحلیل و ارزیابی کیفیت برگزاری مسابقات می‌پردازند.
درخصوص ویژه‌برنامه‌های پایانی دهمین دوره مسابقات صنعت چاپ کشور نیز تدابیری اندیشیده شده و مسئولین دبیرخانه مسابقات، برنامه‌های مؤثر، جذاب و کارآمدی را برای این ایام در نظر گرفته و خواهند گرفت. ناگفته نماند علیرغم تمام برنامه‌ریزی‌های وسیعی که به منظور برگزاری آیین اختتامیه مسابقات صنعت چاپ انجام شده است، لیکن به دلیل انجام هماهنگی‌های لازم و برگزاری شکوهمند اختتامیه، هنوز زمان برگزاری این مراسم تعیین نشده است. به طور قطع پس از تعیین زمان برگزاری مراسم اختتامیه، اطلاعات مربوطه از طریق رسانه‌های مرتبط با صنعت چاپ کشور، به اطلاع تمامی فعالان صنعت چاپ خواهد رسید.
مسعود فرشی فرید در ادامه به تبعات و بازخوردهای اصلی و جنبی برگزاری مسابقات صنعت چاپ اشاره داشته و تصریح کرد: حضور هر یک از فعالان صنعت چاپ کشور در این مسابقات تخصصی ثمرات و نتایج پرباری ـ هم برای شرکت‌کننده و هم برای کالبد صنعت چاپ ایران ـ خواهد داشت.
چرا که هر یک از شرکت‌کنندگان در مسابقات، چه منتخبین و نفرات برتر و چه شرکت‌کنندگانی که موفق نشوند جزو نفرات منتخب قرار بگیرند، در جریان شناخت آثار کیفی و استانداردسازی محصولات چاپی قرار می‌گیرند. ضمن این‌که مشاهده و شناخت آثار رقبای موفق در مسابقات، آن‌ها را محصولات کیفی استاندارد آشنا می‌سازد. این اتفاق مثبت را می‌توان به عنوان یکی از آثار و پیامدهای وضعی برگزاری مسابقات صنعت چاپ کشور قلمداد کرد.
اهمیت حضور در مسابقات به اندازه‌ای است که نحوه و شکل ارائه محصولات چاپی شرکت‌کنندگان در این مسابقات را می‌توان به دو بخش پیش از حضور در جریان مسابقات و پس از آن تقسیم نمود. از این رو، دبیرخانه دهمین دوره مسابقات چاپ این رویداد ارزنده را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود منظور کرده است. تمام تلاش و اهتمام مدیریت و پرسنل دبیرخانه دهمین دوره مسابقات صنعت چاپ ایران، در همین راستا قرار دارد. به صورتی که تاکنون سعی نمودیم به بهترین نحو ممکن حمایت از کیفیت برتر، رعایت استانداردهای بین‌المللی محصولات چاپی، فراگیری فضای مسابقات، گردهم‌آوری بهترین‌های صنعت چاپ کشور و... را در دستور کاری خود قرار دهیم.
وی در پایان گفت: بسیاری از رویدادها و جریانات دهمین دوره مسابقات صنعت چاپ کشور برای اولین بار رخ داده است. البته در این مسیر بسیاری از نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های دولتی، صنفی و خصوصی، دبیرخانه مسابقات را همراهی و حمایت کرده‌اند.
از جمله رویدادهای ویژه دهمین دوره برپایی نمایشگاه دائمی آثار برتر چاپی است. خوشبختانه دبیرخانه دهمین دوره مسابقات صنعت چاپ ایران موفق شد، با همکاری، هدایت و حمایت سازمان توسعه تجارت ایران، فضایی را جهت ارائه و عرضه آثار برتر چاپی اختصاص دهد.
در دوره‌های گذشته محصولات و آثار منتخب مسابقات تنها به مدت سه روز به نمایش در آمده و این آثار پس از ایام برگزاری نمایشگاه به دست فراموشی سپرده شده و از جریان صنعت چاپ کشور کنار گذاشته می‌شدند.
طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان توسعه تجارت ایران، بین 10 تا 20 اثر از مجموعه بهترین آثار چاپی کشور، در فضایی نمایشگاهی قرار می‌گیرند. به طوری که در تمام ایام سال و همزمان با برپایی کلیه نمایشگاه‌های تخصصی امکان بازدید از آن‌ها فراهم می‌شود. از جمله ویژگی‌های این نمایشگاه دائمی اختصاص پروفایلی مجزا به هر یک از آثار است. این پروفایل‌ها مشخصات اثر، تولیدکننده اثر، درجه کیفی اثر و ویژگی‌های منحصربفرد آن را به مخاطبان عرضه می‌نماید.
لازم به ذکر دهمین دوره مسابقات تخصصی صنعت چاپ در26 بهمن ماه سال جاری به کار خود پایان خواهد داد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۶ بهمن


مرجان فراهانی

با تشکر از حمایت شما از دانشجویان حیطه ی چاپ و نشر
علی واصف

فرایندی که مشروح آن توضیح داده شد بسیار خوب و مفید به نظر میرسد این قبیل کارها ممکن است خیلی دیر پاسخ لازم را بدهند چون خیلی مسائل در آن دخیل هستند اما هیچ زحمتی بی نتیجه نمی ماند و به نظر من به فعلیت رسانیدن این قبیل کارها زحمت نیست بلکه زندگی است موفقیت شما ارتقاء کشور است .





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: