انگشتان حیرتی که به دندان گزیده می شوند:
مشتری مبهوت خلاقیت طراحان بسته بندی


اخبار چاپ:آنچه بسته بندی های موفق امروزی را در صدر تمایلات بازار مشتریان قرار می دهد اطلاعات و محافظت خوب از محصول درون بسته بندی ها نیست چه آنکه تمام این ها در بسته بندی های ناموفق هم وجود داشته است در واقع به نظر می رسد این خلاقیت طراحان است که بسته بندی را در صدر انتخاب مشتریان قرار می دهد.

اخبار چاپ:بسته ‌بندی را "ظرف محافظ یا سیستمی كه سلامت كالای «مظروف» را در فاصله تولید تا مصرف حفظ كند و آن را از ضربات، صدمات، لرزش، فشار و ارتعاش، مصون نگهدارد" تعریف کرده اند از سوی دیگر اما بسته‌بندی به مثابه فرهنگ بومی، یا ملی و اقلیمی سیستمی است كه از سویی موجبات ایجاد ارتباط بین تولید كننده و توزیع كننده را فراهم می ‌آورد و از سوی دیگر بین آن دو و مصرف كننده ارتباط منظم و قابل اطمینان برقرار می ‌كند. با توجه به مطالب فوق مشخص می‌شود به بسته ‌بندی باید با دو دید كاملاً متفاوت ولی همسو، نگریست، دید نخست را می توان معطوف به شرح وظیفه یك ظرف در قبال مظروفش دانست و زاویه دیگر بیشتر جنبه فرهنگی دارد و به نحوی با روحیه، خصلتها، آداب و رسوم، موقعیت اقلیمی ومنطقه‌ای كالا و به طور كلی فرهنگ سازنده و كشور تولید كننده آن مربوط می‌شود. این بدان معناست که بسته ‌بندی، نظامی است مركب كه هم وظیفه حفاظتی دارد و هم نقش فرهنگ ارتباطی را بازی می ‌كند می توان گفت بسته بندی در این مواقع به ایفای نقش خود به عنوان یك رسانه بصری می پردازد.
اگر تعاریف ارائه شده از عصر كنونی به عنوان عصر ارتباطات را بپذیریم باید الزاماً این مسئله را پذیرفت که گسترش آگاهی و رشد ذهن بشر در مقابل عینیت و محیط از یك سو و پیشرفت وسایل ارتباطی از سوی دیگر توانایی ها و انتظارات ارتباطی انسان را به نحو چشم گیری افزایش داده است. انسان امروزی به هر شكل و در هر كجا كه زندگی ‌كندبا توجه به نیازهای متنوع و روز افزونی كه دارد،‌ خواه ناخواه با دنیایی از علائم،تابلوها، بسته ‌بندی‌ های متفاوت كالاها و ابزارهای تبلیغاتی سر و كار دارد. تبلیغات تجاری و بازرگانی، امروز میلیون‌ ها نفر را به خود جلب كرده و خود بدل به یكی ازمشاغل و بخش‌های سودآور اقتصادی شده است. نه تنها معرفی كالا ها و خدمات، بلكه رقابت‌ های تجاری نیز بدون تبلیغات مؤثر و گسترده میسر نخواهد بود.
هم زمان با این امر، توسعه ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی نیز توانسته است تبادل اطلاعات واطلاع رسانی را در جهان به صورت گسترده‌ ای جریان دهد. بدیهی است شركت در این توسعه فن‌آوری و استفاده از پیشرفت وسایل ارتباط بصری همگانی با توجه به ارزش‌ های فرهنگی، ذوق فردی و بیانی نو امری لازم و جدی است. بسته ‌بندی كالا ها را می توان در زمره وسایل ارتباط بصری دسته بندی کرد، وسیله ارتباطی که هر چند از اول به این دلیل بوجود نیامد اما هر چه بیشتر می گذرد بیشتر بدل به یک وسیله ارتباطی بصری می شود. این وسیله اکنون بیشتر ارتباطی اکنون با دو کارکرد در سراسر جهان مورد بهره برداری قرار می گیرد 1- مظروف ساختن كالا 2- معرفی بهتر كالا وتشویق مخاطب به خرید آن.
در واقع می‌توان گفت بسته ‌بندی به عنوان یك فروشنده خاموش کالا را به جامعه مخاطب عرضه می کند، در این بسته بندی های نوین و در بسیاری از موارد نشانه مورد استفاده در واقع عین مظروف است، خلاقیت طراحان بسته بندی بایدها و نبایدهای این حوزه را مشخص می کند اشكال مختلف و جملات كوتاه در واقع تمام آن چیزی نیست که خریدار را ترغیب به انتخاب محصولی خاص می کند،مظروف را معرفی و اطلاعات لازم را به مخاطب (خریدار) ارائه می‌دهد.تمام این ها در برخی بسته بندی های بدون طرفدار هم همواره وجود داشته است آنچه که بسته بندی امروز را در صدر تمایلات مشتریان قرار می دهد خلاقیت طراحان بسته بندی است طراحانی که بعضاً مشتریان را مبهوت هنر خود می کنند این طراحان پیش از هر چیز پذیرفته اند بسته بندی نوعی وسیله ارتباط بصری است.
منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۳ بهمن
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۹ سوم بهمنکلیدها : خلاقیت در بسته بندی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: